نسخه چاپی

یكه‌تازی بن سلمان در عربستان سعودی

بلومبرگ نوشت در پی اقدامات محمد بن سلمان در زمینه دستگیری افراد بانفوذ و ثروتمند و شاهزاده‌های سعودی، فضای ترس و نگرانی در عربستان حاكم شده است.

به گزارش نما، در پایگاه اینترنتی نشریه بلومبرگ آمده است: هتل ریتز-کارلتون در ریاض –جایی که صد‌ها سعودی بانفوذ و ثروتمند تحت عنوان کمپین ضد فساد (رژیم) سعودی بازداشت شدند– اکنون چهار ماه است که بار دیگر به یک هتل تبدیل شده است. میراث این هتل به عنوان یک زندان، همچنان در عربستان سعودی جدید، میراثی عمیق است.

میلیاردرها، شاهزاده‌ها و دیوان سالار‌ها همچنان در بازداشت به سر می‌برند؛ از جمله شاهزاده ترکی بن عبدالله و عادل فقیه، وزیر سابق اقتصاد و از معماران طرح تغییر عربستان سعودی. برخی از این افراد اکنون در زندان الحائر به سر می‌برند؛ زندان الحائر زندانی است با تدابیر امنیتی شدید در جنوب پایتخت عربستان سعودی. برخی از شبه نظامیان اسلام گرا نیز در این زندان به سر می‌برند.

افراد آزاد شده مجبور شدند مبالغ هنگفتی بپردازند، برخی از آن‌ها ممنوع الخروج هستند یا پابند‌هایی پوشیده اند که موقعیت آن‌ها را نشان می‌دهد. سرنوشت کسانی که در بازداشت به سر می‌برند هنوز نامعلوم است؛ افرادی همچون از جمله عمرو الدباغ، رئیس سابق اداره کل سرمایه گذاری سعودی و محمد العمودی میلیاردر سعودی که در اتیوپی به دنیا آمده است.

گزارش بلومبرگ می‌افزاید این دستگیری‌ها فضایی از ترس به وجود آورده و گزارش‌های روزانه از تغییراتی که محمد بن سلمان، ولیعهد پادشاه سعودی به عنوان یک اصلاح طلب جوان به دنبال آن است، را تحت الشعاع قرار داده است. سینما‌ها باز شده اند، اختلاط جنسیتی آزادتر شده است و زنان از ابتدای این ماه اجازه رانندگی پیدا می‌کنند، اما هنوز رهبری بن سلمان به شکل فزاینده‌ای مستبدانه است.

بر اساس گفته‌های بیش از ده تاجر، مقام دولتی، فعال و دیپلمات که نخواستند نامشان فاش شود، اشتیاقی که در زمان آغاز تغییرات فراگیر در جامعه سعودی حدود دو سال پیش بر اساس «چشم انداز ۲۰۳۰» به وجود آمد جای خود را به نگرانی از «رصد شدن» داده است. برخی از سعودی‌ها تلفن‌های همراه خود را در اتاق دیگر یا در ظروف پلاستیکی قرار می‌دهند و می‌ترسند که میکروفن گوشی‌ها از دور کنترل شود. بیشتر آن‌ها دوست ندارند به طور علنی حرف‌های سیاسی بزنند. یک تاجر سعودی اخیراً از یکی از میهمانان خود در اتاق نشیمن خواست صدایش را پایین بیاورد، زیرا آن‌ها در مورد کمپین ضد فساد دولت گفتگو می‌کردند.

همچنین، مقامات سعودی برخی از فعالان برجسته حقوق زنان را در ماه گذشته بازداشت و آن‌ها را به ارتباط داشتن با سازمان‌های دشمن و حمایت اخلاقی و مالی از عناصر دشمن متهم کردند.

جیمز ام دورسی، از تحلیلگران خاور میانه در دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور در این باره: «نسخه ولیعهد در مورد حکومت تک-فردی، فضایی برای مخالفت سیاسی باقی نمی‌گذارد».

در ادامه این گزارش آمده است بن سلمان در داخل سبک حکومت اقتدارگرایانه را –که در آن شاهزاده‌های رده بالا با مداخله اندک وزارت خانه‌ها را در دست داشتند– با سبک «رهبری فردی» جایگزین کرده که در آن فقط یک نفر کنترل قدرت را در دست دارد و همین مسئله برخی را نگران کرده است. مقامات سفارت‌های خارجی می‌گویند شاهد افزایش تعداد اتباع سعودی هستند که درصدد تمدید گذرنامه‌های دوم خود و گرفتن گذرنامه برای فرزندانشان هستند.

این گزارش می‌افزاید سرمایه گذاری مستقیم خارجی در عربستان سعودی در سال گذشته یک پنجم میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۶ بود – یعنی یک میلیارد و چهارصد و بیست میلیون دلار در مقابل هفت میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون دلار. بر اساس گزارش هفته گذشته سازمان ملل، برخی شرکت‌های بین المللی سهام خود در شرکت‌های محلی را فروختند.

داده‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد پول بیشتری در حال انتقال به خارج است. در سه ماهه چهارم سال، یعنی زمانی که دستگیری‌ها آغاز شد، نقل و انتقالات شخصی توسط سعودی‌ها به میزان ۴۶ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. این میزان انتقال پول در ماه آوریل ثابت ماند و در همان حد ۲۷ درصد مدت مشابه سال قبل بود. کاهش بهای نفت و کاهش رشد اقتصادی، این سیاست جدید را ضروری ساخت که اتکای اقتصاد به نفت کاهش یابد. بر اساس تحقیقات بلومبرگ از اقتصاددانان، تولید ناخالص داخلی حدود هفت دهم درصد در سال گذشته کاهش یافت، هرچند که رشد اقتصادی طی سال جاری یک و نیم درصد افزایش یافت.

۱۳۹۷/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...