نسخه چاپی

بازگشت سوخوها به جنوب سوریه

جنگنده‌های سوخوی روسی برای نخستین بار از زمان برقراری آتش بس در جنوب سوریه در یك سال پیش مواضع تروریست ها در«درعا» رابه شدت بمباران كردند.

به گزارش نما، دست‌کم ۲۰ مورد حمله هوایی در «بصر الحریر»، روستایی در شمال‌شرقی شهر درعا، ثبت شده‌است. این حملات هوایی برای پشتیبانی از ارتش سوریه، در جریان پیشروی و تصرف مناطق راهبردی در مرز اردن، و بلندی‌های جولان که در اشغال اسرائیل است، انجام شده‌است.

نیروهای ویژه ارتش سوریه چهار روز قبل به فرماندهی سرتیپ 'سهیل حسن' با 50 تانک و 30 توپ هویتزر152 میلی متری به سمت جنوب استان درعا حرکت کرده اند.پس از آزادسازی مناطق اشغالی غوطه شرقی و غوطه غربی در استان ریف دمشق، هم اکنون همه نگاه ها متوجه استان درعا شده که در جنوب سوریه در مجاورت مرز اردن و بلندی های جولان اشغالی قرار دارد.ارتش سوریه درصدد تسلط یافتن بر مرزهای این کشور با اردن است و این نبرد همچنین بی هیچ شک و تردیدی به تلاش های رژیم صهیونیستی برای ایجاد منطقه بی طرف در جنوب این کشور پایان خواهد داد.

شاید بدین خاطر است که به تازگی آمریکا به دمشق درباره هرگونه عملیات نظامی هشدار داده و مدعی شده که این عملیات، نقض مناطق کاهش تنش محسوب می شود! این درحالی است که التزام به توافق مناطق کاهش تنش تنها در خصوص توقف نبرد با افراد و گروه های مسلح صِدق می کند و هیچ ارتباطی به تداوم مبارزه با انواع و اقسامِ مختلفِ گروه های تروریستی ـ تکفیری ندارد. با این حال، واشنگتن قصد دارد از مسئله نقض توافق کاهش تنش به عنوان دستاویزی برای ممانعت از آغاز عملیات ضد تروریستی در جنوب سوریه بهره برداری کند. به رغم تمامی این تلاش ها، نیروهای مقاومت سوری فعالیت مقدماتی خود برای تاختن بر گروه های تروریستی ـ تکفیریِ مستقر در نقاط مختلف محور جنوبی سوریه را متوقف نساخته اند و همچنان در تدارک مقدّمات آغاز این عملیات بزرگ هستند.

اعزام نیروهای نظامی کارکشته به حومه استان هایی نظیر درعا، قنیطره و سویداء و همچنین ارسال تجهیزات نظامی پیشرفته به این مناطق، خود به تنهایی حاکی از عزم جدی نیروهای مقاومت برای ورود به کارزار نبرد در محور جنوبی به رغم کارشکنی ها و سنگ اندازی ها و البته هشدارهای ایالات متحده آمریکاست. بدون شک مواضع ایالات متحده در محور جنوبی سوریه به شدت به خطر افتاده که مقامات واشنگتن حاضر شدند برخلاف میل باطنی خود، به صورت علنی و مستقیم، مخالفت شان درخصوص عملیات ضد تروریستیِ قریب الوقوعِ نیروهای سوری در این محور را اعلام کنند. واقعیت این است که محور جنوبی از چند نظر چه برای نیروهای مقاومت سوری و چه برای تروریست های تکفیری و حامیان غربی ـ عربی آن ها حائز اهمیت محسوب می شود. محور جنوبی سوریه از آن نظر حائز اهمیت است که در واقع، از لحاظ جغرافیایی به نوعی دروازه ورود به دیگر مناطق سوریه محسوب می شود. افزون براین، استان هایی نظیر درعا و قنیطره که در محور جنوبی سوریه واقع شده اند، حلقه وصل محور جنوبی با مرکز سوریه تلقی می شوند و به همین دلیل، حضور در این محور، دسترسی به مناطق مرکزی سوریه را بیش از هر زمان دیگری تسهیل می کند. این درحالی است که نزدیکی محور جنوبی سوریه به مرزهای اردن، اراضی اشغالی و همچنین ارتفاعات اشغالی جولان اهمیت این محور را دوچندان ساخته است.

۱۳۹۷/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...