نسخه چاپی

تشكیل كمیته تحقیقاتی برای بررسی وضع حقوق بشر در میانمار

دولت میانمار پس از كارشكنی‌های خود در قبال رسیدگی به وضع اقلیت روهینگیا، یك كمیته تحقیقاتی برای این كار تشكیل داده است.

به گزارش نما، به دنبال درخواست های مکرر بین المللی از میانمار برای بررسی اتهامات پاکسازی قومی علیه مسلمانان روهینگیا و با وجود کارشکنی های دولت این کشور برای رسیدگی به این مسئله، مقامات میانمار روز گذشته (دوشنبه) اعلام کردند که این کشور یک کمیسیون تحقیقاتی برای بررسی نقض حقوق بشر در استان راخین راه اندازی کرده است.

دفتر ریاست جمهوری میانمار در بیانیه ای اعلام کرد: این کمیسیون تحقیقاتی شامل 4 نفر –2 عضو داخلی و 2 عضو بین المللی—است. «روساریو مانالو»، دیپلمات فیلیپینی و معاون سابق وزیر امور خارجه فیلیپین ریاست این کمیسیون را بر عهده دارد. این کمیسیون مستقل اتهامات نقض حقوق بشر و موارد مشابه را در استان راخین بررسی خواهد کرد.

این کمیسیون تنها یکی از چندین کمیسیونی است که در ماه‌های اخیر در میانمار برای رسیدگی به وضع حقوق بشر در ایالت راخین تشکیل شده است.

میانمار در حالی کمیته تحقیقاتی تشکیل داده است که تاکنون بارها اتهامات پاکسازی قومی را تکذیب و از تلاش سازمان ملل برای بررسی اوضاع راخین جلوگیری کرده است.

حمله ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین از 25 اوت سال گذشته میلادی آغاز شد. آمارهای سازمان ملل حاکی از آن است که ارتش میانمار با هدف پاکسازی نژادی، خانه بسیاری از مسلمانان روهینگیایی را به آتش کشیده است. جنایات مداوم ارتش میانمار باعث شد مسلمانان زیادی به بنگلادش بگریزند. مسلمانان روهینگیا در چند دهه گذشته از سوی ارتش میانمار مورد تبعیض واقع شده اند و دولت میانمار به آنها حق شهروندی نداده است. گزارشها حاکی از آن است که تاکنون بیش از 700 هزار مسلمان روهینگیایی از پاکسازی قومی در استان راخین گریخته اند.

۱۳۹۷/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...