نسخه چاپی

بررسی تحولات سوریه در مجلس

مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، آخرین تحولات سوریه را با تاكید بر نشست گروه تماس سوریه بررسی كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی طی گزارشی آخرین تحولات سوریه را با تأکید بر نشست گروه تماس سوریه بررسی کرده است که در ذیل می آید:

طولانی شدن بحران سوریه و ناکام ماندن طرح‌های مختلف برای سرنگونی نظام حاکم بر این کشور به دلیل مقاومت داخلی و حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی از دمشق، برخی از کشورها از جمله مصر را به فراست تشکیل گروه تماس منطقه‌ای برای غلبه بر بحران جاری این کشور انداخته است؛ در این گروه، ایران، ترکیه و عربستان نیز حضور دارند و خواستار ارائه راه‌حلی منطقه‌ای برای پایان درگیری سوریه شده‌اند.

هر یک از کشورهای حاضر در این گروه، درخواست‌ها، نیات و راهبردهایی برای خود تعریف کرده‌اند که پیوند تنگاتنگی با منافع تعریف شده آنها دارد؛ ترکیه ناکام از شکست در سوریه، عربستان برای خرید زمان، مصر به منظور حضور در عرصه سیاست منطقه‌ای و بالاخره جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از محور مقاومت حاضر به شرکت در این نشست شدند.

این سه کشور در شرایط کنونی به دلیل شکست در عرصه نظامی و سیاسی بر آنند تا از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه استفاده کنند البته ایران نیز باید از این ترفند آنها آگاه باشد و با آن مقابله کند؛ همزمانی نشست وزرای خارجه گروه تماس با شروع ماموریت اخضر ابراهیمی و نیز سخنان چندی پیش کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد سوریه و اینکه نظام این کشور هیچ جایگزینی ندارد حکایت از موضع ضعیف کشورهای اروپایی و آمریکا در قبال سوریه دارد.

غربی‌ها به خوبی شاهد رشد روز افزون قدرت القاعده در سوریه‌اند و امروز این کشور به مرکزی برای تجمع جریان تروریستی - تکفیری القاعده تبدیل شده است هر چند که این رویداد با آگاهی و نظارت سازمان‌های اطلاعاتی این کشور صورت می‌گیرد اما مقاومت دولت و ارتش سوری در برابر سرنگونی از طریق نظامی باعث شده تا بر دوام، قوام و گستردگی حضور القاعده در سوریه افزوده شود؛ این مسئله به خودی خود می‌تواند تهدیدی برای منافع غرب باشد.

از طرف دیگر شورشیان مسلح در عرصه نبردهای زمینی موفقیت چشمگیری نداشته و هر جا که ارتش حضور یافته با تلفات سنگین ناچار به عقب‌نشینی و فرار شده است؛ در عرصه سیاسی نیز مخالفان همچنان گرفتار پراکندگی گسترده‌اند و جمع کردن آنها تحت یک مقررات مشکل است و همه تلاش‌ها در این زمینه تاکنون ناکام مانده‌اند.

در واقع می‌توان گفت کشورهای مختلف به این نتیجه رسیده‌اند که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد، اعزام اخضر ابراهیمی به سوریه به عنوان جانشین کوفی عنان هر چند به عنوان جریان داشتن راه‌حل سیاسی در سوریه قلمداد می‌شود اما این بار دولت سوریه اعلام کرده که روند سیاسی را همزمان با سرکوب جریان‌های مسلح ادامه خواهد داد و این به معنی دست بالاتر دمشق در تحولات جاری است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد بحران سوریه در شرایطی به پایان می‌رسد که عربستان و قطر از ارسال سلاح به آن کشور خودداری کنند و ترکیه نیز شرایط و حق همسایگی را به رسمیت بشناسد و از اعزام تروریست‌های مسلح، حمایت اطلاعاتی و نظامی و در اختیار قرار دادن پایگاه به آنها خودداری کند؛ این مسئله باعث خواهد شد روند تحولات در سوریه از شکل نظامی، رویکردی سیاسی به خود گرفته و از کشته شدن تعداد بیشتری از مردم این کشور جلوگیری شود.

در پایان باید گفت کشورهای مداخله‌گر در سوریه ناامید از به نتیجه رسیدن طرح‌های خود در این کشور و شکست عملی در میدان نبرد، سراغ تشکیل گروه تماس با حضور ایران رفته‌اند که شاید بتواند از قدرت و جایگاه ایران به خواسته‌های خود برسند. با توجه به این موارد، جمهوری اسلامی ایران باید در همه سطوح، مراقب رفتار سه کشور مزبور باشد تا از قبل جمهوری اسلامی ایران به اهداف شوم خود علیه سوریه نرسد.

۱۳۹۱/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...