نسخه چاپی

ارتش سوریه به 2 كیلومتری مرز با اردن رسید

ارتش سوریه در ادامه پیشروی‌های خود در جنوب سوریه تنها حدود دو كیلومتر تا مرز با اردن فاصله دارد و با آزادسازی برخی مناطق و پیوستن برخی دیگر به فرآیند آشتی با دولت، پرونده جنوب در شرف بسته شدن است.

به گزارش نما، پس از تسلط بر ریف شهر درعا مسیر خود را برای یکسره کردن پرونده جنوب پیش می‌برد در این بین برخی تروریستهای مستقر در روستاها تا آخرین لحظه به مقابله با دولت پرداخته و برخی هم داوطلبانه خود را تسلیم کرده و اهالی آن به آغوش دولت بازگشتند با وجود اینکه در برخی مناطق تروریست‌ها با بهره برداری از حمایت رسانه‌ای مطلق داخلی و خارجی قصد داشتند مردم را از تسلیم شدن در برابر ارتش بازدارند در حالی که سوری‌ها این سناریو را طی سال‌های گذشته بارها تجربه کردند.

ساعاتی پس از تسلط ارتش سوریه بر شهرک‌های الغاریة الغربیة، الکرک الشرقی و المسیفرة و ورود ارتش سوریه بر اساس توافق آشتی به شهرک‌های الغاریة الشرقیة، أم ولد، تل الشیخ حسین و تلول خلیف، دایره اطلاع رسانی مرکزی جنگ سوریه از آزادی شهرک الجیزة و روستای السهوة در حومه شرقی درعا پس از درگیری با گروه های مسلح خبر داد.

یک مسئول میدانی در این خصوص به روزنامه «الوطن» سوریه خبر داد: ارتش سوریه ارتفاعات راهبردی الزمیطیة در غرب شهر درعا را به کنترل خود درآورد و از این طریق موفق شد تنها شریان کمک رسانی به تروریست‌ها که به جاده جنگی معروف بود را مسدود کند این مسیر حومه غرب درعا را به جنوب شرق آن متصل می‌کند.

با تسلط بر این مسیر، ارتش سوریه فاصله بین مرزهای سوریه و اردن از طرف مقابل ارتفاعات الزمیطیه را که قریب به 2 کیلومتر تا اردن فاصله دارد، مسدود کرد و بدین ترتیب حومه‌های شرقی و غربی درعا هم از یکدیگر جدا شدند.

براساس این گزارش، نقشه ‌ی که دایره اطلاع رسانی جنگ سوریه منتشر کرد نشان می‌دهد ارتش سوریه به زودی پایگاه‌های مهمی از تروریست‌ها نظیر شهرک‌های صیدا و النعیمه را تحت تسلط خود می‌گیرد و تنها دو کیلومتر تا مرزهای اردن در شمال شرق شهر الرمثا در مرز اردن فاصله دارد.

به موازات آن، خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) از پیوستن شماری از شهرک‌ها و روستاهای حومه درعا به فرآیند آشتی با دولت سوریه خبر داد و گفت خبرهایی از آشتی شهرهای طفس و المزیریب در حومه غربی درعا رسیده است آن هم پس از اینکه در روستاها و شهرک های داعل، الغاریة الشرقیة، تلول خلیف و تل الشیخ حسین تروریست‌ها سلاح خود را تحویل ارتش سوریه دادند تا وضعیتشان بر اساس قوانین و مقررات موجود حل و فصل شود.

پیوستن روستاهای حومه درعا به فرآیند آشتی به رغم تهدیدهای مکرر سرکرده‌های گروه‌های تروریستی علیه غیرنظامیان صورت گرفت به گونه ای که مرکز هماهنگی‌های تروریست‌ها پیام صوتی یکی از سرکرده‌های خود را منتشر کرد که در آن تهدید کرده بود هر کسی قصد آشتی با دولت یا ارتش سوریه را داشته باشد سرش بریده شده یا به هر نحوی به قتل خواهد رسید.

در همین حال خبرگزاری رویترز به نقل از سخنگوی گروه‌های تروریستی آورده است که نشست عصر دیروز آنها با روس‌ها در جنوب سوریه به شکست انجامیده است.

پایگاه خبری المیادین هم از بی نتیجه ماندن این نشست خبر داد و گفت افراد مسلح با تحویل سلاح‌های سنگین خود مخالفند و هنوز هم به حمایت‌های منطقه‌ای از آنها امید دارند.

سخنگوی گروه‌های تروریستی هم گفته که روس‌ها آماده شنیدن خواسته‌هایشان نبودند و تنها یک گزینه و آن هم تسلیم شدن را مطرح کردند.

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از یک مقام رسمی اردن اعلام کرده بود که بر اساس گزارش‌هایی تایید شده به دلیل نگرانی‌ها از وقوع فاجع انسانی در درگیری‌های جنوب سوریه توافق بر سر آتش بس در این منطقه حاصل شده که در نتیجه آن توافق آشتی به دست خواهد آمد.

به رغم موج سواری معمول رسانه‌های حامی تروریست‌ها روی هر عملیات ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم که این بار بر مساله آوارگانی است که به سمت مرزهای اردن رفته اند، «جمانه غنیمات»، سخنگوی دولت اردن گفت که نیروهای مسلح اردن کاروان کمک‌های بشردوستانه را به سوری‌های آسیب دیده از اوضاع داخل سوریه فرستاده‌اند.

غنیمات همچنین تاکید کرد جامعه بین المللی باید به مسئولیت خود در قبال اوضاع جنوب سوریه عمل کند و تلاش‌هایش را برای کمک به برادران سوری و ایجاد راه حل سیاسی و تضمین بازگشت امنیت و ثبات به سوریه را با جدیت بکار بندد.

۱۳۹۷/۴/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...