نسخه چاپی

لبنان در انتظار چهارده مارسی دیگر

عکس خبري -لبنان در انتظار چهارده مارسي ديگر

جمعه گذشته انفجار مهیبی در منطقه الاشرفیه لبنان رخ داد و طی آن وسام الحسن رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان كشته شد اما ...

روزنامه شما: جمعه گذشته انفجار مهیبی در منطقه الاشرفیه لبنان رخ داد و طی آن وسام الحسن رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان کشته شد.
اتفاقی که با درخواست استعفای نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان روبرو شد؛ استعفایی که میشل سلیمان رئیس جمهور آن را نپذیرفت.
وسام الحسن که دست راست سعد حریری در جریان اتفاقات سوریه بود کسی است که به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم بوده و یکی از چهره های مطرح در پرونده شاهدان دروغین این ترور است.
سرهنگ الحسن رئیس اداره ای است که دارای اختیار عمل بسیار بالایی در لبنان بوده و حتی مقام مافوق وی نیز از رفت و آمدها و قرارهای امنیتی الحسن خبر نداشته است. به حدی که تا پیش از انفجار هیچکس از حضور وی در لبنان نیز آگاه نبوده و جسد وی از روی ساعت مچی و تلفن همراهش شناخته شده است.
در حالی وسام الحسن از سوی جریان 8 مارس به تسلیح معارضان سوری متهم بود که جناح مخالف آن یعنی گروه 14 مارس و موافقان سعد حریری بلافاصله پس از کشته شدن وی بشار اسد را به دست داشتن در این جریان متهم کردند.
گروه های 14 مارس مدعی شده اند که این انفجار از سوی عوامل نظام حاکم سوریه صورت گرفته چرا که وسام الحسن طی ماه های اخیر تحقیقاتی مربوط به تلاش برای انجام عملیات انفجاری در لبنان توسط نظام بشاراسد را در دست داشته و به دنبال این تحقیقات میشل سماحه از وزاری سابق لبنانی نیز دستگیر شد.
میشل سماحه در حالی به همکاری با رژیم بشار اسد و حمایت از وی متهم شد که این اتهامات از سوی هیچیک از مقامات رسمی لبنان تایید نشده است. جناح اپوزیسیون 14 مارس همچنین خواستار استعفای فوری دولت و به خیابان آمدن نیروهای خود شده تا شاید فضا برای تغییر حکومت در لبنان آماده شود.
در همین حال معترضان لبناني با حضور در خيابان‌ها اعتراضات خود را نسبت به کشته شدن وسام الحسن در بيروت نشان دادند.
اين معترضان که اکثرا از اهل تسنن بودند راه‌هاي منتهي به مناطق مختلف از جمله البقاع واقع در شرق، عکار، واقع در شمال و برخي مناطق بيروت و صيدا واقع در جنوب را با استفاده از لاستيک‌هاي به آتش کشيده شده، بستند.
این در حالی است که سرلشگر اشرف ریفی مدیرکل نیروهای امنیت داخلی لبنان از وارد کردن هرگونه اتهام سیاسی به افراد اباداشته و معتقد است که ترور وسام حسن ممکن است از سوی ستون پنجم برای ناامن کردن کشور یا در پاسخ به دستگیری اعضای شبکه های جاسوسی اسرائیلی و شناسایی شبکه های تروریستی در لبنان صورت گرفته باشد.
در همین حال نبیه بری رئیس پارلمان لبنان نیز با تروریستی خواندن این انفجار خواستار پرهیز گروهها از اتهام وارد کردن به یکدیگر شده است.
"ميشل سليمان"، رئيس جمهور لبنان هم در بيانيه اي ضمن محکوم کردن انفجار بيروت بر ضرورت هوشياري شهروندان لبناني در برابر فتنه ها تاکيد کرده است.
سليمان با بیان اینکه بازگشت کشتار و تخريب و ويراني که در وهله نخست شهروندان بي گناه لبنان را هدف قرار مي‌دهد و با هدف از بين بردن امنيت و ثبات کشور انجام شده بر ضرورت پايداري و گرفتار نشدن در دام فتنه، ياس و نااميدي تاکيد کرد. گفتنی است لبنان طی سال های گذشته همواره با درگیری میان گروه های مخالف روبرو بوده است.
نزدیک به 3 سال پیش 11 وزیر از مجموع 30 وزیر کابینه لبنان که همگی از گروه 8 مارس بودند در اعتراض به عملکرد سعد حریری و تابعیت وی از سیاست های امریکا در این کشور درجریان ترور رفیق حریری استعفا کرده و در پی آن کابینه سعد حریری سقوط کرد.
از آنجایی که رفیق حریری ارتباط مناسبی با سوریه و حزب الله نداشت بلافاصله انگشت اتهام به سمت سوریه و حزب الله نشانه رفت. به مرور فشارها به دولت بشار اسد افزوده شد و دادگاه بین المللی ترور رفیق حریری با شهادت برخی شاهدان نظام اسد را مسئول این حادثه دانست. پس از آن نیز ایالات متحده و هم پیمانانش قطعنامه هایی را علیه سوریه به شورای امنیت برده و تصویب کردند.
در این فضا اختلافات داخلی لبنان افزایش یافت و گروه های سیاسی که تا چندی پیش دولت وحدت ملی را تشکیل داده بودند روبروی هم قرار گرفتند. رژیم صهیونیستی نیز برای خلق سناریوی جدید بحران در لبنان عملا وارد صحنه شد و حزب الله را به اقدام نظامی تهدید کرد.
این رژیم همچنین در اقدامی هماهنگ به تجهیز گروه های مخالف بشار اسد در سوریه نیز کمک و تلاش داشته زمینه برای براندازی نظام حاکم را فراهم کند.
و قتل وسام حسن بهانه ای دیگر است تاهم انگشت اتهام به سوی نظام اسد نشانه رود و هم فضا برای تغییر نظام در لبنان مهیا شود. تا هم مقاومت و هم محور حمایت از آن از بین رفته و زمینه برای نفوذ هرچه بیشتر رژیم صهیونیستی در خاورمیانه فراهم شود.

۱۳۹۱/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...