نسخه چاپی

روزنامه جمهوري اسلامي:

انكار گرانی توسط دولت، دردی را دوا نمی‌كند

به گزارش نما، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «انکار مشکلات، دردی را دوا نمی‌کند» نوشت:

*تداوم روند افزایشی نرخ تورم و تکرار جهش‌های قیمتی در مورد کالاها و خدمات طی ماه‌های اخیر ضرورت چاره‌اندیشی عاجل را برای حمایت از اقشار کم درآمد جامعه خصوصاً حقوق بگیران دولتی و کارگران، بیش از هر زمان دیگری نمایان ساخته است.

*کافی است نگاهی به روند تغییر قیمت مواد لبنی، شیر خام، مواد شوینده، روغن نباتی، مرغ و گوشت نگاهی گذرا داشته باشیم تا جهش‌های چند باره قیمت این محصولات را به وضوح رصد کنیم.

*با این همه، نکته‌ای که نباید به هیچ وجه از آن غافل شد، ضرورت حفظ روحیه و انگیزه عمومی برای مدیریت شرایط فعلی است. این همان نکته‌ای است که رهبر انقلاب نیز در یکی از سخنرانی‌های خود در سفر اخیرشان به استان خراسان شمالی به آن اشاره کردند؛ ایشان ضمن تأیید وجود مشکلات و تأکید بر صبوری مردم برای عبور از این مرحله به مسئولان تذکر دادند که باید دائماً درحال چاره اندیشی باشند. این چاره اندیشی قطعاً امری فراتر از حل ریشه‌ای عوامل تورم و گرانی است چرا که در بسیاری موارد این قبیل برخوردهای ریشه‌ای به زمان نیاز دارد. از این رو به نظر می‌رسد اساسی‌ترین و راهبردی‌ترین نکته در وضعیت فعلی، انتقال این پیام از طرف مسئولان اجرایی به افکار عمومی است که دولت نیز به مشکلات واقف است و درحال تلاش برای رفع آنها می‌باشد.

*این راهبرد دقیقاً در نقطه مقابل سخنان و عکس العمل‌هایی است که بعضاً از سوی مدیران اجرایی مشاهده می‌شود و در آن منکر گرانی، تورم و فشار بر اقشار آسیب پذیر می‌شوند. چنین رفتارهایی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند بلکه فاصله مردم و مسئولان را افزایش می‌دهد و اعتماد عمومی به دولت را دچار خلل می‌سازد. از این رو مسئولان اجرایی باید به این واقعیت واقف باشند که حداقل با پذیرش وجود مشکلات و کتمان نکردن آنها، مردم را برای صبوری در برابر کمبودها و تورم یاری نمایند.

*بدین ترتیب، مسئولان اجرائی در شرایط حساس کنونی دو وظیفه مهم برعهده دارند؛ اول تلاش مضاعف برای حل مشکلات اقتصادی و دوم خودداری کردن از کتمان واقعیت‌ها و دادن وعده‌های بی‌پشتوانه. مسئولان اجرائی باید در کنار تلاش برای حل مشکلات معیشتی مردم، وجود این مشکلات را بپذیرند و در عین حال مردم را برای مشارکت در مقابله با آنها تشویق نمایند. روشن است که انکار مشکلات، چیزی را حل نمی‌کند بلکه باید مشکلات را با مردم در میان گذاشت و از همراهی و همکاری مردم برای رفع مشکلات استفاده کرد.

۱۳۹۱/۸/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...