نسخه چاپی

دولت تركیه بیش از ۱۸۵۰۰ كارمند دیگر را اخراج كرد

دولت تركیه، در آستانه پایان وضعیت اضطراری در این كشور، در حكمی بیش از ۱۸۵۰۰ نفر از كاركنان دولت را به اتهام ارتباط با شبكه «گولن» اخراج كرد.

به گزارش نما، روز یکشنبه در حکمی بیش از ۱۸۵۰۰ نفر از کارکنان ادارات دولتی از جمله چند هزار نفر از نیرو‌های پلیس را از کار برکنار کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، بر اساس این حکم که در نشریه رسمی دولت منتشر شده، ۱۸۶۳۲ نفر اخراج شده‌اند. ۶۱۵۲ نفر از این افراد از مأموران پلیس ترکیه هستند.

ترکیه دو سال پیش شاهد تلاش ناکامی برای کودتا علیه «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور بود. اردوغان «فتح الله گولن» واعظ دینی و اپوزیسیون آمریکانشین دولت را به طرح‌ریزی و ایفای نقش در این کودتای شکست‌خورده متهم کرده است.

گولن مجموعه گسترده‌ای از مدارس دینی در سرتاسر جهان و شبکه‌ای از مریدان در ترکیه دارد. دولت اردوغان از زمان کودتای سال ۲۰۱۶، چند ده هزار نفر را به بهانه ارتباط آن‌ها با شبکه گولن، از سمت‌های دولتی و نظامی اخراج کرده است. چند هزار نفر نیز در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

رسانه‌های دولتی ترکیه تصفیه روز یکشنبه را «آخرین» دور از احکام اخراج مرتبط با گولن توصیف کرده‌اند. از زمان شکست کودتا، ترکیه در وضعیت اضطراری به سر می‌برد. در وضعیت اضطراری، اختیارات امنیتی و انتظامی دولت افزایش می‌یابد.

«بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه هفته گذشته گفت: وضعیت اضطراری در این کشور روز دوشنبه بالاخره پس از دو سال پایان می‌یابد و شرایط در این کشور عادی می‌شود. فردا (دوشنبه) قرار است اردوغان بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهور، این بار بر اساس قانون اساسی جدید و نظام سیاسی ریاستی، سوگند یاد کند. قانون اساسی جدید، با حذف سمت نخست‌وزیری، اختیارات رئیس‌جمهور را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

۱۳۹۷/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...