نسخه چاپی

پی‏امدهای منفی بیماری‌ها را چگونه كنترل كنیم؟

مرادی با اشاره به اینكه با استفاده از بازتوانی شناختی توانایی‌های بیماران را می‌توان افزایش داد، گفت: بیماری‌های مختلفی همچون MS، آلزایمر و سرطان می‌تواند مشكلات شناختی در پی داشته باشد.

به گزارش نما، علیرضا مرادی در آستانه برگزاری سمپوزیوم بازتوانی شناختی اظهارکرد: بازتوانی شناختی موضوع ریشه‌داری است که طی دهه های اخیر در دنیای علم مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

وی افزود: نظام شناختی انسان نقش اول و کلیدی را در صورتهای مختلف رفتاری، هیجانات و فرآیندهای شناختی دارد و بیماری‌های مختلفی بیماری‌هایی همچون MS، آلزایمر، پارکینسون، ضربه‌های مغزی و سرطان می‌تواند ابعاد شناختی فرد همچون تفسیر و پردازش اطلاعات، توجه، حافظه و ... را دچار اختلال کند.

رئیس موسسه آموزش عالی علوم شناختی ادامه داد: در کنار عنایت به جنبه‌های مختلف درمانهای دارویی و فیزیکی، باید به مداخلات روان شناختی و بویژه بازتوانی شناختی نیز توجه کرد، چرا که این مسئله علاوه بر کمک به بیمار در به دست آوردن توانایی‌های شناختی به بهبود جسمانی فرد نیز کمک موثر می کند.

مرادی گفت: با استفاده از بازتوانی شناختی به فرد دچار آسیب مغزی ناشی از ضربه و یا خونریزی مغزی می توان کمک کرد تا از توانایی‌های موجود حداکثر استفاده را نماید و به این ترتیب با افزایش توانمندی‌های شناختی تلاش کرد تا زندگی بیمار به روال عادی بازگردد. در این زمینه روش‌های متعددی در دنیا مورد استفاده قرار گرفته و ما نیز باید در همین مسیر گام برداریم.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: سرطان یک بیماری جسمی است که عوارض پایدار شناختی حتی پس از درمان قطعی فیزیکی می تواند برجای ‌گذارد. بنابراین توجه به موضوع بازتوانی شناختی در کشور از جنبه‌های مختلف امری مهم و حیاتی در کمک به بیماران باید تلقی ‌شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری سمپوزیوم بازتوانی شناختی اضافه کرد: سال آینده هشتمین کنفرانس بین المللی علوم شناختی با همکاری دانشگاههای مختلف کشور در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد و در آن اساتید و صاحبنظرانی از داخل و خارج کشور حضور خواهند داشت تا جدیدترین دستاوردها در حوزه‌های علوم شناختی از جمله بازتوانی شناختی به بحث و گفت‌ وگو خواهند گذاشت.

رئیس سمپوزیوم بازتوانی شناختی خاطر نشان کرد: هرچند ایران در سال‌های اخیر توجه زیادی به موضوع بازتوانی شناختی داشته ولی تا رسیدن به نقطه ایده‌آل فاصله داریم و تلاش دستگاههای ذیربط برای دانشجویان ، اساتید و محققان، فراهم کردن شرایط مناسب و در خور انتظار برای پژوهش و نیز ساماندهی این تلاش‌ها در کشور با هدف دستیابی به موفقیت‌های بیشتر در باتوانی شناختی و سایر جنبه های علوم شناختی است.

مرادی در پایان با اشاره به توسعه مراکز بازتوانی شناختی در کشور طی سال‌های آینده گفت: کلینیک مغز و شناخت در حال حاضر در تهران این خدمات را به صورت تخصصی ارائه و در برخی استان‌ها مراکزی وابسته به دانشگاه‌‌ها ‌ این قبیل خدمات را ارائه می دهند ولی با توجه به نیاز گسترده به این خدمات لازم است توسعه این مراکز باید در دستور کار نهادها و مراکز دانشگاهی قرار گیرد.

۱۳۹۷/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...