نسخه چاپی

بی‌سوادان درپی بی ثباتی در انتخابات‌

عضو هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان یكی از آسیب‌های موجود در میان بخشی از فعالان به اصطلاح حزبی را بیسوادی و كم سوادی سیاسی در میان رهبران گروهها دانست.

به گزارش نما، علی‌اکبر روح‌نواز عضو هیات مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان در گفتگو با فارس درباره سخنان رهبر معظم انقلاب در خراسان شمالی و تاکید بر «حفظ آرامش و ثبات سیاسی در آستانه انتخابات» وظیفه مهم در این زمینه را بر دوش نخبگان و دانشگاهیان و گروههای سیاسی و مرجع دانست و گفت: کارکرد احزاب و گروهها در جامعه، ثبات و پایداری سیاسی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در شرایطی هزینه‌های سنگین نظام حزبی را متحمل می شود که کشور ما نظام حزبی به شیوه مرسوم در کشورهای غربی را دارا نیست و متاسفانه در هر انتخاباتی عده‌ای با سوء استفاده از این وضعیت و برای کسب قدرت و فرصت، به سبک "شترمرغی" عمل می‌کنند.

روح‌نواز تاکید کرد: بلواها و ناآرامی های سیاسی در کشور را طی سالیان گذشته عموماً افراد و گروههایی دامن زده‌اند که بهانه‌اشان دموکراسی و تحزب گرایی بوده و لذا نباید فریب این شعارها را خورد و اجازه داد با شعارهای عوامفریب فضای کشور را به فضای غبارآلود مبدل کنند؛البته دموکراسی فی نفسه پسندیده و مورد قبول همه است به شرطی که در آن قلب واقعیت نشود.

این تحلیل‌گر مسایل سیاسی یکی از ضعف‌های موجود را بی تفاوتی نهادهای ناظر و مسئول نسبت به نحوه فعالیت‌های سیاسی عده‌ای تحت عناوینی چون جبهه های انتخاباتی، احزاب و جمعیت‌ها دانست و خاطرنشان کرد:نباید اجازه داد برخی بدون ضابطه وارد این فعالیت حساس شوند و بدون درنظر گرفتن چارچوب‌ها هزینه به کشور تحمیل کنند.

وی در ابن باره به اظهارات چندی پیش دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب وزارت کشور مبنی بر این که از میان 220 حزب مجوزدار موجود در کشور فقط 30 حزب شورای قانونی دارند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه هیچ مرجع قانونی تاکنون برای بیماری مزمن احزاب در ایران نسخه‌ای شفابخش تجویز نکرده و همواره به ارائه آمار بسنده شده است؛ اگر چه می دانیم اقدام کم نظیر این کمیسیون در تهیه و تدوین قانون جدید احزاب که قابل تقدیر است در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد و باید پارلمان به اقتضای زمان معطوف به انتخابات این لایحه را در دستور کار خود قرار دهد.

این فعال رسانه‌ای خطاب به وزارت کشور و نهادهای مسئول گفت: یکی از پیش زمینه‌های عملیاتی کردن تاکید رهبر انقلاب برای حفظ آرامش و ثبات سیاسی در آستانه انتخابات، ساماندهی مجموعه‌های به اصطلاح "احزاب" است که 80 درصد آنها فی‌الواقع صلاحیت این کار را هم ندارند اما به یکباره با آغاز انتخابات موتور خود را بدون داشتن چراغ، روشن کرده و فضای انتخابات را -بگوییم بناخواسته و از سر ناآگاهی و ساده لوحانه- ملتهب و غبارآلود می‌کنند و اینجاست که فرصت طلبان دقیقاً برنامه خود را عملیاتی نموده و به قول معروف از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

علی اکبر روح‌نواز یکی از آسیب‌های موجود در میان بخشی از فعالان به اصطلاح حزبی را بیسوادی و کم سوادی سیاسی در میان رهبران گروهها دانست و افزود: یکی از کارکردهای اساسی حزب و تشکل معرفی افراد شایسته برای تصدی امور اجرایی و قانونگذاری است در حالی که خیلی از مجموعه های به اصطلاح "حزب" در کشور حداقل‌های چنین صلاحیتی را هم ندارند و پیشنهاد می‌کنم نهادهای مسئول برای خیلی از این افراد و گروهها کلاس و دوره‌های آموزش مقدماتی و ارتقا بینش سیاسی دایر کنند.

عضو هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان، نظام حزبی مطلوب و اسلامی را نظامی دانست که شعار و رفتارهایش امنیت اجتماعی را به دنبال داشته باشد و به توسعه پایدار و همه جانبه بینجامد.

دبیر تشکیلات انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان همچنین نقش رسانه‌ها در تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای ثبات سیاسی در آستانه انتخابات را با اهمیت خواند و به رسانه‌ها توصیه کرد که برای عمل به این مهم از پرداختن به اخبار و تحلیل های بی مورد و جنجالی و زودرس در زمینه انتخابات بپرهیزند و مصالح ملی را در اولویت قرار دهند.

این فعال رسانه‌ای یادآور شد: بنده برای سنجش میزان وفاداری و ولایت‌پذیری رسانه‌ها در تحقق تاکیدات رهبر انقلاب در لزوم حفظ ثبات سیاسی طرحی را به هیات مدیره انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان پیشنهاد و ارائه خواهم کرد تا در صورت موافقت،کارنامه و عملکرد رسانه‌ها را در فاصله زمانی مشخص در این مقوله خاص به ویژه نحوه ورود به بحث انتخابات رصد و نتیجه را به افکار عمومی و مخاطبان رسانه‌ها اعلام کنیم

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...