نسخه چاپی

انگشت اتهام قصاب بوسنی به سوی ناتو

فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی در جلسه استیناف دادگاه، ناتو را به "نابودكردن نیروها و سلامتی‌اش" متهم كرد.

به گزارش نما، راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی که به "قصاب بوسنی" معروف است و سال گذشته میلادی بر سر اتهامات نسل‌کشی، اقدام به جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت به حبس ابد محکوم شد، در جلسه درخواست تجدید نظر به قاضی سازمان ملل گفت، در بازداشت "احساس خوبی ندارد".

ملادیچ که به دلیل فرماندهی نیروهای مسئول جرائم رخ داده در جریان جنگ بوسنی به ویژه محاصره سه ساله شهر سارایوو، پایتخت بوسنی و کشتار سال ۱۹۹۵ هشت هزار مرد مسلمان در سربرنیتسا گناهکار شناخته شده، در این جلسه دادگاه گفت: من از خود در برابر ناتویی دفاع می‌کنم که کشور و سلامتی من را نابود کرد.

ناتو در پایان دادن به جنگ در بوسنی نقشی موثر داشته و نیروهای حافظ صلح را پس از امضای توافق صلح دیتون به این کشور اعزام کرده است.

"قصاب بوسنی" در ادامه اظهاراتش در دادگاه گفت: به نظر من این محکمه ساختگی است و من آن را به رسمیت نمی‌شناسم.

او که معمولا از وضعیت سلامت خود طی بازداشت در یگان بازداشت سازمان ملل شکایت دارد، به قاضی این پرونده گفت که "حالش خوب نیست".

وی ادامه داد: سلامت من از سال ۲۰۰۸ ناگهان رو به وخامت گذاشت و تا امروز به مشکلات جسمانی و حمله‌های قلبی متعددی دچار شده‌ام.

وکیل ملادیچ نیز اظهار کرد، او ضربان قلب نامنظم دارد و خطر "ایست قلبی ناگهانی" او را تهدید می‌کند.

تئودور مرون، قاضی این پرونده به دنبال این اظهارات بر جدیت دادگاه در رسیدگی به شکایات مربوط به سلامتی وی تاکید کرد.

ملادیچ ۷۵ ساله به ۱۱ فقره جرم شامل نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت متهم است که از زمان فروپاشی یوگوسلاوی سابق پس از سقوط کمونیست‌ها در دهه ۱۹۹۰ اتفاق افتاده است.

ملادیچ نقش اصلی را در کمپین نظامی ایفا کرده که منجر به پاکسازی قومیتی برای ایجاد صربستان بزرگتر در جریان جنگ خونبار بوسنی در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ شد؛ جنگی که منجر به کشته شدن ۱۰۰ هزار تن و بی خانمانی ۲.۲ میلیون تن شد.

وی که در خانه‌اش در صربستان در سال ۲۰۱۱ و پس از ۱۶ سال فرار دستگیر شد و در جریان دادرسی‌های مکرر با قضات، شاهدان، دادستان‌ها و حتی افرادی که برای حضور در دادگاه آمده بودند، درگیر می‌شد.

۱۳۹۷/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...