نسخه چاپی

در نهایت كسی با تحریم‌های آمریكا علیه ایران مقابله نمی‌كند

رئیس بزرگترین شركت فعال در زمینه داد و ستد نفت گفته در نهایت شركت‌های اروپایی با تحریم‌های آمریكا علیه ایران مقابله نخواهند كرد.

به گزارش نما، شرکت «ویتول»، به عنوان بزرگترین شرکت دنیا که در زمینه داد و ستد نفت فعالیت می‌کند اجتناب از تحریم‌های آمریکا علیه ایران را تقریباً غیرممکن دانسته است.

به نوشته خبرگزاری بلومبرگ، «یان تیلور»، رئیس شرکت ویتول روز جمعه، در همایش اقتصادی سن‌پترزبورگ درباره اقدام دولت‌های اروپایی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا بعد از خروج واشنگتن از برجام گفت: «برای ما، این یک چالش واقعی است.»

او با بیان اینکه پرسش‌های بدون پاسخ زیادی درباره واکنش اروپا به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران و ایستادگی بانک مرکزی اروپا در برابر اقدامات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا وجود دارد، گفت: «من شخصاً فکر می‌کنم هیچ‌کدام از ما نمی‌توانیم با آن مقابله کنیم.»

ترامپ روز ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد. هنوز مشخص نیست این اقدام ترامپ با توجه به حمایت اندک بین‌المللی چه تأثیری بر وضعیت بازار نفت خواهد گذاشت.

در دور قبلی تحریم‌های نفتی علیه ایران که بین سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ اجرا شد، مجموعه‌ای از کشورهای عمدتاً آسیایی خریداری نفت از ایران را ادامه دادند، اما لازم بود این کشورها برای جلوگیری از قطع دسترسی بانک‌هایشان به نظام مالی آمریکا شواهدی را درباره کاهش میزان خریداری نفت از ایران به آمریکا ارائه کنند.

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل و از دی‌ماه همان سال اجرایی شد. این توافق، تحریم‌های یکجانبه و بین‌المللی وضع‌شده علیه ایران به بهانه هسته‌ای را رفع کرد.

۱۳۹۷/۳/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...