نسخه چاپی

خنثی شدن 5 حادثه تروریستی

عکس خبري -خنثي شدن 5 حادثه تروريستي

اموران مرزبانی در جریان ورود ۳ كاروان ترانزیت مواد مخدر قرار گرفتند كه در ۲ مرحله درگیری قاچاقچیان عقب نشینی كرده، اما در دهانه فلات مرز جكی گور نیروهای مرزبانی پس از ۷۲ ساعت كمین با كاروان مسلح مواد مخدر كه قصد ورود به كشور را داشتند، روبرو شدند

به گزارش نما، سردار دکتر حسین ذوالفقاری صبح امروز در نشست خبری اظهار داشت: در هفته گذشته سه عملیات درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای شرقی کشور رخ داد که بیش از ۳ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط شد، این در حالی است که پنجشنبه شب گذشته ماموران مرزبانی در جریان ورود ۳ کاروان ترانزیت مواد مخدر قرار گرفتند که در ۲ مرحله درگیری قاچاقچیان عقب نشینی کرده، اما در دهانه فلات مرز جکی گور نیروهای مرزبانی پس از ۷۲ ساعت کمین با کاروان مسلح مواد مخدر که قصد ورود به کشور را داشتند، روبرو شدند و پس از اخطار ماموران مرزبانی نیروهای ما توانستند پس از دو ساعت درگیری مسلحانه ۶ نفر از اشرار را به هلاکت رسانده و بیش از یک تن و ۷۵۰ کیلوگرم مواد مخدر، تعداد ۶ قبضه سلاح و مقادیر زیادی سلاح سنگین را کشف و ضبط کنند.

به گزارش مهر، وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدام تروریستی روز گذشته گفت: گروه هایی در خارج از مرز در صدد ایجاد ناامنی در کشور هستند، اما امروز فعالیت آنها کاهش یافته است. بخشی از این کاهش ناشی از اقدامات اطلاعاتی در مرزهای کشور است. در حادثه دیروز هنوز مشخص نیست که مواد منفجره از چه طریقی تهیه و فرد تروریست از خارج کشور وارد شده است.

به گفته فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی امروز با تشدید کنترل مرزها در مناطقی که کاروان‌های خودروی مواد مخدر تردد می کردند، شاهد تردد نیستیم، اما این بدان معنا نیست که تمام نقطه ها کنترل شده و تردد پیاده و موردی در مرزها نداریم.

* جلوگیری از ۵ عملیات تروریستی در شرق کشور

ذوالقفاری افزود: نمی توانیم دور مرزهای کشور دیوار چین احداث و آن را به عنوان سلاح ها تجهیز کنیم. در آستانه مناسبت ها گروه های اشرار قصد دارند اقدامات تروریستی را در داخل کشور انجام دهند، اما از اسفند سال گذشته تاکنون بیش از ۵ مورد عملیات تروریستی گروهک‌های تروریستی شناسایی و خنثی شد.

* افزایش ۷۵ درصدی کشف قاچاق سوخت

وی با بیان اینکه کشفیات پلیس مرزبانی در حوزه قاچاق سوخت ۷۵ درصد افزایش داشته است، تاکید کرد: یکی از مهمترین دلایل قاچاق سوخت تفاوت فاحش قیمت در داخل و خارج کشور است. امروز گازوئیل آزاد در کشور لیتری ۳۵۰ تومان فروخته می شود، این در حالی است که سوخت بعد از مرزهای آبی کشورمان لیتری ۲۲۰۰ تومان فروخته می شود.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در مورد حادثه حریق لنج حامل قاچاق سوخت در خلیج فارس افزود: نیروهای دریابانی کشورمان لنج حامل سوخت قاچاق را شناسایی و تعقیب کردند و هنگامیکه قاچاقچیان خود را در محاصره نیروها دیدند، اقدام به آتش زدن لنج کرده و خود به دریا پریدند. در این عملیات ۸ قاچاقچی از دریا نجات پیدا کرده و یک نفر نیز به احتمال زیاد غرق شده است.

* اعتبارات نیمه اول امسال مرز را دریافت نکردیم

ذوالفقاری با اشاره به اینکه اعتبارات طرح انسداد مرزبانی در نیمه نخست امسال را دریافت نکرده ایم، تصریح کرد: البته طرح انسداد مرز متوقف نشده است. در مرزها دو گروه امنیتی و مرزبانی مشغول هستند که تعاملات خوبی وجود دارد. البته برخی دستگاه ها مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و صنایع و معادن نیز به صورت غیرمستقیم در حوزه مرز فعال هستند. امروز در حوزه عمران مرز اقدامات بین نیروی زمینی، استانداران و مرزبانی تقسیم شده است و این سه بخش در این حوزه ها فعال هستند.

* قرنطینه افراد و احشام وارد شده از مرزهای غربی

وی با اشاره به انجام قرنطینه افراد و احشامی که از مرزهای غربی وارد کشور می‌شوند، ادامه داد: با توجه به اعلام وزارت بهداشت مبنی بر انتقال بیماری وبا از مرزهای غربی امروز با هماهنگی های انجام شده کار قرنطینه انجام می شود و هر فرد یا احشامی که وارد کشور شوند، قرنطینه خواهند شد.

* افزایش توان دریابانی

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به افزایش توان دریابانی برای کنترل قاچاق مواد مخدر از دریاها افزود: از سال گذشته یک سوم امکانات به دریابانی افزوده شده است و شناورهای جدید با توانمندی های بالا وارد سیستم دریابانی شده اند. البته کار بومی سازی در حال انجام است و ۹۰ درصد تجهیزات بکار گرفته شده، ساخت داخل است.

* کشف بیش از ۱۳ میلیون لیتر سوخت قاچاق

ذوالفقاری با اعلام اینکه در هفت ماهه امسال ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار لیتر سوخت قاچاق کشف و ضبط شد، اضافه کرد: در این مدت ۵۳ تن انواع مواد مخدر نیز کشف که نسبت به سال قبل ۳۹ درصد رشد نشان می دهد، این در حالی است که با کاهش ورود سلاح و مشروبات الکلی به کشور روبرو هستیم.

* کشف مقادیر زیادی دینار و ارز در مرزها

وی از کشف مقادیر زیادی دینار و ارز در مرزها خبر داد و افزود: ماموران مرزبانی موفق شدند مقادیر زیادی دینار و ارز را در مرزها کشف کنند، البته شنیده ایم که با توجه به تفاوت قیمت طلا و ارز ممکن است ارز و طلا به خارج از کشور قاچاق شود که به همین دلیل کار کنترل خروجی های کشور را تشدید کردیم.

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در مورد قاچاق کالا به صورت کوله بری گفت: امروز خوشبختانه فعالیت مرزنشینان در مرز دیگر به صورت کله بری نیست و مرزنشینان به سمت اقدامات مثبت روی آورده اند. ما خواستار این هستیم که مرزنشینان کالاهایی را که جنبه قاچاق ندارند با مرزنشینان همسایه تبادل کنند که این امر نیازمند قانون است باید تسهیلاتی برای مرزنشینان در نظر گرفته شود که بتوانند تبادلات مرزی را با توجه به کالاهایی که منافاتی با تولیدات داخلی ندارد، انجام دهند. امروز مردم منتاطق مرزی ما بیشتر به فکر امنیت مرزها هستند.

وی افزود: امروز مرزها به دو روش ایجابی و سلبی کنترل می شود، اما ما معتقدیم که باید جنبه ایجابی بیشتر از سلبی باشد اگر با سیم خاردار و دارار اقدام به کنترل مرز کنیم به نتیجه نمی رسیم و باید با اقدامات ایجابی بسترها را برای مرزنشینان فراهم کنیم و مردم منطقه را در تامین امنیت شریک کنیم.

ذوالفقاری با اعلام اینکه طرح جامع مرز به تصویب شورای امنیت ملی رسیده است، گفت: کار بررسی طرح جامع مرز در ۷ کارگروه از سال ۸۹ شروع شد که براساس آن ۲۳ دستگاه مرتبط باید اقداماتی را انجام می دادند. تکمیل این طرح با محوریت وزارت کشور در سال ۹۰ به اتمام رسید و در مهر ماه امسال نیز کلیات طرح جامع به تصویب رسید. همچنین با اجرای این طرح شورای مرز تشکیل شده و تصمیمات تاثیرگذار مرز در این شورا گرفته می شود.

* کنترل ۸۰ درصدی مرزهای غربی

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در مورد طرح انسداد مرز در مناطق شمال غرب و غرب کشور با اشاره به اینکه امروز ۸۰ درصد مناطق استان های آذربایجان غربی و کردستان تحت کنترل است، تاکید کرد: نیروهای ما در این مناطق مستقر شده و تنها در ۲۰ درصد کار استقرار کامل انجام نشده است اگر روند انسداد ادامه پیدا کند تا پایان سال ۹۲ نیز کار کنترل این مرزها کامل می شود. خوشبختانه امروز هیچ اختلافی را در مناطق شمال غرب با کشورهای همسایه نداریم و کار مدرنیزاسیون مرز عراق نیز به پایان رسیده است.

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...