نسخه چاپی

پیشرفت چشمگیر قدرت فضایی چین

چین در حال تبدیل به یك قدرت بزرگ و مهم فضایی است و پیشرفت این كشور در زمینه فناوری و پرتاب ماهواره به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش نما، چین به سرعت به یک قدرت فضایی مهم و بزرگ در عرصه بین المللی تبدیل می شود و این در شرایطی است که چین هم در زمینه فناوری و هم در عرصه پرتاب ماهواره به سرعت در حال پیشرفت است.

چین به پنجمین کشور جهان تبدیل شد که توانست در سال 1970 میلادی یک ماهواره را به فضا پرتاب کند. تاکنون چین بیش از 400 ماهواره به فضا پرتاب کرده و هم اکنون 200 ماهواره چینی در حال فعالیت هستند.

چین در زمینه های مختلفی اقدام به تولید و پرتاب ماهواره کرده است از جمله ماهواره های مخابراتی، راهبری و علوم فضایی. به عنوان مثال سیستم ماهواره ای راهبری چینی موسوم به "بیدو" هم اکنون خدمات مکان یابی دقیقی را به منطقه آسیا اقیانوسیه ارائه می دهد. قرار است امسال 18 ماهواره بیدو به فضا پرتاب شود.

ماهواره های هواشناسی چین هم اکنون به بیش از 80 کشور جهان خدمات آب و هوایی ارائه می کند. بیش از 2500 مشتری داخلی نیز از خدمات این ماهواره های هواشناسی استفاده می کنند. این ماهواره ها همچنین خدمات رایگانی را در اختیار کشورهای عضو پروژه "یک جاده یک کمربند" و کشورهای سازمان همکاری فضایی آسیا اقیانوسیه ارائه می دهد.

از سال 2010 تاکنون چین به طور مداوم تعداد ماهواره های پرتاب شده خود را افزایش داده است. هم اکنون تقریبا هر سال 20 ماهواره چینی به فضا پرتاب می شود.

ماهواره "دانگ فانگ هونگ 4" یک نقطه عطف مهم در تاریخ توسعه ماهواره چین به شمار می رود. دستیابی چین به استقلال و خودکفایی در زمینه فناوری فضایی، کار بسیار سختی بوده و دانشمندان چینی توانسته اند به استقلال فناوری دست یابند و ماهواره های چینی اکنون صادر می شود. به لطف پیشرفت چین در زمینه طراحی و ساخت ماهواره، این کشور وارد بازار بین المللی ماهواره های مخابراتی تجاری شده است و 9 ماهواره از 23 ماهواره صادراتی چین بر اساس پلتفرم ماهواره دانگ فانگ هونگ طراحی و ساخته شده است.

در 5 سال اخیر، چین به توسعه مستقل و جامع در زمینه ماهواره های مخابراتی و نظامی دست یافته است. چین یکی از معدود کشورهای جهان است که به فناوری های پیشرفته فضایی دست یافته است. چین یک سامانه ماهواره ای مخابراتی کامل ایجاد کرده است که می تواند به 80 درصد مناطق جهان دسترسی داشته باشد. چین هم اکنون 80 قرارداد صادرات ماهواره با 26 کشور جهان به امضا رسانده است.

۱۳۹۷/۴/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...