نسخه چاپی

پاسخ نیویورك‌تایمز به چهار ادعای پمپئو علیه ایران

روزنامه آمریكایی نیویورك‌تایمز در گزارشی به بررسی ادعاهای وزیر خارجه آمریكا در سخنرانی هفته گذشته خود در جمع ایرانیان مقیم این كشور پرداخت.

به گزارش نما، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به راستی‌آزمایی ادعاهای اخیر وزیر امور خارجه آمریکا علیه کشورمان در سخنرانی خود در جمع ایرانیان مقیم آمریکا پرداخت.

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود نوشته است: مایک پمپئو یکشنبه گذشته (بامداد دوشنبه به وقت تهران) در سخنرانی خود در جمع ایرانی-آمریکایی‌ها در کالیفرنیا، مقامات ایران را با ادبیاتی تند، هدف اتهامات مختلف قرار داد.

اما آنچه در نگاه اول در سخنرانی او مشخص نبود، این بود که ادعاهای او علیه مقامات ایران تا چه اندازه درست است و آیا او در طول این سخنرانی، در برخی موارد عمدا یا سهوا اغراق کرد، یا برخی حقایق را از قلم انداخت و یا حدسیات خود را با اطلاعاتی که در اختیار داشت، مخلوط کرد و به خورد مخاطبان داد؟

بررسی‌های نیویورک تایمز نشان می‌دهد که او حداقل در برخی موارد چنین کرده است:

1) ایران درآمدهای نفتی‌اش در دوره برجام را برای رفاه مردمش خرج نکرد
به عنوان نمونه، پمپئو در بخشی از این سخنرانی گفت: "حکومت ایران دستورکار ایدئولوژیک خود را بر رفاه مردم اولویت داده است. درآمدهای نفتی افزایش یافته ایران در دوره برجام می‌توانست زندگی را برای مردم ایران بهتر کند اما خرج حمایت از تروریست‌ها و جنگهای نیابتی شد."

اما حقیقت این است که ایران دستکم بخشی از عایدات نفتی خود از جمله پول نفتی که در کشورهای دیگر بلوکه شده بود و بعد از برجام آزاد شد را صرف جبران کسر بودجه خود در بخشهای مختلف کرد. اطلاعات موجود همچنین نشان می‌دهد ایران بخش عظیمی از این پول را برای جذب سرمایه‌گذاری، خرید و نوسازی ناوگان هوایی و دریایی و تحریک رشد اقتصادی کشور هزینه کرد.

2) سوءمدیریت حکومت ایران باعث سقوط ارزش ریال شده است
وزیر امور خارجه آمریکا همچنین در سخنرانی خود در جمع ایرانی‌تبارها مدعی شد سوءمدیریت حکومت ایران باعث سقوط ارزش پول ملی این کشور شده است اما اقتصاددانان نظر متفاوتی دارند. آنها معتقدند علاوه بر سوءمدیریت‌ها، لغو توافق هسته‌ای ایران از سوی آمریکا و بازگرداندن تحریمها نیز در کاهش ارزش ریال سهیم بوده‌اند.

3) یک رزمنده حزب‌الله دو الی سه برابر یک آتش‌نشان ایرانی حقوق می‌گیرد
پمپئو در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت "به لطف حکومت ایران، حقوق یک مبارز حزب‌الله دو الی سه برای حقوقی است که یک آتش‌نشان در خیابانهای تهران به دست می‌آورد" اما کارشناسان نیویورک تایمز به هیچ سند یا اطلاعاتی که صحت این ادعا را تایید کند، دست نیافتند. از این رو، مشخص نیست او بر چه اساسی و با تکیه بر چه اطلاعاتی به مقایسه حقوق مبارزان حزب‌الله با آتش‌نشانان ایرانی پرداخته است.

4) یک سوم جوانان ایرانی بیکارند و یک سوم ایرانی‌ها هم زیر خط فقر زندگی می‌کنند
وزیر امور خارجه آمریکا در مورد بیکاری ۳۰ درصدی جوانان ایرانی درست گفت اما نگفت که این رقم برابر یا حتی کمتر از آمار بیکاری جوانان در سایر کشورهای خاورمیانه و حتی اسپانیا و ایتالیاست. در مورد آمار ایرانیانِ زیر خط فقر نیز اگر بخواهیم به نتایج مطالعه بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ استناد کنیم، این رقم نه ۳۰ درصد بلکه زیر ۱۰ درصد است.

گفتنی است وزیر خارجه آمریکا یکشنبه گذشته (بامداد دوشنبه به وقت تهران) در یک سخنرانی در جمع آمریکایی‌های ایرانی‌تبار با عنوان "حمایت از صداهای ایرانی"، اتهامات و ادعاهای قبلی واشنگتن علیه کشورمان را تکرار کرد.

در حالیکه وزارت خارجه آمریکا از دو هفته پیش تبلیغات گسترده‌ای را برای دعوت ایرانی‌-آمریکایی‌ها انجام داده بود، خبرنگار المانیتور گزارش داد تنها بین ۱۵ تا ۲۰ درصد شرکت‌کنندگان در سخنرانی پمپئو، ایرانی‌تبار بودند و مابقی صندلی‌ها توسط اعضای آمریکایی‌الاصل حزب جمهوریخواه پر شده بود.

یک ایرانی حاضر در سخنرانی پمپئو نیز نقل کرده بیش از نیمی از افراد شرکت‌کننده در این سخنرانی، اعضا و کارکنان کتابخانه رونالد ریگان بودند؛ یعنی همان مکانی که سخنرانی پمپئو در آن برگزار شد!

با این حال، پمپئو در ادامه پروپاگاندای رسانه‌ای تشدیدشده اخیر رژیم صهیونیستی و کاخ سفید، در این سخنرانی نیز به تکرار اتهامات علیه مقامات ایران و همچنین طرح هدفمند ادعاها درباره کمک مالی ایران به گروه‌های مقاومت پرداخت. این در حالیست که حتی خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در خاورمیانه نیز اخیرا چنین ادعاهایی را رد کرد.

وی چندی پیش در توییتر خود درباره کمک مالی ایران به حزب‌الله و لبنان نوشت: اشتباه‌ترین تصوری که اغلب ایرانی‌ها دارند این است که پول حزب‌الله و حتی لبنان همه از ایران می‌آید. وقتی این تصور را به رئیس اتاق بازرگانی لبنان گفتم قهقهه زد و با اعداد و ارقام نشان داد که لبنان چه حجم گسترده درآمدی از آفریقا و برخی کشورهای عربی دارد. او در توییت دیگری نوشت: لبنان کشوری است که تقریبا سه برابر جمعیت داخلش در خارج زندگی می‌کنند که در زمان جنگ داخلی رفته‌اند. گروهی در آفریقای جنوبی معدن دارند و جالب آنکه بیشتر این معدن‌داران تا جایی که من فهمیده‌ام شیعه و اهل جنوبند که به حزب‌الله هم کمک می‌کنند.


۱۳۹۷/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...