نسخه چاپی

كدام خواننده ها ممنوع الكار ابدی هستند؟

مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به روند صدور مجوز در دوره جدید مدیریتی خود، به برخی از حاشیه های این روزهای موسیقی كشورمان پاسخ داد.

به گزارش نما، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تسهیلات جدید دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صدور مجوز توضیح داد: باید این را پذیرفت که وقتی حجم تقاضا بالا می رود سرعت پاسخگویی نیز کاهش پیدا می کند، اگر چه به همین نسبت خروجی نیز افزایش می کند. به هر ترتیب ما تسهیلاتی را برای تسریع در بررسی مجوزها در نظر گرفته ایم.

وی درباره انتقادها از طولانی تر شدن روند صدور مجوزها توضیح داد: وقتی حجم ورودی تا این اندازه بالا رفته پس باید به این نکته نیز توجه کنیم که به همان اندازه خروجی بیشتر شده است. من موافق این هستم که نگوییم سرعت کاهش پیدا کرده، بلکه بگوییم امکان ارایه اشعار بیشتری فراهم شده که همین فضا موجب شده همه با هم کارهایشان بررسی شود. شما مطمئن باشید ما فشار بسیار بیشتری را روی شورای شعر گذاشتیم تا تعداد کارهای بررسی شده افزایش پیدا کند.

منظور شما از ممنوع الکار ابدی چیست؟

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش درباره «ممنوع الکارهای ابدی» توضیح داد: من واقعا نمی دانم منظور شما از ممنوع الکار ابدی چیست؟ تعداد زیادی از هنرمندان ممنوعیتشان در سال های اخیر برطرف شده و برای تعدادی هم هنوز این اتفاق نیفتاده است. این افراد عمدتا کسانی هستند که در رسانه های فارسی زبان خارج از کشور کارهای زیادی را ارایه دادند که امیدوارم بتوانیم با حمایت و همراهی نهادهای خارج از وزارت ارشاد مشکلاتمان را تا حدود زیادی رفع کنیم.

ترابی افزود: این موضوعی که شما به آن اشاره کردید یک داستان ادامه دار است و تا زمانی که کسانی ترجیح بدهند در رسانه های خارجی از کشور فعالیت کرده و از این طریق به شهرت برسند این چرخه ادامه پیدا خواهد کرد. ما در هر صورت امیدواریم موضوع روشن تر شده و ابعاد کار از سلیقه و روابط خاص بیرون بیاید و چارچوب مشخص پیدا کند.

ترویج موسیقی پاپ ترک در دستور کار نیست

وی در جواب به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درباره حاشیه های پیش آمده برای حضور الیاس یالتین تاش خواننده معروف ترکیه ای در ایران برای برگزاری کنسرت بیان کرد: درخواستی که از سوی برگزارکنندگان کنسرت یالتین تاش به دفتر موسیقی ارسال شده بود، مربوط به اجرای تهران بود که با آن موافقت نشد. برای برگزاری کنسرت این خواننده در کیش با سازمان منطقه آزاد ارتباط گرفتند که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی همه اختیارات مربوط به به این مناطق بر عهده سازمان منطقه آزاد است. دفتر موسیقی وزارت ارشاد پس از بررسی تقاضا برای برگزاری کنسرت در تهران مخالفت خود را اعلام کرد اما درباره منطقه آزاد از ما استعلامی نشده بود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اظهار کرد: سیاست‌های فرهنگی ما با ترویج موسیقی پاپ ترک سازگاری ندارد زیرا بازار فرهنگی ما به اندازه کافی از ثبات برخوردار نبوده و تعادلی بین داد و ستد فرهنگی برقرار نیست. من معتقدم در چنین فضایی نمی توانیم بدون فکر کردن یک باره فضا را باز کنیم و اگر هم باز کردیم نمی‌توانیم این موضوع را محدود به یک گروه یا یک شرکت کنیم به همین جهت لازم است در طول زمان بیشتر باید روی چنین موضوعاتی فکر کرد.

وی درباره موضوعات مشابهی چون نحوه حضور گروهی موسوم به چیپیسی کینگز در ایران برای برگزاری کنسرت و احتمال قلابی بودن این مجموعه موسیقایی تصریح کرد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره قلابی بودن یا نبودن گروه هیچ ورودی ندارد. ما به اصالت جیپسی‌کینگز بودن مجوز ندادیم بلکه آنها نمونه موسیقی ارایه داده و مجوز گرفتند. البته موسیقی آنها بافتی از موسیقی فولکلور آن منطقه است و ما احساس می‌کنیم آن موسیقی چیزی نیست که جریان موسیقی ما را تحت‌الشعاع قرار بدهد.

واکنش به فهرست هنرمندانی که نیازی به دریافت مجوز ندارند

ترابی در بخش دیگری از صحبت های خود در واکنش به انتشار اظهاراتی مبنی بر اینکه فهرستی از هنرمندان حوزه موسیقی وجود دارد که نیازی به دریافت مجوز از دفتر موسیقی ندارند، گفت: من بارها مواردی درباره آن لیست در دوره‌های مختلف شنیدم اما در عمل فهرست خاصی به عنوان مستند به دست من نرسیده است. در عین حال ما خیلی فراتر از آن رفتیم یعنی تصمیم گرفتیم کسانی که فقط دوبار در حوزه کلاسیک، سنتی و نواحی از دفتر موسیقی مجوز گرفته باشند، نیازی به حضور اثرشان در شورا نباشد و آثار این هنرمندان فقط در زمینه استعلام و شعر بررسی می‌شود بنابراین وقتی اثر آهنگساز یا یک گروه، دو مرتبه در شورای موسیقی دفتر در حوزه کلاسیک، نواحی و سنتی بررسی شده باشد، بار سوم به شورا نخواهد رفت و فقط شعر آن اثر بررسی می‌شود. درباره نوازنده ها نیز باید گفت اگر ترکیب همان گروهی باشد که در دفتر موسیقی ثبت شده باشد، دیگر کار نوازنده‌ها نیز بررسی نمی‌شود اما اگر ترکیب گروه تغییر پیدا کرده باشد قاعدتا گروه جدیدی محسوب می‌شود.

۱۳۹۷/۴/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...