نسخه چاپی

ثبت ۱۱هزار كانتینر كالای متروكه در گمركات

بالغ بر ۱۱هزار كانتینر كالای متروكه در سامانه گمرك ثبت شده و با توجه به دستور معاون اول رئیس جمهور برنامه ضربتی برای تعیین تكلیف این كالاها تدوین شده است.

به گزارش نما، طی روزهای گذشته به منظور بررسی و تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی و کانتینرهای متروکه در گمرکات استان هرمزگان هیاتی متشکل از دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور و رئیس سازمان اموال تملیکی کشور و مدیران ستادی استان هرمزگان از انبار کالاهای متروکه و محوطه‌های کانتینری بندر شهید رجایی بازدید کردند.

در این دیدار استاندار هرمزگان خواستار تسریع تشریفات گمرکی کالاهای متروکه در گمرک شهید رجایی شده و گفته است: تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی باید با سرعت بیشتری صورت گیرد و برای این کار باید به امکانات بیشتری مجهز شویم، تا روند این کار تسریع شود.

براین اساس طبق قانون و مقررات باید شرایطی را فراهم شود، کالاهای مکشوفه مدت زمان زیادی در انبارها رسوب نکند و به سرعت وضعیت آنها مشخص شود، نکته دیگر اینکه گمرکات استان هرمزگان نقش بیش از 50 درصدی در واردات کشور دارند که عاملی برای انبار شدن بسیاری از کالاها خواهد بود.

فرود عسگری رئیس کل گمرک نیز عنوان کرده با اشاره به حجم واردات کالا از گمرکات کشور اظهار داشت: با توجه به میزان واردات کالا و مدت زمان نگهداری این محموله ها در انبارها، شاهد تولید کالاهای متروکه و رسوبی خواهیم بود و جهت کاهش حجم این کالاها، لازم است مدت زمان توقف کالا در اماکن گمرکی با توجه به شرایط فعلی تمدید نشود و صاحبان کالا ظرف مهلت 3 ماه کالاهای خود را ترخیص نمایند و امیدواریم این موضوع در ستاد تدابیر ویژه دولت پیگیری شود.

به گزارش فارس، بخشی از کالاهای متروکه با توجه به آنکه تاریخ انقضا داشته و یا مواد غذایی هستند، باید هرچه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف آنها اقدام شود. در حال حاضر یکی از برنامه‌های سازمان اموال تملیکی به ویژه گمرک تسریع در روند این گونه کالاها است.

علیرضا دشتانی ناظر گمرکات استان هرمزگان و مدیرکل گمرک شهید رجایی در این راستا گزارشی ارائه کرد و گفت: طی سالهای 94 تا 1396 و سه ماهه نخست سال جاری از تسریع در انجام تشریفات گمرکی و تعیین تکلیف کالاهای متروکه سالانه در گمرک شهید رجایی در دستور کار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق سوابق موجود در سامانه جامع امور گمرکی از حدود 11 هزار کانتینر متروکه، تشریفات قطعی حدود 4000 کانتینر توسط صاحبان کالا انجام و و از گمرک ترخیص شدند، می‌افزاید:‌ تشریفات گمرکی3500 کانتینر کالاهای متروکه دیگر نیز انجام شده که کالاهای حدود 2000 کانتینر تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان شده است.

علیرضا دشتانی از توقف تشریفات گمرکی کالاهای 1500 دستگاه کانتینر به استناد تبصره یک ماده 33 قانون امور گمرکی خبر داده و خاطر نشان می‌کند: با ایجاد این وقفه امکان انجام تشریفات قطعی این کالاها با استناد به ماده 47 قانون امور گمرکی توسط صاحبان کالاها میسر خواهد بود. روند ثبت مشخصات، ورود اطلاعات و صدور سریال متروکه برای حدود یک هزار کانتینر با سامانه جامع گمرکی انجام شده که با مساعدت و هماهنگی سازمان‌های ذی‌مدخل در حال انجام تشریفات گمرکی این کالاها هستیم.

به گزارش فارس، پیش‌تر مهدی فتحی مدیر کل اموال تملیکی استان هرمزگان با اشاره به آیین‌نامه اجرایی مواد 55 و 56 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفته بود 3 راهکار برای تعیین تکلیف کالای قاچاق وجود دارد که بر اساس آن دستگاه‌های مختلف باید همکاری لازم را با سازمان اموال تملیکی برای تعیین تکلیف کالای قاچاق داشته باشند.

بر این اساس وزارتخانه‌های صنعت، کشاورزی و بهداشت مکلف شده بودند، فهرست کالا‌های مورد نیاز به داخل کشور را به سازمان اموال تملیکی اعلام کنند که متاسفانه بعد از گذشت یک سال و نیم هنوز چنین لیستی به این سازمان نرسیده و به این دلیل فرآیند رسیدگی به کالای قاچاق موجود در انبار‌های سازمان طولانی شده است.

همچنین معاون اول رئیس‌جمهوری طی نامه‌نگاری با وزیر اقتصاد خواستار تعیین تکلیف اموال قاچاق موجود در انبارها شده است. از سوی دیگر نهادهایی که کاشف کالاهای قاچاق هستند، هزینه تحویل کالای قاچاق برایشان پیش‌بینی نشده است. علاوه بر این ازدیاد کالاها موجب کمبود انبارها شده و سازمان اموال تملیکی مجبور به اجاره انبار از نهادهای دیگر شده است.

قبلا گفته شده بود، فقط در استان هرمزگان 5 هزار میلیارد تومان کالای متروکه در انبارهای سازمان اموال تملیکی موجود است.


۱۳۹۷/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...