نسخه چاپی

شعارنویسی روی قبر فرمانده اسرائیلی +عكس

عکس خبري -شعارنويسي روي قبر فرمانده اسرائيلي +عكس

قبر فرمانده اسرائیلی كه در سال ۱۹۵۰ دستور تخریب وسیع اماكن مذهبی مسلمانان را صادر كرده بود با اسپری‌های رنگی و شعارنویسی هدف حمله قرار گرفت.

به گزارش نما به نقل از فارس، قبر فرمانده ستاد فرماندهی اسرائیل در زمان جنگ «یوم کیپور» (سال ۱۹۷۳) با اسپری‌های رنگی وشعارنویسی هدف حمله قرار گرفت.

موشه دایان یکی از بحث‌انگیزترین فرماندهان نظامی نیروی‌های اسرائیل بوده است که در خلال جنگ سال ۱۹۷۳ بین اعراب و اسرائیل که به «یوم کیپور» موسوم شد فرماندهی ستاد کل فرماندهی و عملیات نیروهای دفاعی اسرائیل را به عهده داشت.

اسرائیل در جنگ یوم کیپور که ۶ روز پس از جنگ شش روزه رخ داد، متحمل تلفات و اسیران نسبتاً زیادی شد.

سوریه و مصر با هماهنگی یکدیگر نبردی را تدارک می‌دیدند که راز آن تا حد زیادی از چشم اسرائیل پنهان مانده بود.

تحرکات موفق مصر و سوریه موجب ارزیابی‌های غلط از سوی فرماندهان ارشد اسرائیل شد.

اسناد فوق محرمانه‌ای که دو سال پیش منتشر شد نشان داد ارزیابی‌های نادرست «موشه دایان» غافلگیری اسرائیل در این حملات را در پی داشته است.

این اسناد آشکار می‌کنند ژنرال دایان به خانم گلدا مایر، نخست وزیر، در روزهای قبل از آغاز جنگ «یوم کیپور» می‌گوید که نبردی درنخواهد گرفت و تحرکات ارتش مصر تنها نوعی مانور است و این احتمال که مصر بخواهد بعد از شکست در نبرد شش سال قبل دوباره خود را در یک معرکه سهمگین نظامی گرفتار کند ضعیف است.

حمله اولیه مصر و سوریه در روزی رخ داد که «مقدس‌ترین» روز سال (روز کیپور) برای یهودیان به شمار می‌رود و این امر اسرائیل را به‌شدت غافلگیر کرد.

کشورهای عربی مصر عراق و سوریه به همراه اردن به جنگ علیه اسرائیل پرداختند و فروش نفت به این کشور را متوقف کردند.

در آن زمان رژیم شاهنشاهی ایران فروش نفت به اسرائیل را ادامه داد و این کشور را از فشار اقتصادی خارج کرد؛ آمریکا نیز با ایجاد یک بندر هوایی از طریق لیسبون به اسرائیل اسلحه می‌فروخت.
انتشار این اسناد و افشای ارزیابی‌های نادرست موشه دایان به منزله شکستن اسطوره‌ای بود که مقامات اسرائیل تلاش کرده بودند از این فرمانده نظامی بسازند.



امروز در سی و یکمین سالگرد درگذشت این فرمانده نظامی روی قبر وی با اسپری عبارتی به عبری نوشته شد که مضمون آن چنین بود: «وزیر شکست؛ به افتخار کشته‌شدگان».

دختر موشه دایان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «این موضوع همیشه در ماه اکتبر که سالگرد جنگ یوم کیپور و درگذشت پدرم است، اتفاق می‌افتد».

از جمله اقدامات بحث‌انگیز این فرمانده نظامی صدور دستور تخریب اماکن مذهبی مسلمانان بود.

در سال ۱۹۵۰ برخی از مساجد و مشهد نبی حسین در شهر عسقلان بدستور وی تخریب گردید. این بنا مورد توجه و زیارت همه مسلمانان قرار داشت وبدلیل قدمت بالای آن که به قرن ۱۱ میلادی باز می‌گشت از آثار باستانی فلسطین نیز به شمار می‌رفت.

راز کلتر (Raz Kletter) باستان شناس یهودی می‌گوید که این بنا چنان تخریب گردید که حتی یک سنگ هم از آن باقی نماند.

۱۳۹۱/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...