نسخه چاپی

اتهام جدید به روسیه درباره جام جهانی

سیاستمداران اپوزیسیون روسیه، كرملین را به استفاده از جام جهانی به عنوان پوششی برای جلوگیری از مخالفت‌ها از طریق تدابیر غیر معمول متهم كردند؛ این در حالی است كه تمام چشم‌ها روی موفقیت‌های ورزشی این كشور خیره مانده است و اعتراضات سیاسی عملا با ممنوعیت مواجه هستند.

به گزارش نما، از زمان آغاز رقابت‌های جام جهانی طرح‌هایی برای افزایش سن بازنشستگی، افزایش مالیات بر ارزش افزوده و کاهش مالیات خرید از فروشگاه‌های آنلاین خارجی در دستورکار قرار گرفته است. در این میان سن بازنشستگی طرحی نامحبوب است و بیش از دو میلیون امضا علیه آن به صورت آنلاین جمع‌آوری شده است.

طبق یک حکم ویژه ریاست جمهوری،‌ حین جام جهانی تجمع‌های بزرگ غیر مرتبط با فوتبال ممنوع است مگر اینکه مقام‌های محلی مجوز صریح داده باشند. در همین حال خیابان‌های مسکو و ده‌ها شهر میزبان رقابت‌ها مملو از طرفداران تیم‌های فوتبال مختلف است. مقام‌های مسکو پنج‌شنبه با استناد به این حکم، سه اعتراض مختلف به اصلاحات بازنشستگی را که از طرف جنبش‌های اپوزیسیون سیاسی برای اولین هفته ژوئیه در نظر گرفته شده بود، رد کردند.

ایلیا یاشین، یک سیاستمدار اپوزیسیون و نامزد شهرداری مسکو می‌گوید: زمانی که کل کشور روی یک تحول ورزشی مهم متمرکز است، بهترین زمان برای پیشبرد مخفیانه تدابیری است که اگر در هر روز دیگر شنیده شود به اصلی‌ترین خبر سیاسی روز تبدیل می‌شود. حکم مربوط به تجمعات‌ مردمی تبعات خطرناکی خواهد داشت و از نظر من چنین اقداماتی مغایر قانون اساسی است.

کرملین هنوز واکنشی نشان نداده است و دادگاه عالی این حکم جام جهانی را غیر قانونی دانسته است. الکسی ناوالنی، رهبر اصلی اپوزیسیون روسیه که پس از یکماه حبس اخیرا از زندان آزاد شد، رسما درخواست کرده است تا در اول ژوئیه در ۲۰ شهر روسیه که میزبان رقابت‌های جام جهانی نیستند، تظاهرات برگزار شود. به گفته دفتر ناوالنی، تاکنون چهار مورد از درخواست‌ها پذیرفته شده، هشت مورد در مکان‌های ویژه‌ای که نیازی به دریافت مجوز ندارد، انجام خواهد شد و با سه مورد از تجمع‌ها هم مخالفت شده است.

۱۳۹۷/۴/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...