نسخه چاپی

روابط نسبی‌ و سببی اصولگرایان‌ و اصلاح‌طلبان

با نزدیك شدن به ایام انتخابات آن هم از نوع ریاست جمهوری در ایران، بازار تفاوت‌ها و تعارض‌های جناح‌های سیاسی داغ می‌شود، طی سال های گذشته فضای سیاسی ایران تجربیات مختلف از جمله اصولگرایی محض و اصلاح طلبی محض را داشته است و با روی كارآمدن هر كدام گاه دیگری خود را به كلی از عرصه كنار می‌كشد تا در پایان دوره‌ی هرگروه، باب انتقاد از جناح در قدرت باز شود و دم از آزموده را آزمودن خطاست، زده می‌شود.

به گزاش نما به نقل از ایسنا، از فضای سیاسی که فاصله می‌گیریم و به جو خانوادگی سیاست مداران وارد می‌شویم، علی‌رغم تمام جدایی‌ها ، فاصله‌ها ، نقدها و دشمنی‌ها و کینه‌ها و انتقام‌جویی‌های جناحی و سیاسی شاهد حضور افرادی از جناح‌های سیاسی متفاوت از جمله اصولگرا و اصلاح طلب هستیم که با هم روابط عمیق و صمیمانه‌ای دارند، شاهدیم در کنار هم داغدار می‌شوند و اشک می‌ریزند و عزاداری برپا می‌کنند و در سوگ می‌نشینند و یا در شادی‌ها با هم سور و سات جشن را مهیا می‌کنند. گویا سیاست را تنها در بازار می‌جویند و در کنج خانواده به یکباره همه اختلافات سیاسی و حتی گاه عقیدتی را فراموش می‌کنند.

در گواه این کلام می‌توان به ازدواج و پیمان خانوادگی پسر محمدرضا باهنر از چهره‌های شاخص اصولگرا و نوه‌ی علی ‌اکبر محتشمی پور از شخصیت‌های اصلاح طلب اشاره کرد.

در این میان حتی می توان فارغ از وابستگی‌های سببی به وابستگی‌های خونی و نسبی در جناح اصلاح طلب و اصولگرا اشاره کرد. از جمله سید حمید حسینی برادر اصلاح طلب سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم. اولی از نزدیکان هاشمی رفسنجانی و دومی از یاران احمدی‌نژاد ، دو برادری که عملا در دو اردوگاه سیاسی حضور دارند ، هرچند برادر نخست اخیرا در گفت‌وگو با آرمان بیان داشت که برادر دوم اکنون با او مناقشه کمتری دارد و از دولتی که به آن وابسته است حمایت نمی‌کند!

وجود گرایش‌های مختلف در خانواده‌ها را حتی در نزدیکترین افراد به رئیس جمهور نهم و دهم نیز می‌توان شاهد بود. از جمله باجناق اصلاح‌طلب حجت‌الاسلام و المسلمین عباس امیری‌فرد، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و عضو شورای مرکزی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی، یعنی فیض‌الله عرب‌سرخی از فعالان باسابقه‌ی سیاسی اصلاح طلب.

این موضوع در خانواده استاد پرجنجال علوم سیاسی یعنی صادق زیبا کلام که از جرگه اصلاح طلبان به حساب می‌آید نیز قابل رویت است که دختر بزرگ او با پسر احمد توکلی ازدواج کرده است.

خواهر اصلاح طلب و برادر اصولگرا در خانواده بروجردی یکی دیگر از این موارد است. یعنی اشرف بروجردی از طیف موسوم به اصلاح طلب و معاون اجتماعی اسبق وزیر کشور در دوره‌ی خاتمی و علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هفتم و هشتم.

ناصر ایمانی از طیف اصولگرا و عضو شورای سردبیری روزنامه‌ی رسالت نیز، شوهرخواهر سعید حجاریان از چهره‌های اصلاح‌طلب است.

سید مصطفی تاج‌زاده معاون وزیر کشور در دوران محمد خاتمی ، پسردایی حسین صفار هرندی وزیر سابق ارشاد و از فعالان سیاسی اصولگراست که اتفاقا تحرکات زیادی علیه اصلاح‌طلبان دارد که این دو نیز از دیگر نمونه‌های حضور جناح‌ها و گرایش‌های مختلف سیاسی در خانواده‌های سیاست مداران است.

به هر حال نمونه‌هایی از این دست در میان مسوولان فعلی و قبلی بسیار است، به هر حال اگرچه هر کسی پاسخگوی اعمال خود است به صرف عقیده کسی نمی‌توان دیگران را و حتی نزدیکان او را به همان طریقت متهم کرد، اما این‌گونه وابستگی‌ها و نسبت‌ها به ویژه در میان یک خانواده و یا پیوندهای میان دو جناح نشان می‌دهد که می‌توان آنها که در زیر سقف نظام هستند را مانند آنها که در زیر سقف یک خانواده هستند، بر اساس اصول پذیرفته شده در کنار هم گرد آورد.

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...