نسخه چاپی

چراغ سبز آمریكا برای از سرگیری فعالیت ZTE

دولت ترامپ همزمان با بررسی لغو ممنوعیت هفت ساله فروش به شركت ZTE، به این شركت مخابراتی چینی موقتا اجازه داد بخشی از فعالیت‌های تجاری خود را ازسربگیرد.

به گزارش نما، اجازه دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی آمریکا به ZTE از دوم ژوییه تا اول اوت معتبر است. معلوم نیست دستور دائمی مقامات آمریکایی چه زمانی صادر خواهد شد. یک منبع آگاه به بلومبرگ گفت: انتظار می‌رود شرکت ZTE تا اول اوت به درخواست‌های آمریکا عمل کند.

ارزش سهام شرکت ZTE بدنبال انتشار این خبر در بازار شنزن ۱۰ درصد صعود کرد که بزرگترین رشد در بیش از یک سال گذشته بود.

با این اجازه موقتی، شرکت ZTE که دومین سازنده بزرگ تجهیزات مخابراتی چین است، می‌توانند از شبکه‌های فعلی یا تجهیزات تحت قراردادهایی که پیش از ۱۵ آوریل امضا شده‌اند حمایت کند. آمریکا ۱۵ آوریل شرکت ZTE را به دلیل نقض مفاد توافق مربوط به نقض تحریم‌های ایران و کره شمالی تحریم کرد و این تحریم باعث شد فعالیت‌های این شرکت چینی متوقف شود.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد به عنوان یک لطف شخصی برای شی جین پینگ، رییس جمهور چین، در خصوص مجازات شرکت ZTE تجدیدنظر خواهد کرد. دولت ترامپ اعلام کرد به شرکت ZTE اجازه خواهد داد پس از پرداخت ۱.۳ میلیارد دلار جریمه و تغییر مدیریت خود و فراهم کردن تضامینی برای عدم تکرار تخلفاتش، به فعالیتش ادامه دهد.

تغییر نظر دولت ترامپ درباره مجازات شرکت ZTE این نگرانی را برانگیخت که ممکن است این قضیه در مذاکرات تجاری چین و آمریکا برای رفع اختلافات تعرفه‌ای مورد بهره برداری قرار گرفته باشد. این مذاکرات به بن بست رسیده و آمریکا قرار است روز جمعه روی واردات ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی تعرفه وضع کند و ممکن است ۱۶ میلیارد دلار دیگر از کالاهای چینی نیز مشمول تعرفه سنگین شوند.

شرکت ZTE با اخراج کل اعضای هیات مدیره و انتصاب رییس هیات مدیره جدید در هفته گذشته، گام بزرگی برای عمل به شرایط کاخ سفید برداشت. یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا ۲۲ ژوئن اعلام کرد شرکت ZTE با پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار، به رفع مانع مالی نزدیک شده است.

مدیریت جدید شرکت ZTE با چالش اعتمادسازی نزد شرکت‌های تلفن و مشتریان سازمانی خود مواجه است. این شرکت بدلیل فلج شدن فعالیتش با حداقل سه میلیارد دلار زیان متحمل خواهد شد.

۱۳۹۷/۴/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...