نسخه چاپی

لاريجاني:

وزارتخانه ها به دنبال تصاحب بخش مردمی اقتصاد هستند

نماینده مردم قم خاطرنشان كرد:‌ در وضعیت فعلی با مختصاتی كه كشور دارد باید كاری كنیم كه بار مالی كشور كم شود. از طرفی شرایط به نحوی است كه باید در زمینه تولید ملی گام های بلندتری برداریم و روی تولید داخل اتكا داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گفت: اینکه وزارتخانه‌ها دنبال این هستند که خودشان کارهایی را که می‌شود به مردم واگذار کرد، به دست بگیرند درست نیست و کسی نباید جلوی واگذاری‌ کارها به مردم را بگیرد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح پنجشنبه در نشست مسئولان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور طی سخنانی خطاب به حاضران در نشست اظهار داشت: کار شما باید برای توسعه کشور باشد.

وی افزود: اگر ما نگاهمان این است که توسعه دقیق در کشور داشته باشیم باید به آموزشگاه های فنی و حرفه‌ای توجه خاصی شود تا پایه‌های مهارت در کشور شکل بگیرد.

لاریجانی گفت: اصولاً سیاست‌های کلی کشور به این سمت است که بخش‌هایی که باید در دست مردم باشد، به آنها واگذار شود. به طوری که سیاست‌های کلی اصل 44 نیز در بخش‌های مختلف شمول دارد. البته این قانون در اجرا فراز و فرودهایی داشت اما چون یک اصل کلی در کشور محسوب می‌شود انشاءالله محقق خواهد شد.

رئیس مجلس گفت: اینکه وزارتخانه‌ها دنبال این هستند که خودشان کارهایی را که می‌شود به مردم واگذار کرد، به دست بگیرند درست نیست کسی نباید جلوی واگذاری‌ کارها به مردم را بگیرد.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد:‌ در وضعیت فعلی با مختصاتی که کشور دارد باید کاری کنیم که بار مالی کشور کم شود. از طرفی شرایط به نحوی است که باید در زمینه تولید ملی گام های بلندتری برداریم و روی تولید داخل اتکا داشته باشیم.

وی به عدم توازن در آموزش‌ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه در آموزش‌ها از نظر هرم نیروی انسانی عدم توازن داریم. قاعده این هرم باید نیروهای انسانی باشند که آموزش‌های حرفه‌ای گرفته باشند. آموزش‌های دانشگاهی حجم نیروهای متخصص در کشور را بالا برده اما بعد مهارتی هم باید تقویت شود زیرا کارها در صنعت قابل جایگزینی نیست. به این دلیل باید به آموزشگاه های فنی حرفه‌ای توجه ویژه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود 10 هزار آموزشکده فنی حرفه‌ای در کشور داریم که حجم اصلی آن در بخش خدمات است، گفت: مسئولان باید در بخش صنعت هم فعالیت کنند. به عنوان مثال عدم تعادل در کشاورزی بیشتر دیده می‌شود اگر قرار باشد جهشی در کشور باشد باید روی صنعت، کشاورزی و دامداری بیشتر کار انجام شود. به عنوان مثال اگر می‌خواهیم در اقتصاد مقاومتی توفیق داشته باشیم باید در محصولات کشاورزی نیز به خودکفایی برسیم.

لاریجانی افزود: بیش از 92 درصد آب کشور مربوط به بخش کشاورزی است در حالی که کشورهایی هستند که همین مقدار آب را مصرف می‌کنند اما محصولات بیشتری دارند چون از روش‌ های جدید استفاده می کنند این موضوع نیاز به آموزش دارد. ما در کشور 2.5 میلیون تن برنج تولید می‌کنیم در حالی که نیازمندی ما 3.5 میلیون تن است و این با تلاش بیشتر محقق خواهد شد اما نیاز به آموزش دارد.

وی در این نشست برای حل مشکل تامین اجتماعی، معافیت مالیاتی و عوارض شهرداری آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای قول‌هایی داد تا از طریق قانون بتوان کمکی به حل مسایل و مشکلات آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای کرد.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد:‌شرایط امروز کشور با وجود نقائصی که از نظر آموزش‌ در کشور داریم نیازمند جهش در کار آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای است.

وی گفت: ما تسهیلات را ایجاد می‌کنیم اما بخشی از این موضع به تلاش آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای مربوط می‌شود.

لاریجانی افزود: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای زیربنای توسعه را به وجود می‌آورد. اینکه چرخه اقتصاد کشور درست کار کند، یک محورش این است که با صلاح و صرفه اقتصادی باشد . اگر می‌خواهیم به استقلال در محصولات کشاورزی برسیم باید از امکانات به درستی استفاده شود و این نیاز به آموزش دارد.

رئیس مجلس گفت: 40 درصد مردم ما کشاورز هستند بنابراین باید از تکنولوژی‌های جدید در بخش کشاورزی استفاده کنیم که آموزش بخش کشاورزی ارتقا یابد.

وی گفت: در این راه ما به شما کمک می کند تا حرکت جهادی داشته باشید و سال آینده با روحیه بشاش کارهای‌تان را گسترش دهید.

۱۳۹۱/۷/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...