نسخه چاپی

تحریم‌های آمریكا سبب براندازی ایران نمی‌شود

بعضی سخنرانی‌های نشست سه روزه هرتزیلیا به صورت محرمانه انجام می‌شود تا چالش‌های فراروی رژیم اسرائیل در افق سال‌های آینده را بررسی كند.

به گزارش نما، کنفرانس هرتزیلیا یکی از مهمترین کنفرانس‌های امنیتی سرزمین‌های اشغالی است که هجدهمین دوره آن در ماه می گذشته با حضور شخصیت‌های مطرح سیاسی و نظامی و امنیتی در سرزمین‌های اشغالی برگزار شد.

با وجود اینکه کنفرانس مذکور نزدیک به دو ماه قبل برگزار شد، اما اهمیت بالایی که این کنفرانس در روند تصمیم‌سازی در رابطه با مسائل مختلف در سرزمین های اشغالی دارد، باعث شده که همچنان به عنوان یکی از نقاط عطف توجه رسانه‌های منطقه‌ای قرار بگیرد.

در همین رابطه مرکز مطالعات الزیتونه در گزارشی به بررسی سخنرانی‌های انجام شده در این کنفرانس پرداخته و در پایان چکیده‌ای محتوایی از مطالب و محورهای بررسی شده در جریان این نشست امنیتی سه روزه را ارائه کرده است.

کنفرانس هرتزیلیا 2018 میزبان ده‌ها شخصیت سیاسی و آکادمیک داخلی و بین‌المللی هوادار رژیم صهیونیستی بود و سخنرانی‌های مهمی در این کنفرانس انجام شد. از جمله این سخنرانی‌ها می‌توان به سخنرانی «حازم خیرت» سفیر مصر در سرزمین های اشغالی و «یولی ادلشتاین» رئیس کنونی کنیست(پارلمان) رژیم صهیونیستی و «برت مک گورک» فرستاده ویژه آمریکا در ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش و«آنتونیو میسیرولی» مشاور دبیر کل نیروهای ناتو در زمینه چالش‌های امنیتی اشاره کرد. از میان شخصیت‌های صهیونیستی نیز «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و «نفتالی بنت» وزیر آموزش یهودیان آواره اسرائیل و «اسرائیل کاتس» وزیر حمل و نقل و اطلاعات به علاوه روسای احزاب اصلی اسرائیل نظیر «یائیر لابید» رئیس حزب یش عاتید و «زیپی لیونی» وزیر سابق صهیونیست و رئیس حزب هاتنواه و «تامار زندبرگ» رئیس حزب میرتس و دیگر شخصیت‌های صهیونیست حضور داشتند. همچنین «نیربرکات» شهردار قدس اشغالی و «یسرائیل مائیر لاو» خاخام ارشد رژیم صهیونیستی نیز در این نشست حاضر بودند.

برخی از جلسات این نشست به صورت علنی برگزار شد و برخی دیگر از سخنرانی‌ها پشت درهای بسته و به صورت غیر علنی انجام شد. تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی و امنیتی در این مجموعه نشست‌ها اوضاع عمومی اسرائیل از ابعاد مختلف نظیر آمادگی‌های این رژیم برای جنگ آینده و ابعاد استراتژیک مناسبات آمریکا و رژیم صهیونیستی و احتمال تقابل میان ایران و اسرائیل و نحوه مناسبات آینده با فلسطینی‌ها و آینده تعامل این رژیم با نوار غزه را به علاوه رایزنی‌های صورت گرفته در زمینه تجدید نظر در دیدگاه‌های امنیت داخلی اسرائیل مورد بررسی قرار دادند.

در نشست‌های محرمانه کنفرانس امنیتی هرتصلیا نیز موضوع چشم انداز آینده اسرائیل و خاورمیانه در سال 2025 و مطالب مربوط به اسرائیل، آمریکا، روسیه، چین، اتحادیه اروپا، ترکیه ، مصر ، اردن ، عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ، عراق ، سوریه و ایران بعلاوه حزب الله لبنان ، جنبش حماس و تشکیلات خودگردان فلسطین مورد بررسی قرار گرفت.

از سوی دیگر مسائل مرتبط با آمریکا نظیر چالش‌های این کشور در خاورمیانه و استراتژی دفاعی جدید آمریکا و پیامدهای آن بر منطقه و نظم جدید جهانی و بررسی آن از منظر دیدگاه های فرماندهان سیاسی و اطلاعاتی جهان ارزیابی شد.

همچنین چالش‌های آینده فراروی رژیم صهیونیستی و روند تصمیم سازی در سرزمین‌های اشغالی و ارزیابی‌های عادی کنفرانس نیز از دیگر مطالبی بود که توسط عاموس گلعاد مدیر اجرایی آکادمی سیاست و استراتژی و رئیس کنفرانس هرتزیلیا ارائه شد.

مهمترین سخنرانی‌های کنفرانس اخیر هرتزیلیا

اول: عاموس گلعاد، ژنرال بازنشسته ارتش و رئیس کنفرانس:‌

عاموس گلعاد در سخنرانی خود در این کنفرانس ، نگرانی‌هایش در خصوص پیامدهای لغو توافق هسته‌ای از سوی دونالد ترامپ با ایران را ابراز داشته و اعلام کرد که لغو این توافق به معنی تنها گذاشتن اسرائیل در تقابل نظامی با ایران است که در پایان کار گریزناپذیر به نظر می رسد. این تصمیم همچنین آمریکا را در مقابله با دولت‌های پنجگانه یعنی روسیه و چین و آلمان و انگلیس و فرانسه تنها رها می‌کند.

وی ابراز داشت ایران مصمم به باقی ماندن خود در سوریه است و در مقابل اسرائیل نیز اصرار دارد موجودیت ایران را رد کند. این بدان معنا است که دو طرف به سمت تقابل نظامی میان یکدیگر پیش می روند. در طرف مقابل بشار اسد است که همچنان تلاش دارد در حاکمیت کشور باقی بماند و روسیه و ایران به وی در این زمینه کمک می‌کنند.

گلعاد در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت که حزب‌الله لبنان در حال حاضر ناوگانی بالغ بر 120 هزار موشک در اختیار دارد. حزب الله دیگر تنها یک سازمان نیست، بلکه امروز از دولت لبنان قوی‌تر است، چرا که موشک‌ها و خمپاره‌های دقیقی را در اختیار دارد.

یکی از مهمترین بخش‌های سخنرانی گلعاد، اذعان وی به این نکته بود که اسرائیل یک دولت کوچک است و بر خلاف آنچه که دیگران تصور و آن را مطرح می‌کنند، قادر به مقابله با تمام جبهه‌ها و تهدیدات پیرامونی خود نیست، لذا باید اولویت‌های خود را برای تضمین موجودیتش مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد که با وجود آغاز همکاری‌های گسترده امنیتی میان رژیم صهیونیستی و رژیم های عربی متعدد از جمله اردن و مصر و دولت‌های دیگر، اما همچنان این تعامل به سمت مناسبات سیاسی سوق پیدا نکرده است. چرا که افکار عمومی عربی باز شدن افق سیاسی با اسرائیل را نمی‌پذیرند.

این مقام صهیونیست اظهار داشت که فقدان همکاری سیاسی در مناسبات اسرائیل با رژیم‌های عربی تهدیدی برای همکاری‌های امنیتی در چالش‌های مختلف است. وی همچنین درباره عدم وجود جایگزین برای ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داده و تاکید کرد که این موضوع می‌تواند سطح هماهنگی‌های امنیتی اسرائیل با تشکیلات خودگردان در رام الله را تهدید کند.

این ژنرال ذخیره رژیم صهیونیستی اعلام کرد نمی‌توان بر روی مواضع روسیه به نفع اسرائیل حساب کرد. روسیه متحد استراتژیک اسرائیل به شمار نمی رود، این در حالی است که این کشور ائتلاف استراتژیک با ایران دارد. دو کشور همچنین مناسبات اقتصادی بالایی با یکدیگر دارند.

دوم: الیوت آبرامز مسئول سابق آمریکایی در دولت جرج بوش پسر:

الیوت آبرامز در خصوص موجودیت ایران در سوریه اظهار داشت که در نهایت ناگزیر به رسیدن به راه‌حل سیاسی برای موجودیت ایران در این کشور هستیم. راه حلی که باید نشان دهنده موازنه های قدرت در اراضی سوریه باشد و با موازنه‌های منطقه‌ای نیز ارتباط داشته باشد. به ویژه که ایران در دهه اخیر اقدام به افزایش نفوذ خود در منطقه کرده و غیر از عربستان و اسرائیل کسی را در مقابل خود نمی‌بیند.

وی افزود که استفاده از سلاح تحریم‌ها ضد ایران نمی‌تواند به نتایج مثبت برسد، یا ایران را در برابر این تحریم‌ها تسلیم کند. حتی اگر ایران وارد دور جدیدی از مذاکرات شود، روند این مذاکرات موفقیت آمیز نخواهد بود.

سوم: سیما شاین، پژوهشگر آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی:

سیما شاین احتمال رسیدن به سازش سیاسی و حل مسالمت آمیز بحران سوریه را تنها در حل مشکل موجودیت نظامی ایران در سوریه دانست و گفت که راهکار دیگری در این زمینه وجود ندارد. از سوی دیگر راهکار نظامی نیز نمی‌تواند مشکلات موجود در روند درگیری میان ایران و اسرائیل را حل و فصل کند، به ویژه که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تلاش دارد از منطقه خارج شود و سوریه را به مساحتی برای حضور روسیه تبدیل کند.

شاین احتمال رسیدن به راه‌حل سیاسی در این پرونده را از طریق تفاهم بر سر حجم نیروهای ایرانی حاضر در سوریه و ماهیت آنها و همچنین منطقه جغرافیایی مورد اسکان آنها دانست و ابراز داشت که حجم تاثیرگذاری نیروهای روسیه بر ایران احتمالا بالا نخواهد بود.

شاین اظهار داشت که تلاش‌های صورت گرفته برای تغییر حاکمیت ایران از خارج سبب همبستگی بیشتر در داخل ایران می‌شود، چرا که ملت ایران ملتی عزتمند و با کرامت است و سناریوهای ساقط کردن نظام از خارج را رد می‌کند.

چهارم: گری سیمور هماهنگ‌ کننده سابق نظارت بر تسلیحات کشتار جمعی در کاخ سفید:

گری سیمور نیز اظهار داشت که حساب کردن بر روی تغییر نظام ایران از خارج از این کشور و در چارچوب تصویب تحریم‌های آمریکا ضد ایران شکست خورده است.

وی تاکید کرد که ایرانی‌ها قبل از توافق هسته‌ای و در حال حاضر در خصوص پروژه‌های هسته‌ای خود هوشیارانه عمل می کنند و در بازگشت به فعالیت‌های سابق نیز عجله به خرج نمی‌دهند تا بهانه را به رئیس‌جمهور آمریکا و نخست وزیر اسرائیل ندهند.

پنجم:‌آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی:

لیبرمن رسیدن به سازش خاورمیانه در کوتاه‌مدت را بعید دانست و گفت که جز در سایه ظهور مسیح این اتفاق رخ نخواهد داد! وی همچنین رسیدن به تفاهم با جنبش حماس را نیز بعید دانست.

لیبرمن در عین حال تاکید کرد که اسرائیل بدون اجرای طرح پنج ساله خود برای تقویت جبهه داخلی قادر به مقاومت در حالت‌های فوق العاده و شرایط جنگی نخواهد بود. هزینه‌های این طرح 5 ساله نیز بالغ بر 1.4 میلیارد دلار است که باید طی 5 سال پرداخت شود.

وی اظهار داشت که طرحی برای سرمایه گذاری 150 میلیون شیکلی تا پایان سال جاری میلادی برای تقویت آمادگی و استحکام پناهگاه‌های عمومی در سرزمین‌های اشغالی وجود دارد.

ششم: موشه یعلون وزیر امنیت سابق رژیم صهیونیستی:

موشه یعلون بزرگترین خطر استراتژیک تهدید کننده موجودیت رژیم صهیونیستی را وجود طرف‌های متعدد در خاورمیانه می‌داند که تاکنون اسرائیل را به عنوان دولتی برای ملت یهود به رسمیت نمی‌شناختند.

وی تنها کورسوی اسرائیل در شرایط کنونی را تحولات جاری در منطقه و رویکرد کشورهای عربی برای همکاری با اسرائیل و عادی سازی روابط با این رژیم می‌داند و معتقد است که منافع کشورهای اهل تسنن که اقدام به همکاری با اسرائیل می‌کنند به علت ترس از تهدید ایران با اسرائیل تطابق پیدا کرده است.

هفتم: موشه آرنز وزیر امنیت اسبق رژیم صهیونیستی:

موشه آرنز ایران را تنها خطر موجودیتی فراروی رژیم صهیونیستی دانست و درباره بی پناه ماندن شهرها و مناطق مختلف مناطق اشغالی در برابر ناوگان موشکی این کشور هشدار داد. وی اعلام کرد که ناوگان موشکی حزب‌الله عامل بازدارنده ای در برابر اسرائیل خواهد بود.

وی به ناکارآمدی سامانه‌های دفاع موشکی رژیم صهیونیستی نظیر گنبد آهنین و موشک‌های حیتص در برابر حملات موشکی اذعان کرده و تاکید کرد این سامانه ها نمی‌توانند چتری ایجاد کنند که برای موشک‌های مختلف امنیت ایجاد کند. این چتر مستحکم نیست و نمی‌تواند تمام موشک های شلیک شده به سمت سرزمین‌های اشغالی را رهگیری کند.

هشتم: نفتالی بنت وزیر آموزش رژیم صهیونیستی

نفتالی بنت خواستار عدم مبارزه مستقیم با ایران در مرحله کنونی شد و اظهار داشت که باید شاخه‌های ایران در منطقه هدف قرار گیرد.

نهم:‌ موشه کحلون وزیر امور مالی رژیم صهیونیستی:

موشه کحلون ابرازعقیده کرد که تنش‌های کنونی بزرگ‌ترین تنش سه سال اخیر کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی است. وی در عین حال اظهار داشت که اسرائیل اجازه تمرکز ایران در سوریه را نمی‌دهد. کحلون از کابینه رژیم صهیونیستی خواست برای از بین بردن این تهدید اقدامی انجام دهد.

دهم: رؤوفین ریولین رئیس رژیم صهیونیستی:

رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در هجدهمین کنفرانس امنیتی هرتزیلیا ابراز داشت که تقابل میان ایران و اسرائیل تا مدت‌های طولانی ادامه خواهد داشت.

گادی آیزنکوت به علت تنش‌های ایجاد شده در جولان اشغالی و مرزهای لبنان، مشارکت خود در کنفرانس هرتزیلیا را لغو کرد.

بخش سوم: محورهای مطرح شده در کنفرانس هرتزیلیا

شرکت کنندگان در این کنفرانس اتفاق نظر داشتند که ایران خطری موجودیتی برای اسرائیل به شمار می‌رود و حزب‌الله نیز یک تهدید استراتژیک برای این رژیم است.
در میان شرکت کنندگان در کنفرانس اختلاف نظر در خصوص نحوه تعامل با ایران در عرصه های سیاسی یا نظامی وجود داشت. این اختلاف نظر هنگامی بیشتر می شد که موضوع موجودیت ایران در سوریه مطرح می شد. البته بیشتر نظرات مایل به ضرورت رسیدن به راه‌حل سیاسی در کنار روسیه و دوری گزیدن از جنگ فراگیر یا نامحدود در منطقه بود.
شرکت کنندگان در این کنفرانس اتفاق نظر داشتند که تحریم‌های آمریکا ضد ایران نمی‌تواند سبب سقوط این کشور شود و حساب کردن بر روی ساقط کردن ایران از خارج از کشور، محاسبه‌ای شکست خورده است و هر تلاشی در این راستا سبب افزایش همبستگی ایرانی‌ها می‌شود.
شرکت کنندگان در این کنفرانس اعلام کردند که جبهه داخلی اسرائیل در برابر اوضاع فوق العاده و شرایط جنگی آمادگی پایداری را ندارد.
با وجود تلاش های رژیم صهیونیستی برای همگرایی با روسیه، اما صهیونیست‌ها همچنان اذعان دارند که نمی‌توانند بر روی مواضع روسیه به نفع اسرائیل حساب کنند، چرا که روس‌ها متحد استراتژیک اسرائیل نیستند، اما ساختارهای قوی‌تری از مشارکت استراتژیک بین روسیه و ایران وجود دارد.
نگرانی‌ها در رابطه با محدود کردن مناسبات اسرائیل با رژیم‌های عربی در سطوح امنیتی افزایش پیدا کرده است، چرا که این مناسبات با تغییرات سیاسی قابل فروپاشی است.
شخصیت های صهیونیستی شرکت کننده در این کنفرانس دیدگاه آمریکا مبنی بر عقب نشینی از سوریه را رد و تاکید کردند که این اتفاق می‌تواند زمینه را برای ایران و روسیه به منظور پر کردن این خلأ مساعدتر کند. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که اسرائیلی‌ها در مسیر صدور این تصمیم از سوی دولت کنونی آمریکا مقاومت کنند.
کنفرانس مذکور همچنین درباره عدم توانایی اسرائیل در مقابله با تمامی جبهه‌ها و تهدیدات فراروی رژیم صهیونیستی ابراز نگرانی و تاکید کرد که به همین علت اسرائیلی‌ها باید اولویت‌های خود را مشخص کنند.
شرکت کنندگان در کنفرانس اعلام کردند که مقابله با موجودیت ایران در سوریه، برای تل‌آویو مانند یک جنگ موجودیتی است. در حالی که ایران این عرصه را یک جبهه دور از مرزهای خود می‌داند.
اسرائیلی ها این رویکرد را پذیرفته‌اند که حزب‌الله برابر با تمام لبنان است، لذا در صورت بروز جنگ با حزب الله لبنان، انتظار می‌رود رژیم صهیونیستی تمام زیر ساخت ها و موسسات دولتی لبنان را نیز هدف قرار دهد.
رژیم صهیونیستی معتقد است که ناوگان موشکی حزب‌الله عامل بازدارنده‌ای در برابر این رژیم است. در مقابل، توان نظامی ارتش اسرائیل نیز می‌تواند به عامل بازدارندگی در برابر حزب‌الله تبدیل شود. شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین اذعان کردند که سامانه‌های موشکی رژیم صهیونیستی نمی‌تواند تمام موشک‌های شلیک شده به سمت سرزمین‌های اشغالی را رهگیری کند. این بدان معنا است که صهیونیست‌ها در برابر حملات موشکی احتمالی آینده در امنیت نخواهند بود.

۱۳۹۷/۴/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...