نسخه چاپی

شكست ركورد مصرف برق برای سومین بار

ركورد تاریخی مصرف برق در سال‌جاری برای سومین بار شكسته شد. با این ركوردزنی برای نخستین بار در طول تاریخ صنعت برق ایران مصرف لحظه‌ای برق از مرز 57 هزار مگاوات عبور كرد. طبق آمار رسمی شركت مدیریت شبكه برق ایران، در هفته‌ای كه گذشت، ركورد تاریخ مصرف برق ایران دو بار جابه جا شد.

به گزارش نما، در روز چهارشنبه بیستم تیرماه جاری در ساعت 16 و 38دقیقه با ثبت مصرف لحظه‌ای 57 هزار و 97 مگاوات، رکورد تازه‌ای در مصرف برق ایران ثبت شد. تا پیش از این هیچ گاه مصرف برق کشور به 57 هزار مگاوات نرسیده بود.

تا قبل از ثبت این رکورد تاریخی در روز چهارشنبه، بیشترین مصرف برق کشور در روز نوزدهم و یازدهم تیرماه سال‌جاری، به ترتیب با ثبت 56 هزار و 801 مگاوات و 56 هزار و 672 مگاوات رقم خورده بود. به عبارتی در هفته‌ای که گذشت، در روزهای نوزدهم و بیستم تیرماه (سه‌شنبه و چهارشنبه) دوبار رکورد مصرف برق کشور جابه جا شد.

با رشد قابل توجه مصرف برق و گرمای کم سابقه هوا در هفته‌های اخیر، مسئولان وزارت نیرو برای عبوراز پیک، اعلام کردند در صورتی که مردم 10 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند بدون خاموشی از این پیک عبور می‌کنیم. اما گرمای شدید هوا روز به روز بر میزان مصرف افزود.

هرچند مسئولان وزارت نیرو از مشترکین خواسته‌اند که مصرف خود را کاهش دهند، اما یکی از چالش‌های این بخش میلیون‌ها لوازم برقی خانگی با مصرف بالاست. درحالی که رتبه بندی مصرف انرژی لوازم برقی در دنیا برای رتبه‌های بالاتر از A رقابت می‌کنند در کشور ما بسیاری از لوازم قدیمی که هنوز هم در خانه‌ها استفاده می‌شود پرمصرف هستند.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت نیرو هم‌اکنون ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور 77 هزار مگاوات است که این رقم به دلیل راندمان پائین نیروگاه‌ها و همچنین خشکسالی فاصله زیادی با تولید برق عملیاتی در کشور دارد و برهمین اساس در اوقات پیک مصرف خاموشی یکی از راه‌های مدیریت مصرف می‌شود.

نگاهی به پیک مصرف برق در 10 سال گذشته

در یک دهه گذشته پیک بارمصرف برق در کشور رشد قابل توجهی داشته است به طوری که از 34 هزار و 500مگاوات در سال 1385 اکنون به بیش از 57 هزار مگاوات رسیده است. از سوی دیگر درحالی که دردهه 80 شمسی پیک مصرف برق شبانه بود و در شب‌ها به اوج می‌رسید در دهه 90 به روزها منتقل شده است. البته در فصل تابستان این پیک هم در شب و هم در روز وجود دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزارت نیرو، مقایسه حداکثر قدرت نیاز مصرف اصلاح شده در 11سال گذشته از سال 1385 تا 1396 نشان می‌دهد که در 4 سال ابتدایی، پیک بار عمدتاً در شب اتفاق افتاده و متوسط رشد پیک مصرف نیز از 6.53 درصد در سال 85 به منفی 0.03درصد در سال 88 رسیده است.

این در حالی است که از سال 89 تا سال 95 پیک مصرف برق از شب به روز شیفت پیدا کرده و از 41 هزار مگاوات در سال 89 به 52 هزار و 693مگاوات می‌رسد که در طول تاریخ صنعت برق بی‌سابقه بوده است.

برای جبران کمبود ظرفیت تولید عملی برق در سال 95 و پوشش پیک بار بی‌سابقه مصرف، وزارت نیرو بر آن شد تا با انجام یک سری اقدام‌ها اصلاحی و مدیریت مصرف در حوزه برق بویژه در بخش صنایع اقدام‌های را انجام دهد.

براساس گزارش‌ها، انجام اقدام‌ها اصلاحی و اجرای طرح ذخیره عملیاتی صنایع بزرگ در سال 95 منتج به کاهش میزان بار حدود 913 مگاواتی شد که در مقایسه با سال 94، رشد 68 درصدی داشت.

همچنین اجرای این طرح در صنایع فوق توزیع نیز باعث شد تا میزان بار مصرف صنایع به اندازه 437 مگاوات کاهش یابد، که رشد 400 درصدی را نشان می‌دهد.

10 درصد برق کشور در تهران مصرف می‌شود

در میان استان‌های کشور، تهران بواسطه جمعیت و صنایع زیادی که در خود جای داده 25 درصد از مشترکان کشور یعنی یک چهارم مشترکان کشوررا به خود اختصاص داده است. این درشرایطی است که برق منطقه‌ای تهران قدیمی‌ترین شرکت کشور بوده و به همین دلیل فرسوده‌ترین شبکه کشور را نیز داراست.

طبق اعلام شرکت برق منطقه‌ای تهران سالانه 21 میلیارد کیلووات ساعت برق در تهران مصرف می‌شود که 10 درصد مصرف برق در کل کشور است. در پیک تابستانه نیز 10 درصد پیک مربوط به مصرف تهران است.در سال گذشته پیک برق تهران 4700 مگاوات بود که این رقم در سال‌جاری به 5000 مگاوات افزایش یافته است.

سهم بخش‌های مختلف از مصرف برق

در طول سال‌های گذشته همواره بخش خانگی با حدود 33 درصد بالاترین سهم را در مصرف برق کشور دارد. سهمی که کمی بالاتر از سهم 32.7درصد بخش صنعت است. این درحالی است که بخش کشاورزی کشور با 15.3 درصد سومین مصرف کننده بزرگ برق کشور محسوب می‌شود. مصارف عمومی نیز دراین میان سهم 9.7درصدی، سایر مصارف سهم 7.4درصدی و روشنایی معابر سهم دو درصدی دارند. اما نکته جالب دراین میان سهم 11.5 درصدی تلفات شبکه توزیع است که به علت فرسودگی 11.5درصد از برق تولیدی کشوررا هدر می‌دهد.

۱۳۹۷/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...