نسخه چاپی

كم فروشی به بهانه گرانی و نبود مواد اولیه

در حالی كه برخی از واحدهای صنفی از افزایش قیمت قابل توجه و كاهش توزیع مواد غذایی در برخی از روزها گلایه مند هستند، رئیس اتحادیه سوپر ماركت و مواد پروتئینی بر این باور است كه كمبودی در توزیع مواد غذایی وجود ندارد.



به گزارش نما، هر ساله با نوسانات نرخ دلار، افزایش دستمزد و هزینه های جاری تولید، نرخ محصولات به ویژه مواد غذایی یک یا دو بار در طول سال آن هم با توجه به شرایط با رشد منطقی مواجه می‌شد، اما در سال‌جاری شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده و طی ۵ ماه ابتدایی سال قیمت مواد غذایی بارها دستخوش تغییر شده و این افزایش قیمت ها در حالی رقم خورده که سازمان‌های نظارتی به‌ویژه سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مجوز رسمی برای این افزایش قیمت‌ها ابلاغ نکرده است.

در کنار لبنیات که به صورت هفتگی و گاها به صورت روزانه افزایش قیمت را تجربه می‌کنند، برخی از محصولات با افزایش قیمت‌های قابل توجه از میزان آن ها کاسته می شود و نمونه بارز این مسئله که لفظ کم فروشی را می توان به آن اتلاق کرد، عرضه نوشابه های گازدار است.

در هفته های گذشته به بهانه نبود مواد اولیه به ویژه رنگ خوراکی نوشابه های گازدار به ندرت در سطح شهر توزیع شد و در حل حاضر که عرضه این محصولات انجام می شود از میزان آن کاسته شده و بر قیمت آن افزوده شده است.

حال جای سوال دارد که آیا در سطح خرده فروشی محصولات مواد غذایی برای دیگر محصولات چنین اتفاقی رخ داده است؟ در پاسخ به این سوال سعدی درخشانی، رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی بر این عقیده است که کمبودی در توزیع اقلام مختلف مواد غذایی نیست.

وی گفت: تا به امروز هر درخواستی که از سوی سوپرمارکت ها مبنی بر عرضه محصول مواد غذایی به ثبت رسیده از سوی شرکت های تولیدکننده پاسخ داده شده است. درخشانی یادآور شد: در محصولاتی همچون کره، شیر و لبنیات افزایش قیمت به ثبت رسیده و این در حالی است که اگر قیمت مصوب فروش محصولی افزایش نداشته از حاشیه سود فروشندگان سطح شهر کاسته شده است.

او افزود: در شرایط فعلی قیمت تن ماهی تغییری نداشته است اما برای آنکه شرکت های تولیدی تن ماهی توان پوشش هزینه های خود را داشته باشند حدود هزار تومان از حاشیه سود فروشندگان سطح شهر کاسته شده است.

رئیس اتحادیه سوپر مارکت و مواد پروتئینی در پاسخ به این سوال که قیمت مواد غذایی وارداتی گران شده است، گفت: قیمت مواد غذایی وارداتی نسبت به نمونه داخلی با رشد بیشتری گران شده و این در حالی است که محصولات وارداتی ملزم به درج قیمت نیستند.

بر اساس برخی گزارشات، شرکت های تولید کننده و توزیعی مواد غذایی در برخی از روزهای گذشته به واسطه نواسان قیمت و به بهانه عدم دسترسی و تامین مواد اولیه از توزیع محصولات سر باززدند یا در صورت توزیع میزان آن با کاهش چشمگیری روبرو شده بود.

۱۳۹۷/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...