نسخه چاپی

قداست قبور ائمه‌(ع) ریشه قرآنی دارد

یكی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به این كه قداست قبول ائمه‌(ع) ریشه قرآنی دارد، گفت: متأسفانه در طول تاریخ عده‌ای به صورت هدفمند به تخریب قبور ائمه‌(ع) پرداخته‌اند.

به گزارش مهر، آیت الله العظمی جعفر سبحانی در دیدار جمعی از مدیران اداره اوقاف و امور خیریه استان قم طی سخنانی با اشاره به آیاتی از قرآن، اظهار داشت: قرآن کریم یک رشته بیوتی را به ما معرفی می‌کند که باید مورد احترام و تکریم قرار بگیرند؛ این بیوت شامل بیوت انبیا و اولیا و کسانی که منتصب به پیامبر‌(ص) هستند، می‌باشند.

وی حرمین امام هادی و امام حسن عسکری‌(ع) را مصداق کامل این آیه برشمرد و افزود: این دو مکان طبق آیات قرآن بسیار ارزشمند هستند؛ چرا که علاوه بر محل دفن این بزرگواران، محل زندگی آنها نیز بوده است، لذا احترام این مکان‌ها لازم است، ولی متاسفانه عده‌ای ناآگاه در طول تاریخ با روش هدفمند به تخریب قبور ائمه‌(ع) پرداخته‌اند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: البته این تخریب‌ها تازگی نداشته و در طول تاریخ ما همواره شاهد این‌گونه اعمال بوده‌ایم، همان‌طور که متوکل روزی حرم امام حسین‌(ع) را ویران کرد، اما به لطف خداوند این مکان‌ها هر روز آبادتر می‌ شوند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این مطلب که فرزندان ائمه‌(ع) نیز دارای جایگاه خاصی هستند، تصریح کرد: حفظ این بیوت دارای چندین مزیت است که اولین آنها اظهار محبت به پیامبر‌(ص) می‌باشد؛ امروز کارهایی که در کنار این قبور انجام می‌شود از جمله فعالیت های فرهنگی، تماما نشانه احترام به پیامبر‌(ص) است.

آیت‌الله سبحانی افزود: احترام به این بیوت نشان از اصالت تشیع می‌باشد و این مهم را می‌رساند که شیعه زاییده صفویه نیست، بلکه ریشه تشیع به زمان پیامبر‌(ص) بر می‌گردد.

وی یادآور شد: پراکندگی این امامزادگان در سطح جهان نیز گواه مظلومیت این بزرگواران است؛ چرا که همواره در طول تاریخ مورد ظلم ظالمان قرار گرفته و برای فرار از ظلم ستمگران در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند و این مهمترین دلیل برای مظلومیت آنها ست.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وقف‌هایی که برای این مکان‌ها صورت می‌پذیرد، ابراز داشت: مردم با علاقه خاصی مکان یا پول‌هایی را وقف امامزادگان می‌کنند که این وقف‌ها باید هدفمند هزینه شود و این‌طور نباشد که این موقوفات بیشتر صرف مواد غذایی گردد، بلکه باید از این وجوه برای انجام کارهای فرهنگی استفاده شود تا افرادی که در این مکان‌ها می آیند بر ایمانشان افزوده گردد.

همایش بزرگ امامزادگان قم برگزار می‌شود

به گزارش مرکز خبر حوزه، مدیر کل اوقاف و امور خیریه قم در ابتدای این دیدار با بیان این که 95 بقعه متبرکه در قم وجود دارد، اظهار داشت: در این بقاع 170 امامزاده دفن شده اند که امروزه این مکان‌ها از سوی اداره اوقاف مدیریت شده و کارهای فرهنگی مختلفی در آنها انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ شوزب شیری با شاره به این که طرح جامعی که برای امامزادگان قم در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح بیش از 50 کاربری در نظر گرفته شده است که کارهای فرهنگی حوزه‌های علمیه و تشکیل مراکز قرآنی از جمله آنهاست.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: در همین راستا 17 و 18 آبان ماه سال جاری همایش بزرگ امامزادگان قم با هدف معرفی بیشتر این بزرگواران برگزار می‌گردد.

وی افزود: این همایش در پی رهنمودهای مقام معظم رهبری در سفر دو سال پیش به قم برگزار خواهد شد.

۱۳۹۱/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...