نسخه چاپی

آغاز آتش‌بس دائم در سودان جنوبی

از بامداد امروز (شنبه) آتش‌بسی میان طرفین درگیر در سودان جنوبی به اجرا درآمد، اما این تردید همچنان باقیست كه آیا این كشور نوپا می‌تواند در تازه‌ترین تلاش صلح برای پایان دادن به جنگ داخلی پنج ساله دوام بیاورد یا خیر.

به گزارش نما، سالوا کر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و رقیب او ریک مچار چهارشنبه با آتش‌بس "دائم" موافقت کردند و این حاصل اولین مذاکرات رو در روی آن‌ها طی دو سال گذشته است.

چنانچه درگیری‌ها تا روز شنبه متوقف نمی‌شد و یک معاهده سیاسی به امضا نمی‌رسید، آن‌ها با احتمال تحریم تسلیحاتی سازمان ملل مواجه می‌شدند.

چندین بار تلاش برای برقراری صلح ناکام مانده بود و آخرین دور آتش‌بس در ماه دسامبر ظرف چند ساعت نقض شد که نگرانی جامعه بین‌الملل را برانگیخت. سالوا کر و ریک مچار در روز‌های اخیر به حامیانشان دستور دادند تا این توافق جدید را رعایت کنند.

جنگ داخلی میان حامیان سالوا کر و مچار که در اواخر سال ۲۰۱۳ معاون او بود، دو سال پس از اعلام استقلال از سودان منجر به مرگ ده‌ها هزار تن شده و بزرگترین بحران مهاجرتی آفریقا از زمان نسل‌کشی روآندا در ۱۹۹۴ را رقم زد. طرفین به خشونت قومی و قساوت‌هایی از جمله تجاوز گروهی متهم هستند. میلیون‌ها تن در قحطی به سر می‌برند.

این معاهده صلح جدید خواستار ارسال بدون مانع کمک در این کشور فوق خطرناک برای امدادگران شده است و همچنین نیرو‌ها باید خارج شده و زندانیان جنگی آزاد شوند. ناظران داخلی و خارجی این کشور و همچنین طرفین درگیر، محتاطانه به این آتش‌بس خوش‌بین هستند.

ایالات متحده آمریکا، انگلیس و نروژ جمعه در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند، اثرات توقف درگیری‌ها باید در عرصه میدانی مشاهده شود.

در این بیانیه آمده است: این امر باید به ارتقای امنیت برای جوامع ختم شود و سوءرفتار وحشتناک نیرو‌های امنیتی علیه غیرنظامیان متوقف شود. به‌رغم آتش‌بس، ما از طریق اقداماتی در شورای امنیت سازمان ملل بازگشت صلح و امنیت به این منطقه و از جمله تبعاتی برای ناقضان روند صلح را پیگیری می‌کنیم.

تازه‌ترین دور مذاکرات میان گروه‌های رقیب سودان جنوبی هنوز به انعقاد قرارداد تقسیم قدرت نرسیده است و دولت جوبا هفته گذشته این ایده که ریک مچار مجددا معاون رئیس‌جمهوری سودان جنوبی شود، رد کرد.

طبق توافق صلح ۲۰۱۵ مچار مجددا به پست معاونت ریاست جمهوری بازگشت، اما این توافق ژوئیه ۲۰۱۶ ناکام ماند؛ زمانی که درگیری‌های جدیدی در پایتخت سودان جنوبی به راه افتاد و مچار از طریق کنگو از کشورش خارج شد.




۱۳۹۷/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...