نسخه چاپی

نگرانی عربستان و امارات از پیروزی عمران خان در انتخابات پاكستان

نه تنها عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بلكه آمریكا، انگلیس و دیگر كشورهای اروپایی به شدت از پیروزی عمران خان در انتخابات پارلمانی پاكستان نگرانند.

به گزارش نما، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، بلکه آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به شدت از پیروزی عمران خان در انتخابات پارلمانی پاکستان نگرانند زیرا عمران خان مخالف سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه است و به شدت از آرمان فلسطینی ها حمایت می کند.

روزنامه الکترونیکی رای الیوم که از لندن به روز می شود, در سرمقاله خود نوشت: مقامات عربستان سعودی از شکست حزب هم‌پیمان خود متعلق به نواز شریف (نخست وزیر پیشین پاکستان) در انتخابات پارلمانی این کشور و پیروزی رقیب سرسخت وی عمران خان - بازیکن سابق کریکت- که دوستی زیادی با عربستان ندارد, نگرانند.

نواز شریف در حال حاضر همچون نجیب عبدالرزاق، نخست وزیر مالزی یعنی دیگر هم‌پیمان عربستان، به اتهام فساد پشت میله های زندان است. هنگامی که نخستین دستور مهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی پس از رسیدن به قدرت، خارج کردن نیروهای این کشور از ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان سعودی در جنگ یمن بود، انتظار می رود عمران خان نیز جا پای او بگذارد و از ائتلاف عربستان خارج شود, ائتلافی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی آن را سال 2015 با حضور 41 کشور در حمایت از جنگ یمن تاسیس کرد.

درست است که عمران خان فارغ التحصیل رشته علوم اقتصادی از دانشگاه آکسفورد (در سال 1995) است, درست است که او باعث پیروزی کشورش در بازی های جهانی کریکت در سال 1992 شد, درست است که احزاب مخالف با شک و تردید به پیروزی وی و حزب او یعنی جنبش انصاف در انتخابات می نگرند و درست است که ارتش به دخالت در انتخابات و تقلب در نتایج آن به نفع عمران خان متهم شده است، اما باید گفت عمران خان به علت برنامه های انتخاباتی خود که برای برقراری عدالت برای ملت پاکستان از طریق ایجاد یک نظام قضایی مستقل، احترام به حقوق بشر، حاکمیت قانون و مبارزه با فساد تاکید می کند، از محبوبیت مردمی برخوردار است.

ارتش پاکستان همچون ارتش اکثر کشورهای جهان سوم نظیر عراق، سوریه، الجزایر، مصر و ترکیه (پیش از به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان) بیشترین نقش را در حفظ امنیت و ثبات کشور و نیز انتخاب مقامات بر عهده دارد.کافی است یادآوری کنیم که ارتش پاکستان چندین دوره به اندازه نصف عمر این کشور مستقل، بر پاکستان حکومت کرده است. بر همین اساس بیشتر کارشناسان مسائل پاکستان متعقدند حمایت ارتش این کشور از عمران خان، نخست وزیر آتی پاکستان, باعث قدرت پاکستان و نَه ضعف آن, خواهد شد.

اگر عربستان سعودی و امارات متحده عربی از به قدرت رسیدن عمران خان در پاکستان نگران هستند، نگرانی آمریکا، انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی به مراتب بیشتر خواهد بود زیرا این فرد به طور کامل مخالف سیاست های آمریکا در خاورمیانه است و به شدت از آرمان ملت فلسطین حمایت می کند.

رای الیوم در پایان نوشت: سران عربستان سعودی و امارات و همچنین دونالد ترامپ حق دارند نگران باشند زیرا نخست وزیر جدید پاکستان همچون نخست وزیران سابق این کشور, بازیچه دست آنان نخواهد بود و ممکن است باعث از سرگیری نقش این کشور به عنوان یک کشور منطقه‌ای هسته‌ای بزرگ شود، نقشی که در سایه نخست وزیران قبلی پاکستان از جمله نواز شریف از بین رفته بود و البته چاره‌ای جز انتظار نداریم.


۱۳۹۷/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...