نسخه چاپی

كاهش سطح شركت ایران در اجلاس بین المجالس كانادا

در آستانه آغاز به كار یكصد و بیست و هفتمین اجلاس مجمع جهانی بین المجالس ( IPU) در كانادا ، رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس از حضور در این اجالس خودداری كردند و هیاتی كوچك متشكل از چند نماینده مجلس، نماینده ایران در این اجلاس خواهد بود.

به گزارش نمابه نقل از مهر، هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به منظور شرکت در یکصد و بیست و هفتمین اجلاس مجمع جهانی بین المجالس ( IPU) که طی روزهای 30 مهر تا 5 آبان در شهر کبک کانادا برگزار می شود به این کشور عزیمت کرد.

سرپرستی هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران را ایرج ندیمی، رییس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس ایران به عهده دارد و رحمت‌الله نوروزی، یوناتن بت‌کلیا، نصرالله پژمان‌فر و شهلا میرگلوبیات نمایندگان مجلس شورای اسلامی سایر اعضای گروه اعزامی را تشکیل می‌دهند.

به گزارش مهر، پیش از این جمهوری اسلامی ایران در سطح رئیس مجلس و نواب رئیس در این اجلاس شرکت می کرده است . از جمله در اجلاس پیشین بین المجالس که در ژنو برگزار شد، هیاتی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس حضور داشت .

به نظر می رسد با توجه به مواضع خصمانه کانادا علیه ایران از جمله قطع روابط دیپلماتیک با تهران ، هیات رئیسه مجلس تصمیم به کاهش سطح هیات شرکت کننده در این اجلاس گرفته است.

در این اجلاس موضوعاتی همچون حقوق شهروندی، هویت و تنوع زبانی در دنیای جهانی شده در نشست ویژه کنفرانس و سه موضوع " تقویت حس مسئولیت در قبال محافظت از جان غیرنظامیان" ، " تجارت عادلانه و سازوکارهای نوآورانه مالی برای نیل به توسعه پایدار" و " استفاده از رسانه ها در جهت افزایش مشارکت شهروندان و ارتقای دموکراسی" در قالب سه کمیته مطالعاتی تخصصی مورد بحث و بررسی نمایندگان مجالس بیش از120 کشور جهان قرار خواهد گرفت.

در اجلاس کبک همچنین چند میزگرد و کارگروه در ارتباط با موضوعاتی همچون خلع سلاح هسته ای، مصونیت پارلمانی، حقوق پارلمانی از منظر حقوق بین الملل و امنیت انرژی و دورنمای آیندگان برگزار خواهد شد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با توجه به طرح موضوع لزوم رعایت احترام به ادیان و مذاهب آسمانی و اجتناب از هتک حرمت به مقدسات دینی به بهانه آزادی بیان از سوی جمع کثیری از هیات‌های شرکت‌کننده در اجلاس به عنوان ماده اضطراری کنفرانس به تصویب برسد.

در اجلاس کبک همچنین نشست منطقه‌ای اعضای گروه آسیا اقیانوسیه متشکل از 27 کشور به ریاست گروه جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد.

اتحادیه بین‌المجالس (IPU) یک سازمان مهم غیردولتی می‌باشد که در حال حاضر 162 عضو اصلی و 10 عضو وابسته دارد. مقر این اتحادیه در ژنو سوئیس قرار دارد و ماموریت اصلی آن کمک به گسترش صلح و دموکراسی در جهان است.

جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از اعضای فعال این اتحادیه بوده است. این اتحادیه در هر سال دو اجلاس بهاره و پاییزه خود را در یکی از کشورهای عضو با حضور روسا و نمایندگان مجالس جهان برگزار می‌کند.

لازم به ذکر است کاظم جلالی عضو کمیته حقوق بشر نمایندگان مجالس اتحادیه بین‌المجالس این اتحادیه در نشست‌های مختص خود شرکت خواهد کرد.

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...