نسخه چاپی

این پنج مكان دیدنی و تاریخی را در استانبول از دست ندهید

استانبول شهری پر از شگفتی تاریخی و فرهنگی است است. ممكن است حتی یك ماه كامل را در استانبول وقت بگذرانید و هنوز مكان‌های دیدنی بسیاری را كشف نكرده یا از دست داده باشید.

به گزارش نما، استانبول شهری پر از شگفتی تاریخی و فرهنگی است است. ممکن است حتی یک ماه کامل را در استانبول وقت بگذرانید و هنوز مکان‌های دیدنی بسیاری را کشف نکرده یا از دست داده باشید. از مکان‌های تاریخی تا موزه‌های هنر و تاریخ گرفته تا بازارچه‌های مدرن و سنتی و رستوران‌های بسیار رویایی و شیکو خوشمزه، همه و همه هر ساله گردشگران بسیاری را از جای جای دنیا به استانبول روانه می‌کنند. ولی مطمئنا نمی‌توان در عرض چند روز همه این گشفتی‌های زیبا را دید و از آن‌ها لذت برد.

در این پست می‌خواهیم پنج مکان گردشگری مهم و تاریخی را در شهر استانبول به شما معرفی کنیم که مطمپنا با دیدن آنها، بخش بزرگی از تاریخ و فرهنگ این شهر رویایی را خواهید شناخت. با ما همراه باشید.

1- آب انبار باسیلیکا یا باسیلیکا سیسترن

20

آب انبار باسیلیکا یا باسیلیکا سیسترن، یکی از رومانتیک‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول است. این آب انبار باستانی، در زمان‌های دور تامین کننده آب آشامیدنی تمام ساکنان شهر استانبول بود. این آب انبار در قرن ششم میلادی تاسیس شد. امروزه از باسیلیکا دیگر به عنوان آب انبار استفاده نمی‌شود. در دنیای مدرننورپردازی و موسیقی زیبایی فضای این آب انبار را پر می‌کند و لحظات تکرار نشدنی و شگف‌آوری را برای گردشگران بوجود می‌آورد. این آب انبار 336 ستون دارد که تمام وزن سقف را بر دوش می‌کشند. پایه یکی از این ستون‌ها، به صورت سر مدوساهیولای مار بر سریونانی حکاکی شده است. این امر نشان می‌دهد که معماران بیزانسی، تا چه اندازه به اساطیر روم و یونان باستان علاقه داشته‌اند.

2- مسجد ایا صوفیه

21

مسجد ایا صوفیه را همه گردشگران و مردمان از سراسر دنیا می‌شناسند. این شاهکار معماری قرن ششم میلادی، نشان دهنده شگفتی‌های معماری زیبای بیزانسی است. شکوه این معماری به قدری عظیم است که واقعا قابل وصف نیست. وقتی در سالن‌های غول پیکر و بی انتهای این مسجد عظیم گام بر می‌دارید، تنها کاری از دستتان بر می‌آید این است که یک جا بایستید و تماشا کنید و از عظمت و شکوه این معماریی مو بر تنتان سیخ شود! ایا صوفیه در ابتدا یک کلیسا بود و سپس در دوره عثمانی به مسجدی برای مسلمانان تغییر کاربری داد.

3- قصر یا کاخ توپکاپی

22

اگر به هیچ کدام از مکان‌هایی که تا کنون گفتیم نمی‌روید، ولی این یکی را از دست ندهید! قصر توپکاپی، در طی تاریخ منزل نسل‌های متعددی از پادشاهان و همسران آن‌ها بوده است. این قصر، به راستی نگین شکوه و جلال ترکیه است و تاریخ شناسان و معماران، آن را جواهری بر تاج شکوه ترکیه می‌دانند. از قصر توپکاپی می‌توان نمایی بسیار رویایی از تنگه بوسفر را نظاره کرد و ساعت ها غرق در شگفتی این تنگه زیبا شد. حرم سرای قصر توپکاپی، یکی از زیباترین حرم سراها در میان قصرهای مسلمانان است.

4- مسجد سلطان احمد اول معروف به مسجد لاجوردی

23

در آن طرف یک پارک، درست روبروی مسجد ایا صوفیه، مسجد سلطان احمد، با گنبدهای لاجوردی خود، زیبایی ایا صوفیه را به چالش می‌کشد. این مسجد آبی رنگ و رویایی، که در قرن 17 میلادی ساخته شده است، با شش مناره سر به فلک کشیده، ادعای بزرگی در سطح جهان دارد. البته این مسجد تماما آبی نیست و تنها سقف بیرونی گنبد‌ها و مناره‌ها به رنگ لاجروی در آمده‌اند. ولی همین مقدار استفاده از این رنگ، باعث میشود بیننده بیشتر به رنگ آبی این مسجد توجه کند.این مسجد آرامگاه سلطان احمد اول را در آغوش کشیده است و به همین خاطر به این مسجد و محله اطراف آن، به ترتیب مسجد سلطان احمد و محله سلطان احمد می‌گویند. و بیشتر گردشگران تور استانبول در لیست سفرهای خود این مکان را قرار میدهند

5- برج گالاتا

24

شهر آب خیز استانبول، شهری است که باید آن را از ارتفاعات بالا تماشا کنید تا بتوانید شگفتی‌هایش را آنطور که شایسته است تمجید و تحسین کنید. پس دیدار از برج بلند گالاتا را از دست ندهید و به بالاترین بالکون‌های این برج بروید و شب‌های زیبا و روشن استانبول را از نگاه یک عقاب بر فراز این شهر تماشا کنید. برج گالاتا، در قسمت مدرن استانبول قدیم واقع شده است و در دوره قبل از انقلاب ترکیه، پذیرای ساکنین خارجی استانبول بود. این برج در سال 1348 میلادی ساخته شده است. در سال 1938، احمد جلبی هزارفن، معروفترین مهندس پرواز عثمانی، اولین پرواز بین قاره‌ای را از این برج بلند آغاز کرد. او از طریق تنگه بوسفر، از اروپا پرواز کرد و در آسیا فرود آمد. مراد خان، از درباریان مهم و قدرتمند آن زمان استانبول، یک کیسه زر به اجد جلببی پاداش داد و بعد گفت: این مرد بسیار خطرناک است زیرا به هرچیزی که می‌خواهد بدون هیچ شک دست میابد، نباید چنین افرادی را در این کشور نگاه داشت. سپس اورا به الجزایر تبعید کرد. جلبی تا آخر عمر در الجزایر ماند و در آنجا جان سپرد.

برج گالاتا ۶۶ متر ارتفاع و ۱۶ متر عرض دارد و مصالح آن تماما از سنگ و چوب است. این برج دقیقا در منطقه شاخ طلایی استانبول قرار گرفته است. شما عزیزان برای لذت بردن از تور لحظه آخری و همچنین استفاده از آفرهای تور لحظه آخری استانبول به وب سایت گردشگری لست تورز مراجعه نمائید

۱۳۹۷/۳/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...