نسخه چاپی

ماجرای حراج آثار تاریخی 2هزار ساله ایران در لندن چیست؟

امروز خبری مبنی بر حراج چند اثر تاریخی كشورمان، در حراجی كریستیز لندن منتشر شد.

به گزارش نما، امروز خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چند اثر تاریخی کشورمان، قرار است در حراجی کریستیز لندن به حراج گذاشته شود.

بنا بر این گزارش، آثاری شامل سفال گِلی مربوط به دوره اشکانیان (سده سوم قبل از میلاد مسیح) با قدمت بیش از دو هزار سال و با قیمت تقریبی بین ۱۹۸۹۰ تا ۵۶۵۲۰ دلار، ظرف سفالین لعابی فیروزه‌ای مربوط به اواخر دوره اشکانی و اوایل دوره ساسانی (حدود سده سوم پس از میلاد) با قیمت تقریبی ۲۶۵۲۰ تا ۱۵۹۱۲ دلار، بزکوهی برنزی متعلق به دوره اشکانیان (سده دوم قبل از میلاد)، سپر طلایی نقره‌ای اشکانی (حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح) با قیمت تقریبی ۳۹۷۸۰ تا ۶۶۳۰۰ دلار آثار ایرانی هستند که در این حراجی به فروش گذاشته می‌شوند.

اما در خصوص این موضوع محمدرضا کارگر مدیر کل موزه‌های کشور، عنوان کرد: ما علاقه‌ نداریم آثاری با چنین قدمتی در این حراجی‌ها حضور داشته باشد. اما ممکن است برخی مجموعه‌داران آثارشان را برای قیمت‌گذاری و فروش، به این نوع حراجی ها معرفی کنند. در واقع این نوع حراج امری طبیعی است و بیشتر کشور‌هایی که دارای تمدن هستند در آن حضور پیدا می کنند.

وی ادامه داد: هرچند ارسال این آثار از سوی ما به عنوان نهاد متولی موزه های کشور نیست؛ اما از نظر حقوقی اگر اثری با قدمت زیاد به این نوع حراجی ها معرفی شد و مدارکی وجود داشت که ممکن است، از موزه‌ ای در ایران سرقت شده باشد، می‌توانیم آن را بلافاصله توقیف کنیم؛ اما به طور حتم باید مدارکی برای اثبات این فرضیه داشته باشیم.

کارگر تصریح کرد: اگر هم گزارشی درباره‌ سرقت نداشته باشیم، فرضیه‌ دیگر ما این است که این آثار ایرانی از طریق حفاری غیر مجاز و به صورت قاچاق از کشور بیرون رفته است. اینجا موضوع دیگری مطرح می شود و آن اینکه این آثار چه زمانی از ایران خارج شده؛ زیرا در مقطعی حدود سال ۱۳۴۰ و قبل از دوره‌ ناصرالدین شاه خروج اشیای تاریخی آزاد بود. حتی در دوره‌ پهلوی اول مجوز حفاری‌های تجارتی هم صادر می‌شد؛ لذا ممکن است صاحبان آثار ایرانی مدعی شوند که این اشیا در آن دوره از کشور خارج شده و در این صورت باز هم ما نمی‌توانیم کار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما همه‌ حراجی‌ها و کاتولوگ‌ها را بررسی می‌کنیم. هرجا مدرکی داشتیم که بتوانیم این آثار را به ایران برگردانیم، اقدام لازم را می کنیم.

۱۳۹۷/۴/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...