نسخه چاپی

حاجی‌دلیگانی: تا الان یك نفر هم به 40 اشكال ما در مورد FATF جوابگو نبوده است

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با اینكه اكثریت مجلس از موافقان FATF هستند ولی هیچ یك از موافقان حاضر به مناظره نشدند و تا الان یك نفر هم به 40 اشكال ما در مورد FATF جوابگو نبوده است.

به گزارش نما، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی «الحاق به معاهده FATF» که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: پیوستن به کنوانسیون تامین مالی تروریسم در دوره خاتمی در شورای امنیت ملی بحث شد که حتی از بس بد بود حاضر به طرح موضوع در مجلس نشدند.

وی ادامه داد: آقای طیب نیا وزیر اقتصاد وقت به FATF تعهد داد که ایران 41 کار انجام خواهد داد که این کارش مغایر اصل 77 و 125 قانون اساسی بود، چرا که بدون اطلاع مجلس تعهد بین المللی را امضا کرده بود و فقط دولتی‌ها خبر داشتند که البته بعدها توبیخ شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: همه 4 لایحه و 37 کاری که دولت انجام داد مقدمه و پیش نیازی است که کنوانسیون FATF تازه ما را بپذیرد. کسی نمی داند 37بندی که دولت به اجرا درآورد چه بود؟ و این یک ابهام بسیار بزرگ است؟

حاجی‌دلیگانی تصریح کرد: روح و هدف کنوانسیون FATF یکسان سازی تعریف تروریسم است حال چه کسی تروریست را تعریف می‌کند؟ آمریکا، اسرائیل و متحدانش. از دید آنها چه کسی تروریست است؟ مردم مظلوم فلسطین یا اسرائیل؟

وی افزود: اگر به این معاهده بپیوندیم بنا بر تعریف آنها از تروریست رئیس علی دلواری که در بوشهر علیه انگلستان جنگید، هرکس که جلوی رژیم بعث عراق ایستاد، حزب الله و گروه های مقاومت مصداق تروریست می‌شوند و شما تعهد کردید که آنها را دستگیر و محاکمه کرده و نتیجه محاکمه را اعلام کنید. بنابر این شرط معنا و مفهومی ندارد.

وی افزود: اراده جدی در اجرای طرح های جایگزین FATF همچون پیمان‌های مالی دو جانبه وجود ندارد چرا که در خیلی از مدیران، نفوذ غالب شده است و بدترین نفوذ آن است که فکرش فکر غربی یا دل باخته غرب باشد و در جای خود وظیفه خود را بخوبی انجام ندهد.

وی در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: فرصت را از دست ندهید در این یک ماه و نیم مانده موذن جامعه باشید اگر FATF درست در جامعه تبیین نشود و حرکت لازم در مورد این موضوع انجام ندهیم مثل برجام می آیند و در 20 دقیقه تصویب می کنند و بناشان نیز برهمین است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دانشجویان باید از نماینده حوزه انتخابی خود بخواهند رای و موضع خود را نسبت به موضوع FATF به صراحت اعلام کنند.

حاجی‌دلیگانی تاکید کرد: با اینکه اکثریت مجلس از موافقان FATF هستند ولی هیچ یک از موافقان حاضر به مناظره نشدند. تا الان یک نفر هم به 40 اشکال ما در مورد FATF جوابگو نبوده است؟

۱۳۹۷/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...