نسخه چاپی

ابر چالش‌های بانك مركزی چیست؟

رییس كنفدراسیون صادرات با اشاره به مهم‌ترین چالش‌های بانك مركزی توضیح داد: در حال حاضر اولین كاری كه باید در دستور كار رییس بانك مركزی قرار بگیرد، بازنگری در سیاست‌های پولی و ارزی، كنترل و هدایت نقدینگی به سمت‌ بازارهای مولد است كه در واقع این موارد در زمره ابر چالش‌های فعلی بانك مركزی قرار دارند.

به گزارش نما، محمد لاهوتی با بیان این که حضور رییس جدید بانک مرکزی در شرایط کنونی شرایط را آرام‌تر و متفاوت‌تر از گذشته خواهد کرد، افزود: در حال حاضر بعد از گذشت حدود 7 ماه از نوسانات بازار ارز، سیاست‌های اتخاذ شده منجر به آرامش بازار نشد و متاسفانه کماکان ملتهب باقی مانده، لذا تصمیمات رییس کل بانک مرکزی که مسئول سیاست‌های پولی و مالی است، قطعا می‌تواند بازار را آرام و یا بالعکس آشفته کند.

این عضو اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: نه می‌توان مقصر تمام کم و کاستی‌ها و تصمیمات درست یا غلط را رییس سابق بانک مرکزی دانست و نه می‌توان از همتی انتظار معجزه داشت بنابراین باید این را در نظر بگیریم که بسیاری از سیاست‌های ارزی در دوران سیف، خارج از سیستم بانک مرکزی اتخاذ شد و به نوعی بانک مرکزی مجری مصوبه‌های دستگاه‌های دیگر بود، در حال حاضر نیز اگر به همان روال پیش برود مسلما با مشکل رو به رو خواهیم شد.

وی با تاکید بر این که بانک مرکزی باید به یک نهاد مستقل در کشور تبدیل شود بیان کرد: این نهاد باید بتواند راسا و به تنهایی سیاست‌گذار پولی و ارزی کشور باشد اما زمانی که بانک مرکزی دستور‌پذیر شد، نمی‌توان انتظار عملکرد مناسب از رییس آن داشت.

لاهوتی اضافه کرد: اگر سیاست‌هایی که تا امروز بر بانک مرکزی حاکم بوده تغییر کند، می‌توانیم انتظار شرایط بهتری در دوران ریاست جدید داشته باشیم.

۱۳۹۷/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...