نسخه چاپی

تعرض به معتادان در مركز غیرقانونی ترك اعتیاد

اظهارات یك معتاد پیش از مرگ از راز شكنجه معتادان و تعرض به آنها در یك كمپ غیرمجاز پرده برداشت.

دو سال قبل مردي به ماموران پليس تهران خبر داد پسر جوانش در يك مركز ترك اعتياد خودكشي كرده ‌است. اين مرد به ماموران گفت: پسرم 25ساله بود و به مواد مخدر اعتياد داشت. من او را براي ترك اعتياد به كمپ... بردم و آنجا بستري كردم. بعد از يك هفته پسرم از كمپ فرار كرد و به خانه آمد و گفت ديگر نمي‌خواهد به آنجا برگردد و مدعي شد در آنجا به او تعرض شده‌ است.

پدر مقتول گفت: «به حرف پسرم توجهي نكردم و تصورم اين بود كه او براي بازگشت به سمت اعتياد چنين ادعايي را مطرح مي‌كند چون پسرم قبل از اينكه به كمپ برود تمايلي به ترك اعتياد نداشت. ضمن اينكه مركزي كه پسرم در آنجا بستري بود تابلو داشت و فعاليت علني مي‌كرد و معتبر به نظر مي‌رسيد به همين دليل من حرف پسرم را باور نكردم و دوباره او را به كمپ بردم و در آنجا بستري‌اش كردم تا اينكه چند روز بعد به من خبر دادند پسرم خودكشي كرده ‌است. وقتي براي تحويل گرفتن جسد رفتم ياد حرف وي افتادم و با توجه به شرايط جسمي‌اي كه او داشت احساس كردم پسرم درست مي‌گفت به همين دليل درخواست دارم از مسوولان كمپ در اين خصوص تحقيق شود.»

با شكايت اين مرد پرونده مركز ترك اعتياد به جريان افتاد و بازپرس بعد از تحقيقات متوجه شد اين كمپ مجوز رسمي ندارد و به صورت غيرقانوني فعاليت مي‌كند. بنابراين دو برادر كه مسوول كمپ بودند احضار شدند. آنها اعتراف كردند بدون مجوز فعاليت مي‌كردند اما ادعاي پدر جوان معتاد را رد كردند و گفتند چنين كاري از سوي آنها انجام نگرفته و اگر تعرضي به جوان معتاد شده احتمالا از سوي ديگر معتادان بوده و آنها در جريان اين ماجرا قرار ندارند. با اين حال دو برادر بازداشت شدند و كمپ آنها از سوي پليس امنيت مورد بررسي قرار گرفت و مداركي به دست آمد كه نشان مي‌داد مسوولان كمپ معتادان را شكنجه مي‌كردند و از آنجايي كه در آسايشگاه‌هاي كمپ دوربين مداربسته نصب بود از اين صحنه‌ها فيلمبرداري شده است. همين فيلم‌ها به مداركي عليه دو برادر تبديل شد. در اين فيلم‌ها مشخص بود دو متهم با همكاري تعدادي از معتادان با وسايل مختلف معتادان ديگر را مورد آزار مي‌دهند. اين فيلم به‌عنوان سندي ضميمه پرونده و براي رسيدگي بيشتر به شعبه 79 دادگاه كيفري‌استان تهران فرستاده شد.

زماني كه پرونده نزد قاضي محمدي كشكولي رفت مشخص شد بازپرس دو برادر را با وثيقه آزاد كرده‌ است. با اين حال تحقيقات براي مشخص شدن جزييات اين شكنجه‌ها ادامه يافت تا اينكه چند روز پيش يكي از مردان معتاد كه براي ترك يك‌بار در اين كمپ بستري شده ‌بود به شعبه 79 مراجعه كرد و گفت: «اين اتفاق فقط براي جواني كه خودكشي كرده رخ نداده و ما هم مورد آزار جنسي قرار مي‌گرفتيم. دو برادر كه خود را متخصص مي‌دانستند به ما گفتند اين راهي براي شكستن غرور شماست و با اين كار راحت‌تر مي‌توانيد اعتيادتان را ترك كنيد. ما شكنجه‌ها را تحمل مي‌كرديم اما آن جوان 25‌ساله نتوانست و خودكشي كرد.»

گفته‌هاي اين مرد در حالي بود كه چندين معتاد ديگر هم وقوع تعرض را مورد تاييد قرار داده و گفته‌ بودند از سوي دو برادر مورد آزار قرار گرفته‌اند. بنابراين قاضي محمدي‌كشكولي بعد از پايان اولين جلسه محاكمه دستور احضار دو برادر را صادر كرد تا آنها را مورد بازجويي قرار دهد.

پدر مقتول بعد از پايان اولين جلسه رسيدگي به سمت جايگاه قضات رفت و كارتي به آنها نشان داد و گفت: دو برادر بعد از پلمپ كمپ ترك اعتياد كه پسرم در آنجا خودكشي كرد آزاد شدند و حالا در جايي ديگر كمپ تاسيس كرده‌اند و دوباره مشغول فعاليت هستند. پسر من جانش را از دست داد و ديگر بازنمي‌گردد. او خودكشي كرد و من مي‌دانم به لحاظ قانوني نه مي‌توانم دو برادر را قصاص كنم و نه پولي از آنها بگيرم و در واقع دستم به جايي بند نيست. هدفم از اين شكايت اين بود كه به مسايل اينچنيني رسيدگي شود و هر‌كس براي خودش كمپ درست نكند و چنين فجايعي بار نيايد. آزادي اين دو برادر باعث شده تا آنها دوباره مركز ترك اعتياد تاسيس كنند و هيچ‌كس هم سراغ آنها نرود هرچند پسر من و امثال او معتاد هستند اما هيچ‌كس حق ندارد آنها را هتك حرمت كند. دو برادر حق نداشتند پسرم را مورد تعرض قرار دهند و نبايد با معتادان ديگر اين برخورد را بكنند و بايد سزاي اعمال خودشان را بدانند.

بنا بر اين گزارش قاضي محمدي‌كشكولي دستور داد تا وقتي در ماه جاري براي رسيدگي به پرونده تعيين شود و شاهدان و دو برادر مسوول كمپ در اين خصوص توضيح بدهند.

منبع: شرق

۱۳۹۰/۱۰/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...