نسخه چاپی

نیم نگاهی به فیلم های جدید روی پرده

با اضافه شدن فیلم‌های جدید به لیست اكران سینماها، آثاری با ژانرهای متفاوت به اكران درخواهند آمد كه می‌توانند سبد متنوعی را برای مخاطبان رقم بزنند.

به گزارش نما، در دو ماه گذشته، سینمای ایران حال و روز خوبی به لحاظ فروش نداشت. ماه مبارک رمضان، فصل امتحانات و هم‌چنین مسابقات جام‌جهانی فوتبال دست به دست هم دادند تا هفته‌های خلوتی را درگیشه تجربه کنیم. البته این خلوتی منهای فروش قابل توجه برخی از سالن‌ها به واسطه پخش بازی‌های جام‌جهانی بود! پس از اکران قابل توجه نوروز که باعث شد برخی از فیلم‌ها به دلیل استمرار در فروش همچنان در برخی سالن‌ها نمایش داده شوند، چند فیلم جدید وارد مارتن اکران شدند اما به همان دلایلی که قبلاً گفته شد و البته کمبود سالن‌های سینما، به فروش قابل توجهی دست پیدا نکردند. اما اخیراً چند فیلم دیگر وارد اکران شدند و یا در صف اکران هستند که بررسی ژانر آنها نشان می‌دهد می‌توانند جان تازه‌ای به فروش سینمای ایران بدهند و مخاطبان سینمادوست را به سالن‌ها بکشانند. سینمای کودک، کمدی، اجتماعی و... ژانرهای فیلم‌های جدید هستند؛ تنوعی که دست مخاطب را برای انتخاب فیلم بازمی‌گذارد. درادامه به سه فیلم از سه ژانر مختلف اشاره می‌کنیم.

«دارکوب»‌؛ جسورانه

آقای بهروز شعیبی در فیلم‌های مختلف، نقش‌های مختلفی را از جمله کارگردان، بازیگر، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز داشته‌است. او برای کارگردانی فیلم «دهلیز» برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در بخش نگاه نو (مسابقه فیلم‌های اول) شد. شعیبی برای چندمین بار با آقای سید محمود رضوی همکاری کرد و ماحصلش دارکوب شد. این فیلم داستان اجتماعی روابط انسانی افراد جامعه را در رو در رویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد روایت می‌کند. این فیلم نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر شد. نگاه جسورانه مسأله طلاق و اعتیاد زنان موضوعی بود که در فیلم جدید شعیبی باعث توجه زیاد مخاطبان شد و فضاسازی و بازی خوب برخی از بازیگرانش باعث شد که در جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه داوران قرار بگیرد. شعیبی در یادداشتی درباره فیلم نوشته است: «موضوع این فیلم عاشقانه، دغدغه مهم فعالان اجتماعی است که پس از مدت‌ها تحقیق بالاخره ساخته شد… با یک گروه خوب. ممنونم از دوست و برادر خوبم سید محمود رضوی که پای دارکوب ایستاد تا بتوانیم حرف خیلی از مردم رو از طریق این فیلم مطرح کنیم، حرف‌هایی که در این جنجال‌های سیاسی و اجتماعی شنیده نمی‌شود.»

آقای جمشید هاشم‌پور، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مردجشنواره فیلم فجر و خانم سارا بهرامی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم فجر شدند. یکی از بخش‌های قابل توجه این فیلم، طراحی و اجرای گریم است. خانم فاطمه کمالی طراح گریم این فیلم در مصاحبه‌ای با «مهر» گفته بود: «بازیگر ما سراسر فیلم یک شکل نبود و خصوصیاتی پیدا می‌کرد که باعث می‌شد گریم او ثابت نباشد به طور مثال سکانسی که سارا بهرامی می‌خواهد بچه را ببیند نیاز دارد ظاهرش را عوض کند و ما باید چهره‌پردازی او را با کمی تغییر همراه می‌کردیم اینها باعث می‌شد که گریم در این فیلم بسیار اهمیت داشته باشد و حتی گریم‌ها سکانس به سکانس تغییر کند.»

«خاله‌ قورباغه»؛ برای‌ بچه‌ها

آقای افشین هاشمی بازیگر، نویسنده و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون است که این فیلم را کارگردانی کرده است. خانم‌ها و آقایان مرضیه برومند، شبنم مقدمی، غزل شاکری، احسان کرمی، شایسته ایرانی، آناهیتا خسروی، شهراد بانکی، علیرضا ناصحی، نگار اردلان و افشین هاشمی صداپیشگی عروسک‌های فیلم سینمایی «خاله قورباغه» را بر عهده داشته‌اند. فیلم «خاله قورباغه» از هفتم اسفندماه ۹۵ در دکورهای مستقر در پلاتو بنیاد سینمایی فارابی، با طراحی‌های مجید لیلاجی و اجرای میرنظام‌الدین مدنی، طی ۱۱۰ روز توسط آقای محمد رسولی فیلمبرداری شده است. جلوه‌های بصری فیلم را دکتر امیررضا معتمدی انجام داده و تدوین فیلم بر عهده خانم سپیده عبدالوهاب و آقای افشین هاشمی بوده است. موسیقی متن و ترانه‌های این فیلم موزیکال که از شاخصه‌های اصلی آن به حساب می‌آید، توسط آقای سعید شهرام، آهنگساز ایرانی ساکن آمریکا ساخته و ضبط شده است. صداگذاری فیلم را نیز آقای بهمن اردلان در استودیو بهمن انجام داده است.

قورباغه، آبجی باجی (خواهر دوقلوی خاله)، حکیمه باجی (پزشک و روانشناس معالج خاله)، سمسار باشی (همسایه طماع و حیله گر خاله) و نوه‌های رنگارنگ خاله که هر کدام از کشوری به دیدار خاله می‌آیند، عروسک‌های این فیلم هستند که همگی توسط خانم مرضیه محبوب، هنرمند نام‌آشنای سینمای عروسکی ایران طراحی و ساخته شدند. در ابتدا قرار بود مسعود کرامتی کارگردانی خاله قورباغه را بر عهده داشته باشد اما بنا به برخی تغییرات آقای افشین هاشمی، کارگردانی پروژه را بر عهده گرفت. خاله قورباغه یکی از نوستالژیک‌ترین عروسک‌های تلویزیونی ایران بوده که حالا راهی سینما شده است. دو شب قبل اکران خصوصی این فیلم با حضور اهالی رسانه، چهره‌ها و البته فرزندانشان در باغ کتاب برگزار شد.

«به‌وقت‌خماری»؛ خنده‌ در هپروت!

آقای محمدحسین لطیفی یکی از کارگردانان مشهور کشورمان است که اخیراً سریال «سردلبران» به کارگردانی او از تلویزیون پخش شد. او که قبلاً تجربه موفقی در ساخت آثار کمدی داشته این بار به سراغ «به وقت خماری» رفت. فیلم سینمایی «به‌وقت خماری» جدیدترین ساخته محمدحسین لطیفی با پایان مراحل فنی هم‌اکنون آماده نمایش شده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته این فیلم به‌زودی به نمایش عمومی درخواهد آمد. پخش این فیلم کمدی برعهده مؤسسه رسانه فیلمسازان آقای (حبیب اسماعیلی) قرار دارد. خانم‌ها و آقایان رعنا آزادی‌ور، هومن برق‌نورد، بهروز بقایی، پوریا پورسرخ، ابوالفضل پورعرب، سیما تیرانداز، غزل حسینی، هنگامه حمیدزاده، علی سلیمانی، مهدی فخیم‌زاده و هنگامه قاضیانی بازیگران این فیلم هستند. باید دید که لطیفی پس از عدم موفقیتش در جلب رضایت مخاطبان در ماه رمضان، می‌تواند حضور موفقی درسینما داشته باشد یا نه. «به وقت خماری» فیلم پربازیگری است و به همین خاطر بازیگران مختلفی کاندید ای‌بازی دراین فیلم بودند که نهایتاً کست فعلی برای فیلم انتخاب شد. «به وقت خماری» نام وسوسه‌برانگیزی دارد و دربین بازیگرانش چهره‌های محبوبی وجود دارد. «به وقت خماری» پیش از این قرار بود پس از پایان برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 روی پرده رود. هنوز جام جهانی به پایان نرسیده و در هفته‌های آینده ادامه دارد. باید صبر کرد و دید، آیا این فیلم کمدی می‌تواند به رویه اکثر کمدی‌های چند سال اخیر به فروش قابل توجهی دست یابد یا با شکست مواجه خواهد شد.

۱۳۹۷/۴/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...