نسخه چاپی

كدام كشور اروپایی خواهان پذیرش مهاجران بیشتر است؟

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به بررسی سیاست‌های كشوری پرداخت كه برخلاف مواضع مهاجرتی اروپا خواهان پذیرش مهاجران بیشتر است.



به گزارش نما، پرتغال تنها کشور اروپایی است که خواستار پذیرش مهاجران بیشتر می‌باشد. این گزارش می افزاید برخلاف جریان معمول که اکثر کشورهای اروپایی تلاش می کنند جریان ورود مهاجران به داخل کشورهایشان را محدود نمایند، دولت پرتغال به منظور مبارزه با کاهش جمعیت در این کشور، خواهان پذیرش مهاجران بیشتری است.

آنتونیو کوستا، نخست وزیر پرتغال که در اواخر ماه مه در جریان برگزاری نشست کنگره حزبش سخن می گفت، تصریح کرد: «ما به مهاجرت بیشتری نیاز داریم و به هیچ عنوان بیگانه هراسی را تحمل نمی کنیم.» بر اساس همین سیاست باز مهاجرتی، پرتغال در این هفته در میان نخستین کشورهایی بود که بخشی از مهاجرانی که سوار بر کشتی بشردوستانه «لاف لاین» بودند را پذیرش کرد. تنها ساعاتی قبل از آن که سران اتحادیه اروپا به توافق روز جمعه خود در خصوص سیاست مهاجرتی اروپا دست یابند، دولت سوسیالیست پرتغال، برای آن که به مقصدی جذاب تر تبدیل شود، تدابیری را اتخاذ کرد.

نخست وزیر پرتغال که خود فرزند یک نویسنده هندی تبار است، موضوع جمعیت را یکی از محورهای اصلی برنامه های سیاسی‌اش اعلام کرده است که در جریان انتخابات پارلمانی تابستان سال 2019 میلادی از آن دفاع خواهد کرد. براساس پژوهشی که بنیاد «فرانسیسکو مانوئل دوس سانتوس» انجام داده است پرتغال سالانه به حدود هفتاد و پنج هزار مهاجر جدید نیاز دارد تا جمعیت فعال با ثبات خود را حفظ نماید.

نتایج تحقیقات این بنیاد به عنوان پایه آماری استراتژی دولتی به کار گرفته می شود. دولت پرتغال پنج شنبه گذشته، در شورای وزیران دولت، تدابیر متعددی به منظور تسهیل روند درخواست ویزا برای دانشجویان و کارفرمایانی که خواهان راه اندازی کسب و کار در این کشور هستند را تصویب کرد. این مصوبه راه را برای «تنظیم مکانیسم قانونی کردن» اقامت سی هزار تبعه خارجی، که بدون اجازه اقامت و کار وارد پرتغال شده و در این کشور اقامت کرده اند، هموار می کند.

در جریان سه سال بحران اقتصادی که بحران مالی سال 2011 میلادی را برای پرتغال به دنبال داشت، بیش از سیصد هزار پرتغالی به امید یافتن شرایط بهتر زندگی، کشورشان را ترک کرده اند که در میان آنها جوانان تحصیل کرده فراوانی وجود دارند. در سال 2017 میلادی، موسسه ملی آمار پرتغال تایید کرد که برای نخستین بار در طول شش سال گذشته، تعادل مهاجرتی در این کشور مجددا مثبت شده است. براساس گزارش پلیس مرزی پرتغال که چهارشنبه منتشر شد، سال گذشته مقامات پرتغالی شصت و یک هزار و چهارصد اجازه اقامت جدید صادر کرده اند که رشدی سی و یک درصدی را نشان می دهد. این افزایش اجازه اقامت، به افزایش شش درصدی جمعیت خارجی این کشور برابر با چهارصد و بیست و دو هزار نفر تعبیر می شود. پرتغال به طور داوطلبانه در برنامه ای که، در ماه ژانویه از سوی کمیسیون اروپا مبتنی بر اقامت پناهندگان در اروپا پیشنهاد شد، مشارکت دارد و دولت این کشور در نظر دارد ظرف مدت دو سال حداقل پنجاه هزار تن از پناهندگانی که از کشورهای آفریقایی و خاورمیانه می آیند را پذیرش نماید. در چارچوب همین برنامه، که از سال 2015 تا مارس 2018 ادامه دارد، کشور پرتغال هزار و پانصد و پنجاه و دو پناهنده را پذیرفته است که در رتبه ششمین کشور پذیرنده مهاجران و پناهندگان پس از کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، هلند و فنلاند قرار می گیرد.

با این وجود مقامات لیسبون تایید کرده اند که تنها نیمی از هزار و پانصد و پنجاه و دو پناهنده پذیرش شده در پرتغال مانده اند و مابقی به امید پیوستن به کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس که چشم انداز اقتصادی بهتری دارند این کشور را ترک کرده اند.

۱۳۹۷/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...