نسخه چاپی

گره باز نشدنی افزایش جمعیت

عکس خبري -گره باز نشدني افزايش جمعيت

در شرایطی كه مسائل اقتصادی كوتاه مدت منجر به ایجاد نارضایتی از دولت شده است باید توجه داشت در لایه­ های زیرین آن ممكن است مخاطرات جدی برای آینده و به ویژه قشر زنان پیش بیاید، قشری كه مادر بودن حق طبیعی و مسلم آنها است و سلب این تجربه شیرین مشكلات بسیاری را برای آنها و برای مجموعه نظام اسلامی به همراه خواهد داشت.


زینت ارجمندی- طبق آمارهای منتشر شده توسط منابع رسمی۱۴ درصد خانواده‏های ایرانی میل به فرزندآوری ندارند این درحالی است که از یکسو میزان ولادت و ازدواج درحال کاهش و از سویی دیگر طلاق و فوت در حال افزایش است، یعنی نمودار جمعیتی در ایران در حال نزدیک شدن به سقوط جمعیتی است. در دهه اخیر بسیاری از جوانان ایرانی یا میل به ازدواج ندارند یا اینکه بعد از ازدواج تمایلی به داشتن فرزند نشان نمی‌دهند. بسیاری از کارشناسان و روانشناسان معتقدند که عدم تمایل به فرزندآوری در خانواده‌ها به دلایلی نظیر افزایش بلوغ فکری، بیکاری، مشکلات اقتصادی، بالا بودن آسیب‌های اجتماعی و ... نیز بستگی دارد، اما این را نیز می‌دانیم که مردم امروزه در مقایسه با گذشته بدون تحلیل و تفکر اقدام به بچه‌دار شدن نمی‌کنند. وضعیت اقتصادی، عدم تامین نیازهای فرزندان و تغییر نوع نگرش انسان‏ها موجب کاهش علاقه خانواده‏ها به فرزندآوری شده است.

مشکلات متعددی افزون بر هزینه‏ های سنگین فرزندآوری و انواع و اقسام نیازهایی که خانواده‏ها گرفتار تامین آنها برای فرزندان‏شان هستند در فرزندآوری وجود دارد که برنامه‌ریزی و اجرا را برای این موضوع دشوار کرده است. البته در یک سوی ماجرا نیز عدم سیاست­گذاری و برنامه ­ریزی صحیح از سوی دولت و مجلس مزید بر علت شده است طرح ­های حمایتی گویا در اولویت­های دست چندم دولت و مجلس است و به جای آن موضوعاتی مثل ورود زنان به ورزشگاه ها و خشونت علیه زنان و عدالت جنسیتی و مانند آن در دست اقدام قرار می­دهند و همین امر باعث می­ شود تا فرزندآوری و افزایش جمعیت که نیاز ضروری آینده کشور است علاوه بر خانواده­ ها در میان سیاستمداران نیز تنها و مهجور واقع شده است.

به هرترتیب در شرایطی که مسائل اقتصادی کوتاه مدت منجر به ایجاد نارضایتی از دولت شده است باید توجه داشت در لایه­ های زیرین آن ممکن است مخاطرات جدی برای آینده و به ویژه قشر زنان پیش بیاید، قشری که مادر بودن حق طبیعی و مسلم آنها است و سلب این تجربه شیرین مشکلات بسیاری را برای آنها و برای مجموعه نظام اسلامی به همراه خواهد داشت.

۱۳۹۷/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...