نسخه چاپی

اوباما پیشگو شد

رئیس‌جمهور سابق آمریكا در یك نشست در كالیفرنیا پیشبینی كرده كه دموكرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای كنگره جمهوریخواهان را كنار زده و اكثریت مجلس نمایندگان را از آن خود خواهند كرد.

به گزارش نما، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور دموکرات سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ آمریکا در یک نشست انتخاباتی ضمن حمایت از «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات‌های مجلس نمایندگان این کشور، از احتمال شکست جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سخن گفت.

«نانسی پلوسی» که از ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بود و به دنبال از دست رفتن اکثریت دموکرات‌ها رهبر اقلیت دموکرات مجلس نمایندگان شده، روز شنبه با حضور باراک اوباما نشست انتخاباتی‌ای در کالیفرنیا ترتیب داد.

طبق گزارش «هیل»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این نشست پیش‌بینی کرد که پلوسی بار دیگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواهد شد.

اوباما خطاب به حاضران نشست انتخاباتی دموکرات‌ها در شمال کالیفرنیا گفت: «فکر می‌کنم همه می‌دانند که من نانسی پلوسی را چقدر دوست دارم».

او افزود: «اعتقاد دارم که نانسی (پلوسی) یکی از بهترین روسای مجلس نمایندگانی است که ما تاکنون داشته‌ایم و پس از اینکه ما این چرخه (انتخابات میان دوره ای ۲۰۱۸) را بگذرانیم، یک بار دیگر بهترین رئیس مجلس نمایندگان می‌شود».

اظهارنظر رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره انتخاب دوباره پلوسی به عنوان رئیس‌ مجلس نمایندگان در صورتی محقق خواهد شد که دموکرات‌ها در انتخابات ۱۵ آبان بتوانند اکثریت این مجلس را کسب کرده و جمهوری‌خواهان را شکست دهند.

در حال حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا، جمهوری‌خواهان با ۲۳۵ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی این مجلس اکثریت را در اختیار دارند و ۱۹۳ کرسی از آن دموکرات‌ها است.

حزبی که بتواند در انتخابات پیش رو ۲۳۵ کرسی را کسب کند، حائز اکثریت مجلس نمایندگان و عهده‌دار سمت ریاست مجلس خواهد شد.

در انتخابات ۱۵ آبان (۶ نوامبر) میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا برای همه ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۴ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنای این کشور رای‌گیری می‌شود.

اظهارات اخیر اوباما در حالی صورت گرفته که تحرکات انتخاباتی جمهوریخواهان هم به منظور حفظ اکثریت این حزب در کنگره تشدید شده و شخص «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بارها در نشست‌های انتخاباتی نامزدهای جمهوری‌خواه شرکت کرده است.

نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در آمریکا از احتمال تغییر اکثریت مجلس نمایندگان به نفع دموکرات‌ها حکایت دارند؛ هرچند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا هم اغلب نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده بودند که «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها با اقتدار بر ترامپ پیروز می‌شود.

باراک اوباما در انتخابات قبلی ریاست جمهوری آمریکا تمام قد از هیلاری کلینتون حمایت کرد اما ترامپ توانست نامزد دموکرات‌ها را شکست دهد.

۱۳۹۷/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...