نسخه چاپی

وقتي نظارتي نيست

افزایش مجدد قیمت روغن با وجود دریافت ارز مرجع

قیمت روغن نباتی در حالی طی روزهای اخیر با تصویب سازمان حمایت ۱۷ درصد افزایش یافت كه واردات روغن خام با ارز مرجع صورت می‌گیرد و قیمت جهانی روغن خام نیز طی سه ماه اخیر نسبت به سال گذشته كاهش یافته است.

به گزارش فارس، این روزها مهمترین بهانه‌ای که تولیدکنندگان برای افزایش قیمت محصول خود بیان می‌کنند نوسان نرخ ارز و یا افزایش قیمت جهانی مواد اولیه است. در چنین شرایطی سازمان حمایت با بررسی اسناد و مدارک شرکت‌ها با درخواست آنها موافقت و یا مخالفت می‌کند.

روغن نباتی از جمله محصولاتی است که از سال 89 تاکنون در چهار مرحله بین 63 تا 105 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است، اما نکته قابل توجه این است که واردات روغن خام به عنوان مواد اولیه تولید روغن نباتی با استفاده از ارز مرجع 1226 تومانی صورت می‌گیرد و در نتیجه، نوسان نرخ ارز دلیلی برای افزایش قیمت روغن نباتی محسوب نمی‌شود.

از سویی، قیمت جهانی روغن سویا به عنوان مهمترین روغن خام مصرفی در صنعت روغن نباتی طی سه ماهه اخیر با کاهش 64 دلاری در هر تن همراه بوده و متوسط قیمت جهانی روغن سویا از 1324 دلار در جولای تا سپتامبر 2011 به 1259 دلار در جولای تا سپتامبر 2012 کاهش یافته است.

هرچند بخش کوچکی از قیمت تمام شده تولید روغن نباتی به بسته‌بندی اختصاص دارد اما سهم این موضوع در قیمت نهایی آنقدر ناچیز است که هیچ‌گاه باعث افزایش 17 درصدی نخواهد شد.

به این ترتیب صنعت روغن‌نباتی با دریافت ارز مرجع و با وجود روند کاهشی قیمت جهانی مواد اولیه، محصول تولیدی خود را مطابق با نرخ ارز آزاد به بازار عرضه می‌کند که باید دید توجیه مدیران این صنعت و مسئولان سازمان حمایت در این مورد چیست و با توجه به تأثیرگذاری قیمت روغن در بهای تمام شده تولید صنایع وابسته و حفظ قیمت آنها، دلیل رفتار دوگانه این سازمان در قیمت گذاری کالاها چه چیزی است؟

۱۳۹۱/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...