نسخه چاپی

برگزاری شوی لباس در كاخ نیاوران

حسن خلیل آبادی در تذكر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: همانگونه كه در رسانه هاشنیده‌اید، شوی لباس در تالار آبی كاخ تاریخی ومیراثی نیاوران كه به شماره ٢٠٢٥ و درسال ١٣٧٧به ثبت رسیده برای دومین سال برگزار شده است.

به گزارش نما، حسن خلیل آبادی در تذکر پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: همانگونه که در رسانه هاشنیده‌اید، شوی لباس در تالار آبی کاخ تاریخی ومیراثی نیاوران که به شماره ٢٠٢٥ و درسال ١٣٧٧به ثبت رسیده برای دومین سال برگزار شده است.

وی ادامه داد: این سالن برای نمایش لباس‌های سلطنتی درنظر گرفته شده بود ولی به بهانه نمایش لباس ها وصنایع دستی، شاهد برگزاری شوی لباس و تجارت البسه در آن مکان هستیم که این مساله امری کاملا تجاری و با هدف سودآوریست.


خلیل آبادی گفت: به عنوان مسئول کمیته میراث فرهنگی و گردشگری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ضمن اعلام حمایت تمام قد از هنر و تولیدات داخلی به ویژه صنایع دستی متذکر می‌شوم.

وی بیان کرد: برگزاری شوی لباس، با مجوز عرضه صنایع دستی در کاخ ارزشمند نیاوران جز برای تشکیل جمعه بازار فانتزی نیست.

عضو شورای شهر تهران گفت: عرضه محصولات مدرن طراحان امروزی در کنار تعداد محدودی پوشاک سنتی ایرانی کلاهی شده است بر سر سازمان های صادر کننده مجوز این رویداد به اصطلاح فرهنگی، برگزاری چنین رویدادی با عنوان صنایع دستی، هدفی جز مجوز ورود به مجموعه نبوده است و به جز چند اثر فاخر، محصولات ارائه شده در تالار آبی فارغ از صنایع دستی ایرانی بوده و طراحان غالبا طرح‌های مدرن خود را در نمایشگاه برای معرفی و فروش عرضه کردند.


وی افزود: آیا انتخاب تالار آبی کاخ نیاوران با این حجم از تردد مردم و این میزان جابه‌جایی بار صرفا برای همشهریان عزیزی که به جهت خرید آمده‌اند درست است؟

وی گفت: آیا در حمل و نقل رگال‌ها و بسته‌های بزرگ پوشاک دقت کافی به خرج داده می‌شود؟ آیا واکنش‌های سال گذشته تاریخ شناسان و مردم علاقمند به حفظ میراث تاریخی و فرهنگی برای توقف این امر کافی نبود؟آیا فضای دیگری برای برپایی این رویداد نبود؟‌و بسیار سوالات دیگری که از وقت این جلسه خارج است همچنان در اذهان باقیست.

وی افزود: به نظر می‌رسد صرفا پای مباحث مالی در میان است که اینگونه چشم بر ارزش‌های تاریخی این مملکت بسته اید.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: عدم تناسب برگزاری اینگونه نمایشگاه‌ها با فضای فرهنگی و تاریخی مجموعه سبب آسیب‌های جدی به این ملک تاریخی می شود.

خلیل آبادی افزود: تملک یک نهاد غیر مرتبط چه به صورت قانونی و چه برخلاف آن بر یک مکان تخصصی چیزی جز همین اتفاقات را درپی نخواهد داشت. ازمسئولان بنیاد مستضعفان استدعا دارم برای حفظ هویت مردم ایران هم که شده از تغییر کاربری‌های میراثی جدا خودداری کنند.تهران به درخت نیازمند است و ایران نیز به تاریخ پرغرور خودش.

وی بیان کرد: همچنین از سازمان میراث فرهنگی کشور تقاضا می کنم که با پیگیری مجدانه پرونده املاک تاریخی و گردشگری تحت مالکیت بنیاد مستضعفان، نحوه مدیریت صحیح اماکن تاریخی را جایگزین این فرهنگ جمعه بازاری کند و به جهت حفظ ارزش‌‌های تاریخی و فرهنگی این مجموعه اقدامات لازم را مبذول کند.

۱۳۹۷/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...