نسخه چاپی

جدایی قطعی ری از تهران پس از انتخابات

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینكه جدایی ری از تهران قطعی است گفت: هم‌اكنون كمیته تخصصی این موضوع را پیگیری می‌كند كه البته دوستان تاكید بر جدایی شهرستان ری از تهران دارند و قرار است پس از انتخابات شوراها و ریاست جمهوری این جدایی صورت گیرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مهدی چمران در نشست خبری خود که در خصوص عملکرد شش ماهه سومین دوره از شورای شهر تهران در سال جاری اظهار داشت:‌این شش ماهه از سال پر از تحرک در شهرداری و شورای شهر بوده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در سال جاری و در شش ماهه گذشته طرح تفصیلی بوده است به طوری که طرح تفصیلی در سال ۴۹ به تصویب رسید اجرا نشد و در ادامه نیز در سال ۱۳۷۰ مروری بر آن طرح شد و طرح ۵ ساله طرح تفصیلی تهیه شد ولی متاسفانه این طرح هیچگاه اجرا نشد و به بایگانی سپرده شد.

چمران اضافه کرد: شهر تهران با تصمیمات مقطعی و بدون برنامه‌ریزی درست و صحیح در سال‌های اخیر اداره می‌شد که نتایج منفی آنرا هم‌اکنون در شهر شاهد هستیم که وجود ساختما‌ن‌های بلند و بدون پارکینگ و ساخت‌وساز در کوچه‌های تنگ و ... از آن جمله هستند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: طرح تفصیلی که در سال ۷۰ به تصویب رسید تنها در بخش بزرگراه‌ها و شاهراه‌ها و ارتباطات شهری اجرا شد و در بخش‌های مختلف این طرح اجرا نشد.

وی ادامه داد: طرح تفصیلی یک از مهمترین اقدامات دو دوره شورای شهر تهران بوده که با آغاز دور دوم شورای شهر تهران پیگیری شدیدی از سوی اعضای شورا صورت پذیرفت و با توافقی که صورت گرفت سرانجام طرح جامع در سال ۸۵ و طرح تفصیلی در آخرین‌ روزهای سال ۹۰ به تصویب از اولین‌ روزهای سال ۹۱ به اجرا درآمد.

چمران اضافه کرد: بسیاری از رانت‌‌ها، مسائل دیگر با اجرای طرح تفصیلی از بین رفت و هر شهروندی می‌تواند با مراجعه به سایت مشخص شده به این طرح دسترسی پیدا کند.

رئیس شورای شهر تهران با انتقاد بداخلاقی برخی از افراد در درون شهرداری و برون از این سازمان خاطرنشان کرد: همزمان با اجرای طرح تفصیلی در شهر تهران برخی از افراد با تبلیغات منفی بنا داشتند این طرح را متوقف کنند و دلیل خود را اینگونه بیان می‌نمودند که با اجرای طرح تفصیلی ساخت‌وسازها و صدور مجوز کاهش و همچنین هزینه مسکن افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای طرح تفصیلی نه تنها شاهد کاهش مجوز‌ها و صدور پروانه‌ها نبودیم بلکه تعداد صدور مجوزهای ساخت و ساز افزایش یافت که در شش ماهه ابتدای سال جاری تعداد مجوزهای ساخت و ساز به ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش یافته است.

چمران تصریح کرد: پروژه بزرگراه یادگار امام موضوع دیگری بود که شورای شهر به دنبال اجرای این طرح بود که البته اگرچه با کمی تاخیر به بهره‌برداری رسید اما این طرح از جمله طرح‌های مهم شهری محسوب می‌شود به طوری که یک طرح خاص و طرحی بود که در کشور ما نو و تازگی داشت، ضمن اینکه اجرای این طرح نتایج خوبی را دارد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم در پروژه‌های سال آتی نیز افتتاح بزرگراه یادگار امام را داشته باشیم و این بزرگراه سراسری شود.

وی اضافه کرد:‌پروژه دیگری که در دست اقدام است و مسئولان شهری وعده داده‌اند تا پایان سال آماده شود بزرگراه امام علی است که امیدواریم این پروژه نیز در زمان اعلام شده به بهره‌برداری برسد.

چمران در ادامه نشست خبری خود به پروژه‌ یادگار امام و بزرگراه شرق به غرب با حدود ۵۲ کیلومتر اشاره کرد و افزود: امیدواریم وزارت راه نیز مابقی این بزرگراه را امتداد و به کرج برساند تا بتوانیم یک بزرگراه اصلی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: یکی از مسائلی که در شش ماهه گذشته انجام شد ترخیص واگن‌های مترو در بندرعباس و گمرک بود که خوشبختانه مبالغ آن پرداخت شد و تعداد۸ واگن وارد چرخه ترافیکی ریلی شدند که انشاءالله به تدریج مابقی واگن‌ها که حدود ۱۴۰ دستگاه است وارد چرخه ترافیکی خواهد شد که البته نیازمند به تامین اعتبارات در این بخش است.

وی در ادامه به برگزاری اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در تهران اشاره کرد و افزود: مقایسه اجلاس تهران با دیگر اجلاس‌های قبلی قابل قیاس نیست ضمن اینکه علاوه بر حضور میهمانان بسیار، مدیریت بهتری در این اجلاس حکمفرما بود.

چمران اظهار داشت: در ابتدا قرار بود اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کیش و در ادامه در اصفهان برگزار شود که پس از لغو اجرای این مراسم در این دو منطقه قرار شد اجلاس در تهران برگزار شود که خوشبختانه شهرداری تهران همزمان با برگزاری اجلاس اقدامات موثری را انجام داد.

رئیس شورای شهر تهران بیان داشت: شهرداری تهران همزمان با برگزاری اجلاس تمهیدات لازم را در شهر تهران، فرودگاه امام خمینی، محل اسکان میهمانان انجام داد که در این بخش بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژه‌های مهم باغ‌موزه دفاع مقدس بود که البته اجرای این طرح مصوبه شورای شهر را نیز داشت و همزمان در اجرای این طرح اعضای شورا و بنده چندین بار از این پروژه بازدید کردیم.

چمران گفت: پروژه باغ موزه دفاع مقدس یک پروژه سخت، سنگین و پرمحتوا است که هنوز هم جای کار دارد که از سال ۶۹ و قبل از آن در خصوص راه‌اندازی موزه جنگ بحث بود که البته مشکلاتی در این بخش بوجود آمد و در نهایت شهرداری تهران توانست این پروژه را راه‌اندازی کند.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: پروژه دیگری در بهشت زهرا توسط ستاد نیروهای مسلح در حال پیگیری است که در آن قرار است فراتر از موزه دفاع مقدس راه‌اندازی شود ضمن اینکه در این پروژه صحنه‌های جنگ پیش‌بینی شده است و اعضای شورای شهر آمادگی هر نوع همکاری را برای اجرای این پروژه دارند.

وی در ادامه به ارائه گزارشات حسابرسی و مالی از سوی شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن اشاره کرد و افزود: ارائه این گزارشات منجر به شفافیت گزارشات مالی خواهد شد و شورای شهر هر ساله گزارشات مالی و حسابرسی را بررسی خواهد کرد.

چمران اضافه کرد: گزارشات حسابرسی و مالی در داخل شورا و کمیسیون برنامه و بودجه دنبال می‌شود و این امر توانسته است در شفافیت حساب‌های مالی در شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن موثر واقع شود.

رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: در شش ماهه گذشته از سال ۴۲ مصوبه در شورای شهر به تصویب رسیده و این در حالی است که ۴۰ جلسه، ۲۹ تذکر داده شده است.

وی تصریح کرد: فرمانداری در شش ماهه گذشته ۱۰ اعتراض به مصوبات شورای شهر داده است که البته شورا نیز پاسخ آنها را به صورت مکتوب داده است هیچ اعتراضی به کمیته حل اختلاف ارجاع داده نشده است ضمن اینکه در شش ماهه گذشته از سال ۱۹ طرح تصویب، ۲۲ لایحه از سوی شهرداری به شورا ارسال شده است و تعداد ۴۳گزارش مالی به شورای شهر ارائه شده است.

چمران خاطرنشان کرد: به دنبال رفع مشکلات مالی و اعتباری توسعه حمل و نقل و بویژه در مترو هستیم که علی‌رغم مشکلات بوجود آمده و گرانی ارز همچنان شرکت مترو به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات مهم که اعضای شورای شهر به جد پیگیر آن بودند بحث جدایی ری از تهران بود که در این زمینه استانداری و برخی از نمایندگان اعتقاد به جدایی ری از تهران داشتند.

وی بیان داشت:‌ ری از تهران جدا نیست و در واقع به هم تنیده هستندو ما افتخار می‌کنیم که جزئی از شهرستان ری که مکان مقدس و قدیمی است باشیم.

چمران خاطرنشان کرد: این جدایی به صلاح مردم شهرستان ری نیست ضمن اینکه در حال حاضر نیز فرمانداری ری از تهران جدا است اما برخی از دوستان بنا دارند به شهرداری ری از تهران هم جدا شود که باید به این موضوع توجه شود که ری و شمیرانات ستون فقرات مرکز تهران هستند.

رئیس شورای شهر تهران افزود: شورای شهر در این مدت تلاش کرد و جلساتی را با نمایندگان مجلس برگزار کرد و نظرات خود را که به صورت کارشناسی بود ارائه کرد اما ظاهرا دوستان تاکید بر جدایی ری از تهران دارند که قرار است پس از انتخابات ریاست جمهوری و شورا ری از تهران جدا شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر دغدغه مردم در شهر تهران به دو صورت است که یک صورت دغدغه‌های عمومی و دیگری دغدغه‌های خصوصی است که در دغدغه‌های عمومی مردم نگران آلودگی هوا و ترافیک هستند.

چمران بیان داشت:‌ از دغدغه‌های خصوصی شهروندان تهرانی می‌توان به نحوه پرداخت عوارض اشاره کرد که شهروندان درخواست پرداخت قسطی عوارض را دارند ضمن اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های خصوصی مردم تخلفات همسایگان در سطح شهر و همچنین قطع برخی از درختان در پارک‌ها و ساختمان‌ها است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به پروژه ۱۷ شهریورو مشکلات این پروژه اشاره کرد و افزود: یکی از مصوبات شورای شهر بازسازی میادین است که این موضوع در میدان شهدا و میدان امام حسین نیز مورد توجه قرار گرفت تا بتوانیم از ظرفیت‌های موجود این دو میدان استفاده بهینه را ببریم.

وی خاطرنشان کرد:‌میدان شهدا یکی از میادین مهم محسوب می‌شود که دارای ارزش بالا و والایی است و بیانگر خاطرات دلیرمردان و افرادی است که در اینجا به شهادت رسیده‌اند اما متاسفانه به این میدان کم لطفی شده است و باید وسعت این میدان را افزایش دهیم که این افزایش می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد.

چمران گفت: پروژه ۱۷ شهریور پروژه خوب و ارزشمندی است ولی اتصال دو پروژه (میدان شهدا -میدان امام حسین) مصوبه شورای شهر نبود و شورا هم موافق اجرای این طرح نبود اما در حال حاضر با توجه به اینکه پروژه اشاره شده در حال اجراست باید مشکلات آنرا برطرف کنیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه نشست خبری خود در خصوص انتخابات آتی شورای شهر و همچنین برگزاری همزمان انتخابات به ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات به صورت همزمان مشکلاتی را دارد که ما تجربه برگزاری انتخابات شورا با ریاست جمهوری را نداریم که باید به این موضوع توجه شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه سلامت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران مهمترین عامل در برگزاری انتخابات بوده گفت: سالم‌ترین انتخابات در جمهوری اسلامی بوده است و قطعا کسی به عدم سلامت انتخابات شک ندارد اما بحث ما کیفیت و نظارت بر نحوه اجرای همزمان انتخابات شورای شهر و ریاست جمهوری است.

چمران اضافه کرد: نگرانی که در حال حاضر وجود دارد این است که انتخابات شوراها سیاسی شود و افرادی که می‌خواهند در انتخابات ریاست جمهوری ورود کنند از ظرفیت شوراهای شهر برای رسیدن به ریاست جمهوری استفاده کنند.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر ما گزینه‌های مدنظر خود را در چهارمین دوره از انتخابات شورای شهر شروع کرده‌ایم و بنا داریم گزینه‌های خوبی را برای دوره چهارم ارائه دهیم به طوری که در دوره جدید ۳۱ نفر برای کاندیداتوری معرفی خواهند شد.

وی اظهار داشت: در طرح جامع ترافیک یکی از مهمترین مباحث بحث توسعه مترو و خطوط اتوبوسرانی است که در حال حاضر با مشکلاتی در این بخش روبرو هستیم و اتوبو‌س‌هایی که در حاضر مشاهده می‌شود توسط شهرداری خریداری شده و وزارت کشور در این بخش ورود نکرده است.

چمران در ادامه نشست خبری خود بیان داشت: افتتاح خط ۳، ۶ و ۷ می‌تواند بسیاری از مشکلات و بار ترافیکی را در سطح شهر تهران کاهش دهد ضمن اینکه به گفته مسئولان شرکت مترو بخش میانی خط ۳ تا یک ماه آینده و فاز بعدی آن که به طول ۱۲ کیلومتر است تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به تلاش مسئولان مترو در راه‌اندازی خطوط ۷، ۶ و ۳ بیان داشت: در حال حاضر در تمامی این خطوط پیمانکاران و مشاوران مشغول به فعالیت هستند و امیدواریم با تامین اعتبارات این خطوط در زمان اعلام شده راه‌اندازی شود.

وی تصریح کرد: زلزله یکی از مهمترین دغدغه‌ها و مسائلی است که مسئولان شهری و شهروندان دارند و در این بخش نیز سازمان مدیریت بحران اقداماتی را انجام داده است اما کافی نیست.

چمران به ساخت وسازها بر روی گسل‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به شهرداری نیز تذکر داده شده که به هیچ وجه مجوز ساخت ساختمان‌های بیش از دو طبقه و همچنین برج بر روی گسل‌ها را ندهد ضمن اینکه برج‌ها و ساختمان‌هایی که قبلا بر روی گسل‌ها ساخته شده‌اند مقاوم سازی شوند.

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...