نسخه چاپی

بازگشت اصلاح طلبان از معبر هاشمی

حسین عبداللهی فر

استقبال روزنامه هاي اصلاح طلب از بازگشت «مهدي هاشمي» به كشور، گواه اين امر بود كه جريان اصلاحات به دنبال معبري براي خروج از وضعيت فعلي و ورود به عرصه رقابت هاي انتخاباتي است، گذرگاهي كه در شرايط فعلي بازگشايي آن نياز به فضاي رسانه اي مناسب دارد؛ فضايي كه به سرعت در پرتو بازگشت فوق ساخته و هر روز به بهانه اي گسترش مي يابد.نگاهي به صفحه اول روزنامه هاي وابسته به جريان اصلاحات در هفته هاي گذشته گوياي اين فضاي رسانه اي جديد است.

روزنامه «آرمان» كه نقش پيشتازي در اين عرصه را بازي مي كند و در اين روزها كمتر ديده شده بدون داشتن تيتري درباره هاشمي انتشار يابد، از همان روز اول هفته دست به كار شده و به نقل از پسر بزرگ هاشمي مي نويسد: «لازم باشد آيت الله حضور فعال در انتخابات دارد.» اين روزنامه يك روز بعد نيم تاي اول خود را به تصويري از هاشمي اختصاص داد و گفت وگوي اختصاصي وي با اين روزنامه را منعكس كرد.

اين روزنامه ذيل تيتر درشت «حرف هاي آيت الله پس از بازداشت دو فرزندش» نوشت: «طرح مسئله كانديداتوري ام در روزنامه «آرمان» عيبي نداشت. دوشنبه هم «آرمان» واكنش ها به گفت وگوي هاشمي را ذيل تيتر «استقبال اصلاح طلبان، سكوت ميانه روها و خشم تندروها» منعكس كرد. «مغرب» هم در اين روز با اختصاص تصوير اول خود به علي مطهري از قول وي تيتر زد: «هاشمي كانديدا شود» «اعتماد» هم يك روز بعد روي تصوير درشتي از هاشمي «پيشنهادات اصلاحي هاشمي رفسنجاني» را تيتر كرد و از قول وي نوشت: «اگر زمينه مشاركت فعال و عادلانه و برابر همه سلايق فراهم شود، آنچه با انتخاب قانوني و آزاد مردم به دست مي آيد، مورد پذيرش و حمايت همه خواهد بود و پس از آن ناكارآمدي ها كاهش و روند پيشرفت و توسعه هموار خواهد شد. اين روزنامه اما در تحليلي از رفتارهاي اخير هاشمي به اهداف اصلاح طلبان از ساختن فضاي سياسي لازم براي هاشمي اشاره كرد و در صفحه نخست خود نوشت: «آنچه از رفتارهاي اخير آيت الله هاشمي برداشت مي شود اين است كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اين روزها حضور بيشتر و ملموس تري در عرصه رسانه ها دارد. تعداد ديدارهاي او با گروه هاي مختلف افزايش يافته و در اين ديدارها بر نارضايتي از وضع موجود تأكيد مي كند، اما نسبت به گذشته با صراحت بيشتري از نواقصي كه منجر به پيدايش وضع كنوني شده سخن مي گويد و اگر تا چند ماه پيش پيشنهاد شوراي فقهي او با واكنش تند محافل جناح راست مواجه مي شد، اين روزها وقتي از دولت وحدت ملي سخن مي گويد، محافظه كاران نيز به او روي خوش نشان مي دهند.»

«ابتكار» هم در همين روز، تصوير نخست خود را به هاشمي اختصاص داد و ذيل تيتر «رونمايي هاشمي از طرح وحدت ملي» نوشت: «رئيس مجمع تشخيص روز گذشته خود درباره پيشنهاد طرح وحدت ملي توضيحاتي ارائه داد كه مي توان آن را رونمايي وي از اين طرح دانست.»«اسرار» هم همين خط را در اين روز دنبال كرد و در كنار تصويري از هاشمي تيتر زد: «افراطيون دلسوزان كشور را خانه نشين كردند.»تيترهايي كه به هاشمي اختصاص داشت به روز پاياني هفته هم كشيده شد. «تبيين نقش مشورتي رفسنجاني در انتخابات» تيتري بود كه روزنامه هاي «آرمان» در تيتر اول، «آفتاب يزد» در تصوير اول و چند روزنامه ديگر از قول «محمدعلي نجفي» برجسته كردند.

اما هاشمي، اين هفته به گونه اي ديگر هم تيتر شد. تيترهايي كه در مخالفت با اين فضا سازي اصلاح طلبان به چشم مي خورد يكي مربوط به روزنامه «ايران» (16 مهر) بود كه «طرحي به رنگ فتنه» را تيتر كرد و نوشت: «پايگاه اطلاع رساني هاشمي رفسنجاني طي يادداشتي به صراحت تأكيد كرده، رئيس مجمع تا پيش از پايان دوران رياست جمهوري دكتر احمدي نژاد، نه در قامت رئيس جمهور كه در كنار رهبري بايد نخستين مقام اجرايي كشور شود!» اين روزنامه يك روز بعد در تيتري درشت و صريح تر به اين موضوع پرداخت و ذيل عنوان «سوداي هاشمي» نوشت: «يادداشتي كه روز پنج شنبه در پايگاه اطلاع رساني رسمي وي منتشر شد رنگ و بويي ديگر دارد. نويسنده اين يادداشت در بخشي از مطلب خود مي نويسد: كشور به مرد واقعي بحران نياز دارد. لزومي ندارد فرد موردنظر حتماً در قامت رئيس جمهور در ميدان حاضر باشد يا حتي كانديداي رياست جمهوري آتي شود، چرا كه زمان تا انتخابات رياست جمهوري و تعيين جانشين احمدي نژاد كم نيست و طبعاً سوزاندن اين فرصت شايد ضربات و لطماتي سنگين به كشور وارد كند. هاشمي رفسنجاني بايد در لباس نخستين مقام اجرايي كشور در كنار رهبري نقش كليدي در بحران ها ايفا كند! هاشمي نيز روز گذشته در گفت وگو با روزنامه نزديك به خود تأكيد مي كند: «سوداي رياست جمهوري را در سر ندارد و مي خواهد در كنار رهبري به حل مشكلات كشور بپردازد!»

«سياست روز» هم تيتر اول شماره (18 مهر) را به هاشمي «در انديشه انتخابات» اختصاص داد و با اشاره به اظهارات وي كه از آن در محافل سياسي به عنوان پالس هاي سياسي براي ورود به انتخابات ياد مي شود، نوشت: «تحليلگران سياسي معتقدند كه نخستين پالس جدي هاشمي براي ورود به اين عرصه با انجام مصاحبه اي با روزنامه «آرمان» صادر شد. مصاحبه اي كه در آن هاشمي گفته است: قانوناً تاكنون هيچ منعي ندارد. ولي من ديگر آمادگي اين كار را ندارم. در دوره اي هم كه آمدم، صد بار تأكيد كردم كه ترجيح دارد انسان جوان تر و تازه نفسي وارد شود و ما حمايتش كنيم. شرايطي پيش آمد كه مجبور شدم خودم را نامزد كنم. و الا براي من آن دوره اول كافي بود و بيش از اين لازم نبود. همه حرف هايم را هم زدم و طراحي هايم را اجرا كردم و برنامه هايم را ريختم. بارها گفته بودم كه نيازي نيست بيايم. الآن هم اگر يك رئيس جمهور توانا با آراي بالا روي كار بيايد، من به عنوان يك مشاور تا آخر به او كمك مي كنم

۱۳۹۱/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...