نسخه چاپی

پیام آیت‌الله جوادی‌آملی به حجاج بیت‌الله الحرام

آیت‌الله جوادی آملی از مراجع تقلید شیعیان، با آغاز اعمال حج پیامی خطاب به حجاج بیت‌الله الحرام صادر كرد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، این استاد حوزه در پیام خود آورده است: اکنون که مهمانان مهبط وحی از هر فجّ عمیق به مائده توحید و مأدبه وحدت فراخوان شده‌اند و با تلبیه خالصانه، هاتف ملکوتی را پاسخ مثبت گفتند، شایسته است ضمن درخواست تصلیه ویژه خدا نکاتی به عنوان ره‌توشه تقدیم محضر ضیوف‌الرحمان شود تا تذکره و تبصره‌ای بوده و راقم سطور را همانند دیگر محرومانِ از ضیافت، مورد عنایت قرار دهند.

وی افزوده است: حاجیان که سر بر آستان بیت توحید می‌مالند و معتمران که در جوار کعبه می‌نالند، تنها برای رهیدن از دوزخ یا رسیدن به بهشت لابه نکنند بلکه بکوشند تا از حضیض بردگی و چاه سوداگری برآیند و به جاه «وجدتک اهلاً للعباده» بار یابند تا جهنم از آنان بِرَمد و بهشت مشتاق آنها شود که هر دانی، مشتاق عالی است و هر فائق، متنزّه از سافل.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به ابلاغ آهنگ توحید به عنوان مهم‌ترین پیام حج تاکید کرده است: حجاج باید در تمام گفتار، رفتار و کردار بر محور ﴿فَأَیْنََما تُوَلُّوْا فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ﴾ حرکت کنند و حضور تفکّر دینی در زندگی آنها همانند سرایت گلاب در برگ گل باشد که طراوت و عطرآگینی آن رهین همان قطره معطّر است.

وی افزوده است: کعبه پرده‌ای دارد که گروهی بی‌صبرانه منتظر کنار رفتن آن هستند تا درون آن بیت رفیع الهی را ببینند، خود کعبه نیز پرده بیتِ معمور است که خواصّ از اهل طواف و عکوف می‌کوشند آن کنار رود تا بیت معمور را همانند فرشتگان ببینند چنانچه خود بیت معمور نیز پرده عرش الهی است که طائفان اخصّ می‌جوشند آن کنار رود تا متن عرش، مشهود اینان گردد. برای برطرف شدن پرده، دو راه مانعه‌الخلوّ وجود دارد که جمع آنها ممکن است: یکی با دستِ کوشش و دیگری با نسیمِ کشش.

آیت‌الله جوادی‌آملی پیام رسای حج برای ترسا و پارسا، تأمین اقتصاد در ظلّ اعتقاد و امنیت در پرتو امانت دانسته و گفته است: تنها داروی شفابخش جامعه جاهلی که جامه جنگ در بر کرده و بخش وسیعی از بودجه روی زمین را صرف انسان‌کشی می‌کند عقلانیّت توحیدی است که با اندیشه عقل و انگیزه عدل به دست می‌آید، بیداری اسلامی خاورمیانه زمینه هوشیاری خاوردور و باختردور را فراهم خواهد کرد. ضرورت وحدت از یک سو و لزوم تولّی موحّدان از سوی دیگر و حتمی بودن تبرّی از مشرکان از سوی سوم، ره‌آوردهای احرام کوی خدای یکتا و یگانه است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه در پیام خود با اشاره به برائت از مشرکان افزوده است: والیان بقا و اولیای ماندگاری و متولیّان دوام و استمرار، مردان عقل‌مدار و عدل‌محورند که نه استکبار زورمداران را امضا می‌کنند و نه ترفند و توطئه اقمار و اذناب آنها را و اصرار حضرت امام خمینی(ره) و مقام محترم رهبری بر برائت از مشرکان در کنار مناسک توحیدی حج، برای آن است که پرستش پروردگار با دور شدن از شرک و دور کردن طغیان از ساحت جامعه همراه است.

وی گفته است: امید است پروردگار منّان همه برادران و خواهران احرام‌بسته را با ضیافت ملکوتی به خوبی پذیرا باشد و همه مناسک و زیارت آنان مقبول و ادعیه آنها مستجاب و سفر آنان به خیر و سلامت باشد و با ناله و لابه از خدای سبحان مسئلت می‌شود آسایش توحیدی و آرامش نبوی و وَلَوی در پرتو تجلّی تام قرآن و عترت(ع) بهره همگان شود تا تمام کشورهای اسلامی از نزدیک، مآثر تعلیم کتاب و حکمت و آثار تزکیه نفوس را در مراسم حج ادراک نمایند.

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...