نسخه چاپی

در گفتگو با كارشناس علوم اسلامی مطرح شد:

خانواده بهترین كانون آشنایی و ترویج فرهنگ مهدوی است

عکس خبري -خانواده بهترين کانون آشنايي و ترويج فرهنگ مهدوي است

توجه به خانواده و نقش اساسی آن كه محل پرورش افراد و انسانسازی است و امروز دشمن برای كمرنگ كردن خانواده و نقش آن تلاش میكند، من از خانوادهها میخواهم كه روی اصل و استحكام خانواده سرمایهگذاری كنند، چرا كه خانواده بهترین كانون آشنایی در ترویج فرهنگ مهدوی است.

گفتگو نفیسه زارعی- همه انسان‌ها در برابر امام عصر خود حضرت مهدی(عج)، مسئول هستند و براي زمينه‌سازي ظهور آن حضرت وظايفي را بر عهده دارند، در این میان زنان نیز علاوه بر نقش عمومي كه همه‎ انسان‌ها عهده‌دار آن هستند، مي‌توانند در مواردي به طور خاص همچون؛ حضرت فاطمه(س) و حضرت زینب (س)، نقش حساسی را در پیشرفت و بقای اسلام، ایفا نمایند و زمينه‌هاي ظهور را فراهم سازند بررسی این نقش موضوع گفتگوی کوتاه با نوریه رحمانی کارشناس علوم اسلامی و استاد حوزه علمیه خواهران است که آن را می‌خوانید:


 آیا در بین یاران حضرت مهدی (عج) نامی از زنان هم برده شده است ؟ این زنان چه ویژگی‌هایی داشته و چه فعالیت‌هایی را انجام می دهند؟

در روایت داریم 50نفر از میان 313یارخاص امام مهدی (عج) زن هستند، امام باقر (ع) نقل می‌کند که:به خدا سوگند سه صد و اندی خواهند آمد که پنجاه نفر از میان آنان زن هستند، حضرت در ادامه می‌فرمایند: علاوه بر این پنجاه نفر، چهارصد بانوی برگزیده هم همراه حضرت عیسی(ع) به کمک حضرت خواهند شتافت.

در روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم که فرمودند: عیسی بن مریم، به همراه هشتصد مرد و چهارصد زن از بهترین و شایسته‌ترین افراد روی زمین خواهد آمد. علاوه بر این ما زنان رجعت کننده در عصر حضرت مهدی(عج) را داریم که به کمک آن حضرت می‌شتابند، به طوری که طبری در کتاب دلائل الامامه از امام صادق(ع) روایتی را نقل می‌کند که حضرت فرمودند: همراه قائم، 13 زن خواهند بود، به نام‌های؛ قنوا دختر رشیدهجری، ام‏ایمن، حبابه والبیه، سمیه مادرعمار یاسر(اولین زن شهیده اسلام)، زبیده ام‏خالد احمسیه، ام سعیدحنفیه، صیانه ماشطه، ام‏خالدجهنیه‏. این زنان، همچون مردان منتظر ازصلابت و ایمان استوار و راسخ برخوردارند و در تکاپو و تلاش خستگی ناپذیر هستند و در جهت اهداف حضرت مهدی(عج) حرکت می‌کنند. زنان منتظر، فعال و پویا عمل می‌کنند و به مهمترین وظایف‌شان که آماده سازی و تربیت جامعه مهدویت است، اهتمام جدی دارند.


 زنان چه نقشی در گسترش فرهنگ انتظار مهدوی دارند؟
 زنان به عنوان نیمی از پیکره اجتماع و مهمترین عامل انتقال ارزش‌ها در خانواده، از نقش و جایگاه مهمی در عرصه‌های اجتماعی و خانوادگی برخوردارند. باید بگوییم که هیچ جنبش مهم اجتماعی را نمی‌توان یافت که زنان در آن موثر نباشند، قابل یادآوری است که آنچه باعث گسترش و ماندگاری قیام امام حسین(ع) گردید، حضور زنان به ویژه حضور فعال حضرت زینب (س) بود. امروز نیز زنان در گسترش فرهنگ مهدوی نقش عظیمی دارند. تربیت نسل امروزی به صورت شایسته و آنچه لایق یک انسان است، از مهمترین نقش‌هایی است که زن امروزی بر عهده دارد.


زنان در حکومت امام زمان قبل از ظهور و در هنگام ظهور و بعد از آن چه جایگاهی دارند؟
 وضعیت زنان قبل از ظهور حضرت که ما از آن به آخر الزمان تعبیر می‌کنیم، وضعیت اسفناکی است به طوری که زن از جایگاه اصلی و اساسی خویش سقوط می‌کند و به عنوان ابزار و کالای تبلیغاتی در دست نا اهلان قرار می‌گیرد، در واقع این چیزی نیست جز همان جاهلیت مدرنی که امروز با آن روبه رو هستیم، امادر دوران حکومت حضرت مهدی(عج)، زن دوباره به جایگاه انسانی و اسلامیش بر می‌گردد و کرامت از دست رفته‌اش را دوباره به دست می‌آورد، لذا زنان در حکومت حضرت چنان قوی و فعال می‌شوند که طبق روایات، در خانه‌هایشان فتوا می دهند و از میان یاران خاص حضرت(313)نفر، زنانی هستند که از طرف حضرت به عنوان حاکم انتخاب خواهند شد.


 نقش و وظایف زنان در عصرغیبت در تربیت نسل منتظر چیست؟

از مهمترین نقش‌های زنان در دوران غیبت ولی عصر(ع)، تربیت نسل پاک و منتظر است، به طوری که در طول تاریخ یکی از نقش‌های بی‌بدیل زنان، دفاع از ولایت از طریق پویاسازی خانواده بوده است .

در این زمینه امام خمینی(ره) می‌فرمایند: همان‌طور که قرآن انسان‌ساز است، زن نیز انسان‌ساز است، لذا دامن پاک مادران می‌تواند بهترین و موثرترین کانون برای تربیت نسل منتظر باشد، زيرا با عطوفت و صبر در برابر تربيت فرزندان سازنده‏ترين نقش تربيتى را بر عهده دارند و یکی از افتخارات زنان این است که بزرگ مردان تاریخ، در دامان این‌ها رشد کرده و بزرگ شده اند.
 
شما به عنوان یک بانوی فرهنگی و مسلمان، چه راهکارهایی را در جهت ترویج فرهنگ مهدویت پیشنهاد می‌کنید؟

توجه به خانواده و نقش اساسی آن که محل پرورش افراد و انسان‌سازی است و امروز دشمن برای کم‌رنگ کردن خانواده و نقش آن تلاش می‌کند، من از خانواده‌ها می‌خواهم که روی اصل و استحکام خانواده سرمایه‌گذاری کنند، چرا که خانواده بهترین کانون آشنایی در ترویج فرهنگ مهدوی است. دقت و سرمایه‌گذاری روی تربیت اولاد مخصوصا دختران که مادران فردا هستند و آشنا کردن فرزندان با آرمان­ها، اهداف و دولت کریمه‏ حضرت و پرورش روحیه‏ مقاومت و جهاد در عرصه‌های مختلف از وظایف اصلی و مهم خانواده است.

۱۳۹۷/۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...