نسخه چاپی

ترامپ، اردوغان را خوشحال كرد

رئیس جمهور تركیه با اعلام اینكه آنكارا حق السهم مقرر خود به ائتلاف نظامی ناتو را می پردازد، از پیشنهاد همتای آمریكایی خود برای افزایش این حق السهم استقبال كرد.

به گزارش نما، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت که آنکارا تاکنون حق السهم مقرر خود به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) را که معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو است، پرداخته و از پیشنهاد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای افزایش این حق السهم به ۴ درصد تولید ناخالص داخلی حمایت می کند.

اردوغان در گفتگو با خبرنگاران گفت: «کشورهای ثروتمند و عضو ناتو همچنان کمتر از یک درصد از تولید ناخالص داخلی خود را به بودجه نظامی ناتو اختصاص می دهند؛ در حالی که برخی دیگر از کشورهای عضو نمی توانند این حق السهم دو درصدی را بپردازند».

رئیس جمهور ترکیه با اعلام اینکه آنکارا با تخصیص ۱.۸ درصد از تولید ناخالص داخلی خود به بودجه نظامی و خرید تجهیزات نظامی با ارزشی بالغ بر ۳۰ میلیون دلار در زمینه پرداخت سهم مقرر خود درست عمل کرده است، از قصد خود برای افزایش این بودجه خبر داد.

گفتنی است که در نشست اخیر کشورهای عضو ناتو، ترامپ از متحدان خواست تا «فوراً» به تعهدات خود در زمینه پرداخت سهم مقرر خود عمل کنند و در نهایت این رقم را به دوبرابر- معادل ۴ درصد تولید ناخالص داخلی- افزایش دهند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین بر اهمیت ایجاد روابط حسنه میان ناتو و روسیه به منزله راه حلی برای کاهش مخاطرات نظامی تأکید کرد.

اردوغان در خصوص دیدار دوجانبه خود با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشیه نشست ناتو گفت که سران دو کشور در مورد بهبود همکاری اقتصادی و دفاعی به توافق رسیدند.

۱۳۹۷/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...