نسخه چاپی

واكنش متفاوت كشور‌های عربی به تهدید ایران

كشورهای عربی جنوب خلیج فارس واكنش های متفاوتی به احتمال قطع صدور نفت از 'تنگه هرمز' نشان دادند، برخی آنرا نگران كننده دانستند، شماری در قبال آن سكوت كردند و برخی هم فرار به جلو را ترجیح داده اند.

به گزارش نما، کشورهای عربی جنوب خلیج فارس واکنش های متفاوتی به احتمال قطع صدور نفت از 'تنگه هرمز' نشان دادند، برخی آنرا نگران کننده دانستند، شماری در قبال آن سکوت کردند و برخی هم فرار به جلو را ترجیح داده اند.

واکنش ها به قطع صدور نفت از تنگه هرمز پس از آن صورت گرفت که 'حسن روحانی' رییس جمهوری اسلامی ایران سه شنبه گذشته در جمع ایرانیان مقیم سوئیس گفت: آمریکایی ها مدعی شده اند که می خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید، تا نتیجه اش را ببینید.

بیشترین واکنش در میان کشورهای حاشیه خلیج فارس به این خبر از سوی کویت بود. روزنامه 'الرای' کویت پنجشنبه گذشته در اولین واکنش به این موضوع، نوشت: در صورت عملی شدن تهدید ایران، قیمت نفت به 300 دلار در هر بشکه خواهد رسید. این روزنامه به نقل از کارشناسان نوشت: تنها راه صادرات نفت کویت که به حدود 2 میلیون بشکه در روز می رسد، تنگه هرمز است و در صورت توقف یا ممانعت از حمل و نقل دریایی در این منطقه، صادرات نفت این کشور کاهش و حتی متوقف خواهد شد و این موضوع یک خطر حقیقی برای این کشور است .منابع نفتی همچنین به روزنامه الرای گفتند که در صورت اجرایی شدن تهدید ایران، روزانه حدود 10 تا 15 میلیون بشکه از نفت کشورهای جنوبی خلیج فارس صادر نخواهد شد که این فاجعه بار خواهد بود.

در ادامه نگرانی های کویت، نمایندگان مجلس این کشور هم دیروز (جمعه) با هشدار به دولت این کشور، خواستار ارایه یک برنامه مشخص در این زمینه شدند. 'عادل الدمخی' یکی از نمایندگان مجلس کویت در گفت و گو با روزنامه الرای گفت که بستن تنگه هرمز، نتایج ناگواری بر امنیت ملی و اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه اقتصاد کویت دارد. وی ضمن درخواست از مسئولان کشورش برای اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و آمادگی کامل برای رویارویی با خطرهای احتمالی، از مقام های این کشور خواست، برای بررسی موضوع بستن شدن تنگه هرمز، تشکیل جلسه فوری دهند.

'اسامه الشاهین' دیگر نماینده این کشور گفت که اختلافات آمریکا با ایران، منافع کشورهای خلیج فارس را نشانه رفته است . 'صفاء هاشم' نماینده دیگر مجلس کویت هم با انتقاد از بی برنامه بودن دولت این کشور در صورت بسته شدنت تنگه هرمز، تاکید کرد: هیچ برنامه ای برای آن روز نداریم و طرحی تاکنون اعلام نشده است.

'احمد حسن کرم' تحلیلگر نفتی معتقد است: اگر ایران تنگه هرمز را ببندد، کویت دچار بحران بزرگی می شود، چرا که این تنگه شریان حیاتی برای آن به شمار می رود و در صورت اجرای این اقدام از طرف تهران، کویت مجبور است، تولیدات نفتی اش را متوقف کند، چرا که تنگه هرمز تنها گذرگاه صادرات نفتی این کشور است. کرم با بیان این که تنها راه جایگزین، صادرات از طریق عربستان و دریای سرخ است، این راه را هزینه بر، طولانی و فاقد صرفه اقتصادی دانست .

در حالیکه کویت به شدت نگران بسته شدن تنگه هرمز است، منابع رسمی عربستان در این خصوص سکوت پیشه کرده اند و تنها به بازتاب اظهارات مقامات ایرانی و واکنش های آمریکایی در این زمینه بسنده کرده اند. با وجود سکوت رسمی سعودی ها، برخی کاربران در فضای مجازی، نگرانی خود در صورت بسته شدن تنگه هرمز را پنهان نکرده و نوشتند: درست است که بخش زیادی از نفت عربستان از طریق دریای سرخ به فروش می رسد، اما بسته شدن تنگه هرمز مانع از انتقال نفت این کشور در منطقه نفت خیر شرق خواهد شد و انتقال آن به غرب کشور هم هزینه هنگفتی برای دولت خواهد داشت .

امارات هم که عصر سه شنبه با اعلام خبر بسته شدن حساب بانکی 9 شخص و شرکت ایرانی تلاش داشت سفر مهم رییس جمهوری اسلامی ایران به اروپا را تحت الشعاع خبرهای قدیمی و کهنه قرار دهد، به طور رسمی واکنشی نشان نداده است.

اما بحرین که معمولا دنباله رو سیاست های عربستان و امارات در منطقه محسوب می شود، به جای واکنش منطقی به این موضوع ، با فرافکنی و فرار به جلو به برخی شرایط اقتصادی ایران اشاره کرد. این کشور که به دلیل سیاست های اشتباه آل خلیفه در تبعیت از اقدامات ماجراجویانه سعودی ها و امارات در منطقه در شرایط وخیم اقتصادی به سر می برد و ارزش پول ملی آن به شدت کاهش یافته است، با پیش کشیدن برخی اعتراضات صنفی در ایران به این موضوع واکنش نشان داد.

'خالدن بن احمد آل خلیفه' در توئیتی با تکرار ادعای حمایت تسلیحاتی ایران از ارتش و کمیته های مردمی یمن، نوشت: یک روز پایتخت عربستان مورد حمله موشک های ایرانی قرار می گیرد و امروز هم تهران قصد بستن تنگه هرمز را دارد.
وزیر خارجه بحرین در این ارتباط اشاره ای به کارشکنیها و همدستی برخی رژیم های حاشیه جنوبی خلیج فارس با آمریکا علیه ایران نکرد.

۱۳۹۷/۴/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...