نسخه چاپی

حاشیه های نشست جنجالی جده

نشست علمای اسلام در عربستان در حالی برگزار شد كه از مجموع ۱۵ عالم دین كه از پاكستان دعوت شده بودند تنها یك نفر از آنها شركت كرد و علمای افغانستان نیز خواسته هفتگانه از این نشست را مطرح كردند.

به گزارش نما، روز گذشته حدود 100 نفر از علمای کشورهای اسلامی در نشست جده که برای بررسی مشروعیت جنگ افغانستان برگزار شده بود شرکت کردند.

از بین 15 عالم دین که از پاکستان به این نشست دعوت شده بود تنها یک نفر شرکت کرده بود و تنها نماینده زن در این نشست نیز از افغانستان شرکت کرده بود که از نقش کمرنگ زنان در روند صلح انتقاد کرد.

در نشست جده حدود 100 نفر از علمای دین از 37 کشور جهان شرکت کرده بودند و هیئت علمای افغانستان نیز به ریاست مولوی «قیام‌الدین کشاف» در این نشست حضو یافت.

هیئت علمای افغانستان به ریاست مولوی کشاف ضمن انتقاد از جنگ جاری در این کشور خواسته هفتگانه‌ای ار در این نشست اعلام کرد:

دعوت دو طرف جنگ به برقراری آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم صلح

تعیین هیئتی از علمای کشورهای اسلامی برای مذاکره مستقیم با طالبان

برگزاری نشست بزرگی درباره جنگ افغانستان با حضور سران اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی

دعوت طالبان به عربستان سعودی برای آغاز گفت‌وگوهای صلح

برگزاری نشست سراسری علمای کشورهای اسلامی در کابل

اعلام موضع صریح علمای کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌های اسلامی درباره جنگ افغانستان

اعلام موضع صریح علمای کشورهای اسلامی درباره افراط گرایی، کشتار، انفجار و حملات انتحاری.

مولوی «قیام‌الدین کشاف» رئیس شورای علمای افغانستان تصریح کرد، دولت افغانستان به هیئت علمای این کشور صلاحیت میانجی‌گری گفت‌وگو‌های صلح با طالبان را داده است.

وی افزود: هیئت علمای افغانستان نیز این صلاحیت را به علمای جهان اسلام واگذار می‌کند.

«یوسف بن احمد العثمین» دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در این نشست به لزوم توقف جنگ در افغانستان تاکید کرد.

به گفته وی جنگ جاری از مردم افغانستان تحت عنوان اسلام قربانی می‌گیرد.

اما دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی به نقش نیروهای خارجی و حملات هوایی آمریکا در کشتار غیرنظامیان افغان اشاره نکرده است.

«صالح بن‌عبدالعزیز آل شیخ» وزیر امور اسلامی عربستان سعودی نیز به نمایندگی از حکومت این کشور در پایان این نشست از روند صلح افغانستان حمایت کرد.

«صالح بن حمید» امام جماعت مکه نیز در پایان این نشست از طرف‌های جنگ خواست دست از منازعه کشیده و اختلافات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

مولوی کشاف رئیس هیئت علمای افغانستان در نشست جده به «صدای آمریکا»نیز گفت: در نخستین روز از نشست علمای کشورهای اسلامی توافق صورت گرفت که توجیهی برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد.

با این حال، طالبان در واکنش به نشست عربستان اعلام کرد که حضور نیروهای خارجی اصلی‌ترین عامل ادامه جنگ در افغانستان است.

این گروه در بیانیه اخیرش از عربستان سعودی و علمای کشورهای اسلامی در نشست جده خواسته که در مقابله کفر و اسلام از آمریکا نباید حمایت کنند.

از نظر کارشناسان، نشست علمای اسلام در جده جنبه نمایشی دارد و نمی‌تواند به روند صلح کمک کند زیرا در این نشست بزرگترین عامل جنگ که حضور نیروهای خارجی در افغانستان است نادیده گرفته می‌شود.

با این وجود انتظار می‌رود که در دومین دور از نشست علمای اسلامی در جده از گروه طالبان خواسته شود که جنگ با نیروهای خارجی و دولت افغانستان را متوقف کند.

علمای کشورهای اسلامی در نشست جده صرف نظر از حضور نیروهای خارجی، حملات هوایی و گسترش روز افزون داعش در افغانستان برای طالبان تعیین تکلیف می‌کنند.

با این حال می‌توان گفت که هدف عربستان سعودی از برگزاری نشست علما در جده برقراری صلح در افغانستان نیست بلکه این کشور تلاش می‌کند تا ضمن مشروعیت بخشیدن به حضور نظامیان آمریکا و جایگاه طالبان را در برابر آمریکا را به چالش بکشد.

۱۳۹۷/۴/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...