نسخه چاپی

آتش در آرا؛ العبادی و مقتدی صدر هشدار دادند

در پی آتش‌سوزی در مخزن صندوق‌های رای در بغداد نخست وزیر عراق آتش‌سوزی در محل مخزن صندوق‌های رای در بغداد را طرحی برای هدف قرار دادن كشور و شیوه دموكراتیك آن خواند و از سیستم‌های امنیتی خواست تحقیقات در این باره را آغاز كنند. این در حالی است كه مقتدی صدر نسبت به خطرناك بودن وضعیت عراق هشدار داد.

به گزارش نما، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به تمامی فرماندهی‌های عملیات‌ در استان‌های عراق دستور داده تدابیر امنیتی را در خصوص محل نگهداری مخازن‌ صندوق‌های رای افزایش دهند.

وی خاطرنشان کرد، به تعقیب و پیگرد گروهک‌های تروریستی که در تلاش برای به بازی گرفتن امنیت و انتخابات عراق هستند، خواهد پرداخت.

العبادی تاکید کرد، به افراد متخصص در اداره جنایی و اداره دفاع مدنی دستور داده تا موقعیت حادثه را شناسایی و گزارشی مفصل از این حادثه و خسارت‌های به بار آمده را به طور نهایی ارائه دهند.

وی افزود: نیروهای امنیتی باید به حمایت از اماکن نگهداری صندوق‌های رای و مخازن‌ صندوق‌های رای در خارج از کشور نیز بپردازند. نیروهای حمایتی ساختمان‌ها و موسسات هیچ ارتباطی به این مساله ندارند و تنها وظیفه آنها تامین امنیت رای دهندگان و حمایت از ساختمان‌ها و موسسات و مراکز انتخاباتی و مخزن‌های رای گیری است.

العبادی تاکید کرد: تحقیقات تا زمان روشن شدن ابهامات حادثه ادامه خواهد داشت و آتش زدن مخزن‌های رای و همزمان شدن آن با روزی که داعش شهر موصل را اشغال کرد به منزله طرحی برای هدف گرفتن کشور و شیوه دموکراتیک آن است اما ما با مشت آهنین با کسانی که به دنبال ناامنی کشور و شهروندان هستند برخورد می‌کنیم و تدابیر تضمین کننده را لحاظ خواهیم کرد.

مقتدی صدر، رهبر ائتلاف سائرون نیز شب گذشته در توئیتی نوشت: وضعیت عراق خطرناک است و من نسبت به آغاز جنگ داخلی هشدار می‌دهم.

در این راستا ائتلاف سائرون به ریاست مقتدی صدر اظهار داشت، آتش‌سوزی الرصافه در نتیجه یک طرح قبلی بود و سازمان‌های امنیتی مسؤول حمایت از مقرها کوتاهی کرده‌اند و شبهه توطئه برخی عناصر امنیتی وجود دارد.

ضیاء الاسدی، رئیس هیئت سیاسی جریان صدر نیز اظهار داشت، آتش‌سوزی در مخازن صندوق‌های رای توانمندی‌های عراق را به بازی گرفت و نقض‌هایی در انتخابات رخ داد اما این مساله در آن حد نیست که انتخابات مجددا برگزار شود.

الاسدی گفت، آتش زدن عمدی مخازن‌ صندوق‌های رای با هدف لغو نتایج یا نابودی برگه‌های خالی است که در قالب نتایج انتخابات شمارش شده و قبلا کمیسیون انتخابات که از سوی پارلمان برکنار شد نسبت به وجود هزاران مورد آنها هشدار داده بود.

ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه نیز بار دیگر از طرف‌های سیاسی عراق خواست تا زمان برگزاری انتخابات جدید به دور از هر گونه تقلب دولت موقت تشکیل دهند.

علاوی تاکید کرد، انتخابات با شائبه‌های مداخله بین‌المللی و منطقه‌ای همراه شد و برخی تعهدی به نتایج انتخابات عراق ندارند.

در این راستا قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق شب گذشته برای دومین بار در کمتر از ۱۲ ساعت به محل حادثه آتش‌سوزی در منطقه الرصافه بغداد رفت تا تدابیر امنیتی لحاظ شده در منطقه را پیگیری کند.

الاعرجی عصر یکشنبه نیز به محل حادثه رفته و دستور انجام تحقیقات را داده بود.

آتش سوزی در داخل یکی از مخازن مواد غذایی در بغداد رخ داد و کمیته امنیتی در شورای شهر بغداد اعلام کرد، آتش سوزی، صندوق‌های رای در الرصافه را هدف قرار داده بود.

شورای کمیسیونرها در کمیسیون انتخابات عراق روز یکشنبه بیانیه‌ای را درباره آتش‌سوزی در صندوق‌های رای الرصافه صادر و به تحقیقات جاری برای کشف ابهامات حادثه اشاره کرد.

معن الهیتاوی،‌ رئیس شورای مذکور اعلام کرد، خبر آتش‌سوزی در مخازن کمیسیون در دفتر انتخابات در الرصافه بغداد را در ساعت سه بعد از ظهر به وقت محلی از سوی مقامات امنیتی دریافت کردیم و مستقیما به همراه وزیر کشور و رئیس کمیته عالی مستقل انتخابات عراق و فرماندهی عملیات بغداد به محل حادثه رفتیم.

وی افزود: آتش سوزی شامل تمامی سیستم‌های الکترونیکی ویژه دفتر انتخابات عراق شده بود و تحقیقات در این زمینه در جریان است. البته آتش‌سوزی تاثیری بر نتایج انتخابات ندارد چراکه پرونده‌های مربوط به نتایج انتخابات در نزد ما هست و ما نسخه‌های ذخیره را در دفتر ملی و دفتر انتخابات بغداد به اضافه برگه‌های رای در صندوق‌ها داریم و این توجه کمیسیون به آرای مردم و خروجی‌های انتخابات را نشان می‌دهد.

هیتاوی افزود: این موسسه دموکراتیک از زمان تغییر رژیم تاکنون تنها موسسه‌ای بوده که روند تغییر مسالمت‌آمیز قدرت در عراق را صورت داده و کارمندان زیادی را هم در راه حفظ روند دموکراسی در کشور داده است. کمیسیون امروز از هر طرفی برای بازداشتن از عملکرد دموکراتیکش هدف گرفته شده است.

وی از تمام ارگان‌های قانونی کشورش خواست در حفظ خروجی‌های روند انتخاباتی به اضافه حمایت از تمامی کارمندان کمیسیون و دفاتر استانی آن به مسؤولیت‌های تاریخی‌شان عمل کنند.

این در حالی است که ریاض بدران، رئیس کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اظهار داشت، صندوق‌های حاوی برگه‌های رای از آتش‌سوزی رخ داده در مخازن موجود در بغداد سالم مانده‌اند.

سعد معن سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق روز یکشنبه گفته بود، آتش سوزی در مخزن مربوط به کمیسیون انتخابات که شامل سیستم‌های الکترونیکی و برخی اسناد مربوط به انتخابات ۱۲ مه بوده رخ داده است.

این سخنگو گفت، نیروهای دفاع مدنی سه مخزن از مجموع چهار مخزن کمیسیون را در اختیار گرفتند و آتش سوزی به صندوق‌های رای‌گیری نرسیده است.

مدیر امنیت عمومی اداره دفاع مدنی نیز تصریح کرد، تیم دفاع مدنی توانست مانع از رسیدن آتش‌ به مخازن حاوی صندوق‌های رای شود.

گفتنی است صندوق‌های حاوی برگه‌های رای در چارچوب اصلاحیه سوم قانون انتخابات که اخیرا پارلمان آن را تصویب کرد، باید بازشماری دستی شوند.

پارلمان عراق فعالیت کمیسیون انتخابات را بلوکه کرد و ۹ قاضی برای نظارت بر روند شمارش مجدد دستی بیش از ۱۰ میلیون رای از سوی شورای عالی قضایی تعیین شدند، این در پی آن بود که دولت و فراکسیون‌های سیاسی گفتند انتخابات با نقض‌های جدی همراه بود.

به نظر می‌رسد این آتش‌سوزی تلاش‌ها با هدف دستیابی به راه حلی که همه احزاب شرکت کننده در انتخابات را راضی کند به چالش می‌کشد.

باید خاطرنشان کرد، ائتلاف سائرون با ۵۴ رای در رتبه نخست و ائتلاف الفتح شاخه سیاسی حشد شعبی با ۴۷ کرسی در رتبه دوم و ائتلاف النصر وابسته به حیدر العبادی با ۴۲ کرسی در رتبه سوم انتخابات اخیر عراق گرفتند.

۱۳۹۷/۳/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...