نسخه چاپی

دستور ویژه آمریكا به وزیر سعودی

یك مقام مسئول عراقی اعلام كرد كه آمریكا وزیر مشاور عربستان در امور كشورهای خلیج فارس را كه پیشتر از عراق اخراج شده بود، از اظهار نظر درباره تحولات عراق محروم كرد.

به گزارش نما، یک مقام مسئول عراقی به روزنامه «العربی الجدید» اعلام کرد که اظهارنظرهای ثامر السبهان مناسب نیست و واشنگتن از او خواسته که سکوت کند و به امور عراق نپردازد زیرا اظهارات وی، تاثیرات منفی دارد بویژه که وی از زمانی که سفیر عربستان در بغداد بود، نزد جریان‌ها و تشکل‌های عربی سنی و شیعی محبوب نبود.

دلیل این واکنش آمریکا، جنجالی بود که بر سر پست توئیتری السبهان در پاسخ به «مقتدی صدر» رهبر ائتلاف «سائرون» به وجود آمده و صدر و رئیس دفترش نیز به این اقدام وزیر سعودی واکنش نشان دادند.

جریان از آنجا شروع شد که مقتدی صدر در پستی توئیتری ، پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و کسب 54 کرسی، ویژگی های دولت جدید عراق را ترسیم کرد و نوشت: ما (سائرون) با «حکمت»(الحکمة) و «ملی گرایی» (الوطنیه) اراده ملت (تجمع ارادة الانتخابی) خواهیم بود و برای ایجاد (الجیل الجدید) «نسلی جدید» تلاش می کنیم تا «تغییر» (جنبش تغییر) به سوی اصلاحات را شاهد باشیم و «تصمیم»(القرار) ما عراقی خواهد بود تا «پرچمهای» (البیارق) «پیروزی» (النصر) را بالا ببریم و بغداد (بغداد هویتنا) پایتخت ماست و حرکت ما (الدیمقراطی) «دموکراتیک» خواهد بود و دولتی تکنوکرات بدون حزب گرایی تشکیل می دهیم.

السبهان پس از این توئیت صدر با گرته‌برداری از واژه‌ها و جملات او نوشت: عملا شما (سائرون) با «حکمت» (الحکمة)، «ملی گرایی» (الوطنیه) و (تضامن) «همبستگی» هستید و «تصمیم» (القرار) به «تغییر» (جنبش تغییر) عراق گرفتید که «پرچمهای» (بیارق) «پیروزی» (النصر) را با استقلال، عربیت و هویت خود بالا ببرید. این عراق را به شما تبریک می گویم.

وی چند ساعت پس از این پست، پست دیگری در توئیتر گذاشت و برای عراق، ثبات و عبور از شرایط کنونی آرزو کرد.

یک مقام مسئول در دفتر «حیدر العبادی» نخست‌وزیر گفت: اظهارنظرها و پستهای السبهان در توئیتر و روزنامه‌های محلی عربستان، حساسیت در داخل عراق را به همراه داشته است به ویژه که وی تلاش دارد، این‌چنین القاء کند که عربستان در تحولات جاری عراق نقش دارد و این امر مطلقا صحیح نیست. السبهان نزد عراقی‌ها محبوب نیست و این تنها به نیروهای شیعی منحصر نمی‌شود و حتی سنی‌ها و کردها نیز گرایشی به او ندارند.

وی با اشاره تلویحی به درخواست عراق از واشنگتن افزود: طرف آمریکایی می‌بایست این مسئله را کنترل می‌کرد و به همین دلیل به وزیر سعودی ابلاغ کرد که ساکت بماند. آمریکایی‌ها همچنین می‌دانند که وی با این دخالت و تکرار و تاکیدش بر هویت عربی عراق، ایرانی‌ها را هدف قرار داده نه عراقی‌ها را و این مسئله تاثیرات منفی در روند تشکیل سریع و مطلوب دولت عراق در سایه امنیت شکننده این کشور به همراه دارد.

ثامر السبهان (51 ساله)، وزیر مشاور کنونی دولت عربستان، پیش از این وابسته نظامی کشورش در لبنان بود و پس از آن به عنوان سفیر به عراق اعزام شد که بغداد به دلیل اظهارات تفرقه‌افکنانه‌اش از ریاض خواست او را تغییر دهد و در حقیقت، به شکل محترمانه او را اخراج کرد.

«کاظم الصیادی» نماینده ائتلاف همپیمانی ملی عراق از جمله کسانی بود که به پست توئیتری السبهان واکنش نشان داده بود و اظهار داشت: عراق پیش از آنکه السبهان و غیر او، تشخیص دهند، عربی بود. هویتش و روحش عربی است و مطلقا نیازی به این اظهارنظرها وجود ندارد. من معتقدم که دخالت‌ها باید متوقف شود، چه از سوی این کشور و چه کشورهای دیگر.

وی افزود: این وزیر سعودی تلاش می‌کند تا با نتایج انتخابات عراق بازی کند و اعتماد موجود این گروه‌های پیروز را از بین ببرد و نتایج انتخابات را زیر سوال ببرد و عرصه سیاسی عراق را متزلزل کند.

۱۳۹۷/۳/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...