نسخه چاپی

آیا مصر محور جدید همگرایی اقتصادی در جهان اسلام خواهد بود؟

عکس خبري -آيا مصر محور جديد همگرايي اقتصادي در جهان اسلام خواهد بود؟

هیچ چیز به اندازه شكل گیری همگرایی های اقتصادی در منطقه با محوریت ایران برای غرب نگران كننده نیست

شاید هیچ چیز به اندازه شکل گیری همگرایی های اقتصادی در منطقه با محوریت ایران برای غرب نگران کننده نباشد.

زیرا شکل گیری ارتباطات تنگاتنگ اقتصادی بین دوکشور نه تنها اندک اندک به صدورفرهنگ و گرایشات سیاسی یکدیگر نیز منجر می شود به دلیل ایجاد وابستگی های اقتصادی بین کشورها که از چسبندگی بالایی برخوردار است و مانند ارتباطات سیاسی یک شبه و یا حتی با تغییر حکومت و کودتا قابل قطع کردن نمی باشد؛ ضامن محکمی باری دوام ارتباطات بین دو کشور است.

در این میان اگرچه ارتباطات اقتصادی ایران با کشورهای منطقه همچون ترکیه و عراق مقدمات شکل گیری یک منطقه اقتصادی اسلامی را در خاورمیانه نوید می دهد اما افزوده شدن کشوری دیگر بر آن با ویژگی های تعیین کننده کشور مصر می تواند به بروز یک اتفاق بزرگ در تعیین آینده خاورمیانه منجر شود.

مصر هماهنند ایران از مزیت بالایی ارتباطی بین قاره ای برخوردار است و با در اختیار داشتن آبراهه سوئز به نوعی شاهرگ حیاطی بیش از 50 درصد از مبادلات بزرگ کشتیرانی جهان را شامل می شود.

این کشور همچنین دروازه بازار های آفریقایی است و به نوعی در میان کشورهای عربی آفریقا از تعیین کنندگی بالایی برخوردار است و رفتار اقتصادی این کشور تاحدود زیادی الگو برداری می شود.

نکته مهم دیگر در باب اقتصاد مصر این است که همواره اقتصادی متکی به خود بوده و هیچ وقت بااستفاده از درآمدهای رانتی مثل نفت و گاز و منابع زیر زمینی رشد نکرده است زیرا اصولا منابع زیر زمینی این کشور بسیار اندک است و کفاف تامین معاش جمعیت 80 میلیونی آن را نمی دهد. و البته ناگفته نماند که خود این جمعیت 80 میلیونی هم به عنوان یک مزیت بزرگ اقتصادی در روابط بین دویا چند کشور بررسی می گردد.
اکنون پس از فروپاشی رژیم دیکتاتور مصر برای چندمین بار در تاریخ باز هم دروازه های مصر به روی ایران باز شده است و زمزمه های گرایش اقتصادی مصریان به همکاری با ایران شنیده می شود که می تواند نوید بخش شکل گیری فصل جدیدی از روابط اقتصادی در منطقه باشد و همچنین جایگزینی برای بخشی از ارتباطات اقتصادی که در راستای تحریمهای غرب علیه ایران در سالهای اخیر حذف شده اند

به گزارش خبرگزاری ها هفته گذشته تجار و فعالان اقتصادی مصر در دیدار با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با استقبال از آغاز فصل جدید روابط دو کشور و با ارایه دیدگاه های خود برای باز آفرینی مناسبات اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران، پشتیبانی مسئولان کشور را خواستار شدند.

مهدی غضنفری نیز دراین دیدار با تاکید براینکه بخش خصوصی ایران و مصر نقش مهمی در ترسیم افق های روشن همکاری دارند افزود: حوزه همکاری ها بسیار گسترده است و باید از فرصت ها استفاده کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با وجودی که در دهه های اخیر روابط تهران و قاهره چندان رضایت بخش نبود اما ملت های دو کشور به هیچ عنوان حاضر به قطع روابط خود نبوده اند
.
وی مبادلات ایران با دیگر کشورها را سالانه حدود 200 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: رقم مبادلات مصر نیز با نقاط مختلف جهان 100 میلیارد دلار است و ازاین حجم بزرگ تنها 100 میلیون دلار سهم مناسبات دو کشور است.

غضنفری با اشاره به برخی مطالب ارایه شده دراین جلسه از سوی فعالان اقتصادی ایران و مصر گفت: پیشنهادهای ارائه شده و ابراز تمایل برای توسعه روابط به طور قطع زمینه ساز یک جهش و رشد تجاری خوبی خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به درخواست های مکرر فعالان اقتصادی مصر مبنی بر کمک ایران به توسعه روابط گفت : دولت ایران آماده هرگونه همکاری برای گسترش و بهبود روابط تجاری است و به نظر می رسد در گام نخست باید به سمت امضای موافقتنامه تعرفه ترجیحی با هدف کاهش تعرفه ها حرکت کرد.

وی توانمندی های ایران در حوزه خدمات فنی و مهندسی را یادآور شد و گفت: هم اکنون ایران با بهره مندی از دانش متخصصان و مهندسان مجرب خود 300 پروژه را در 50 کشور در حال اجرا دارد.

غضنفری درباره سرمایه گذاری مشترک به عنوان یکی از خواسته های مطرح شده گفت : در تمام زمینه ها از جمله صنعت ، نفت ، گاز ، پتروشیمی ، مواد معدنی می توانیم با فعال کردن بخش های خصوصی دو کشور همکاری ها را گسترش دهیم.
در این دیدار همچنین مشاور رئیس اتحادیه اتاق های بازرگانی مصر، رئیس حمل و نقل اتاق بازرگانی دریایی اسکندریه و چند تن از تجار مصری و ایرانی به ارایه دیدگاه های خود برای ارتقا روابط تجاری دو جانبه پرداختند.
منبع:روزنامه شما

۱۳۹۱/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...